ویدئو | بابک شهبازی چه اطلاعاتی را به موساد فروخته بود؟ + تصاویری از اعترافات و لحظه دستگیری مصلی و المان شهدای مدافع حرم بوستان خورشید و ۱۵ پروژه عمرانی در منطقه ۹ مشهد فردا (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) افتتاح می‌شود شهردار مشهد مقدس: جهاد تبیین و امیدآفرینی یکی از وظایف اصلی خبرنگاران است سکونت ۲۰ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد | تعریف ۱۸‌ همت پروژه توسط دفاتر تسهیلگری سخنگوی وزارت خارجه: ایران و اروپا امروز به صورت تلفنی رایزنی می‌کنند استاندار خراسان رضوی: کنگره بزرگداشت ۱۸ هزار شهید استان فرصتی مهم برای همگرایی است بوستان جدید در مشهد با امکانات ویژه | پارک بانوان بوستان کرامت در دست احداث کریمدادی: پروژه بوستان کرامت با مشکل تأمین منابع مالی مواجه است وضعیت ناسالم هوای مشهد تا عصر امروز (چهارشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۴) برای گروه‌های حساس شهردار مشهدمقدس از تلاش برای تکمیل بوستان کرامت تا پایان سال جاری خبرداد (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) آغاز فعالیت دبیرخانه نشان مشهدالرضا (ع) قالیباف: پیشرفت کشور در گرو فرصت دادن به نخبگان است + فیلم گروسی با یک مقام آلمانی درباره ایران گفت‌وگو کرد تسریع در ابلاغ آرای ماده ۱۰۰ در مشهد؛ تضمینی برای حقوق مالکین خودکفایی در ساخت تجهیزات مکانیکی پالایشگاه گاز در مشهد «مشهد مهربان»؛ هم‌افزایی شهروندان و نهاد‌ها برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل اجاره ملک در مشهد ثابت ماند | مبلغ اجاره‌ها مشابه با سال قبل پویش «مشهد مهربان»، گامی مهم برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل مشهدی به چرخه آموزش جزئیات برگزاری بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا (فروش پاییزه) مشهد کیفیت هوای شهر مشهد در وضعیت «قابل‌قبول» است (۲۵ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ملزومات فعالیت رسانه‌ای اثربخش

  • کد خبر: ۱۸۶۰۴۲
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
ملزومات فعالیت رسانه‌ای اثربخش
یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به ضعف‌های دولت در حوزه اطلاع رسانی و فعالیت‌های رسانه‌ای مربوط است.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در هشتم شهریورماه، شامل نکات، توصیه‌ها و تذکرات مختلفی می‌شد. یکی از دغدغه‌های ایشان به ضعف‌های دولت در حوزه اطلاع رسانی و فعالیت‌های رسانه‌ای مربوط است. بخش‌هایی از بیانات ایشان را مرور کنیم: «زبان دولت در بیان آنچه انجام گرفته، متأسفانه زبان رسایی نیست؛ اتفاقات خوبی که افتاده، به آن اندازه‌ای که شایسته و حقش است، در نظر مردم و ذهن مردم منعکس نشده ... کار اطلاع رسانی در دولت متأسفانه ضعیف است؛ یعنی آن کار اساسی برای اطلاع رسانی نمی‌شود.

اینکه یک نفر بیاید در تلویزیون حرف بزند و به مردم بگوید این کار‌ها شده، این اطلاع رسانی نیست؛ اطلاع رسانی یک هنر است، یک کار هنری باید انجام بگیرد تا اینکه درست اطلاع رسانی بشود ... یک نکته دیگر و توصیه دیگر، مسئله کارآمدسازی فعالیت‌های رسانه‌ای دولت است ... به نظر من، برای هر اقدامی یک پیوست تبلیغی لازم است؛ هر اقدام مهمی که می‌خواهید انجام بدهید، یک پیوستِ تبلیغیِ روشن [داشته باشد].»

تیرماه امسال نیز رهبر معظم انقلاب در دیداری که با رئیس و مسئولان دستگاه قضا داشتند، درباره فعالیت‌های رسانه‌ای این قوه فرمودند: «قوه قضائیه، تصویر رسانه‌ای خوبی ندارد. از رسانه و تبلیغات به درستی در این قوه و برای این قوه استفاده نمی‌شود.»

روشن است که ضعف در اطلاع رسانی و ناکارآمدی در فعالیت‌های رسانه‌ای اثربخش و هنرمندانه، در نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور ما وجود دارد.

از سوی دیگر، این واقعیت که یک جنگ رسانه‌ای تمام عیار، علیه مردم ما در جریان است، قابل انکار و چشم پوشی نیست. در همین راستا، تذکرات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت «جهاد تبیین»، در سال‌های اخیر مکرر مطرح شده است. در چنین شرایطی، اوضاع اطلاع رسانی و وضعیت رسانه‌های کشور باید با حساسیت بیشتری بررسی و نقاط ضعف آن‌ها شناسایی شوند. پیشنهاد‌های زیر می‌تواند راهگشا باشد:

۱. رسانه، محور مهم اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و روشنگری در جامعه است؛ از این رو، حفاظت از اعتبار آن اهمیت دارد. مراقب باشیم جایگاه رسانه را به ابزار پروپاگاندا تقلیل ندهیم! اگر از رسانه توقع داشته باشیم صرفا گزارش‌های کاری مسئولان را منعکس کند، به طور یک سویه فقط مشغول پوشش اخبار مدیران باشد، عیب‌ها و نواقص موجود را نادیده بگیرد و فقط مدح و تمجید بگوید، چنین رسانه‌ای اعتماد عمومی را جلب نخواهد کرد. هر چه رسانه بتواند در چهارچوب‌های حرفه ای، مطالبات و دغدغه‌های مردم را بهتر پوشش دهد، اعتماد مخاطب به آن بیشتر می‌شود و جایگاهش ارتقا‌ می‌یابد.

۲. چنان که رهبر انقلاب تأکید کردند، «اطلاع رسانی یک هنر است»؛ بنابراین فعالیت‌های رسانه‌ای باید هنرمندانه انجام شود. یکی از جنبه‌های هنرمندی در رسانه، این است که شرایط زمانه را درک کنیم و از تکنیک‌های نوین، به روز و موردپسند مخاطب امروزی استفاده کنیم. اتکای صرف به شیوه‌ها و قالب‌های سنتی، دیگر جوابگو نیست.

باید از فرصت‌ها و مزایای شبکه‌های اجتماعی بهره ببریم. همچنین لازم است رسانه ها، از حالت تک گویی خارج شوند و بستر‌های تعامل با مخاطب و راهکار‌هایی برای انتشار محتوا‌های تولیدی آن‌ها را پیش بینی کنند؛

۳. در عصر ارتباطات، رسانه‌های مختلف در دسترس مخاطب هستند و مخاطب، برای کسب اطلاع از رویداد‌ها معطل نمی‌ماند؛ اما متأسفانه، بعضی اوقات، رسانه‌های ما رویداد‌ها را به موقع، اطلاع رسانی نمی‌کنند. به عبارت دیگر، از روایت اول، عقب می‌مانند! در نتیجه، رسانه‌های دشمن یا تریبون‌های بی هویت، روایت اول را دست می‌گیرند و آن گونه که می‌خواهند، ماجرا را روایت می‌کنند.

برای رفع این نقیصه، لازم است سه اصل اساسی «صحت، سرعت و دقت» به عنوان شاخص‌های مهم امر اطلاع رسانی، همیشه مدنظر باشند. مسئولان سطوح مختلف باید ضرورت این سه اصل را درک کنند و مبتنی بر این اصول، در انتشار اخبار، همکاری لازم را با اصحاب رسانه داشته باشند؛

۴. یکی از عوامل مهم و مؤثر در بهبود وضعیت اطلاع رسانی و کمک به بهتر شدن عملکرد رسانه ها، تقویت حوزه روابط عمومی در دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف است. روابط عمومی کارآمد و متخصص، می‌تواند پلی مستحکم میان نهاد مربوطه، رسانه‌ها و مردم برقرار کند و اقدامات و خدمات انجام شده را به اطلاع شهروندان برساند.

در این راستا، در روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد، تلاش می‌کنیم تعامل و همراهی صمیمانه و اثربخشی با خبرنگاران و اهالی رسانه داشته باشیم. محور اقدامات و فعالیت‌های ما «گذر از روابط عمومی سنتی و سازمان دهی روابط عمومی هوشمند» با «بهره گیری از پلتفرم‌های نوین» و «برقراری ارتباط دوسویه میان شهروندان و اعضای شورای اسلامی شهر» است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->