نجات کوهنوردان گمشده در ارتفاعات داورزن خراسان رضوی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مالیات؛ مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است آخرین اخبار از دستگیری عوامل اصلی ربودن «یسنا» (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار پلیس راه نسبت به احتمال ریزش سنگ در جاده کرج - چالوس (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اقدام عجیب طالبان: انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان! بند قانون جوانی جمعیت به‌دلیل کمبود ماما اجرا نمی‌شود آتش‌سوزی منزل مسکونی در خیابان صیاد شیرازی+تصویر (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) محور هراز یکطرفه شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اهدای اعضای بدن جوان مرگ مغزی، نجات‌بخش جان پنج بیمار شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واژگونی خودرو در محور نیشابور- کاشمر هفت مصدوم بر جای گذاشت (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله با سلاح سرد به مامور نیروی انتظامی در ملارد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه چیز درباره تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ + راهنما آخرین خبرها از پرونده ربایش «یسنا»، دختر کلاله‌ای | ۴ متهم دستگیر شده‌اند آخرین خبر‌ها از وضعیت مناطق سیل‌زده خراسان‌ جنوبی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تمدید زمان مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ بی‌ثباتی در کارخانه انسان‌سازی! انتقال زائران حج تمتع از مدینه به مکه با قطار سریع‌السیر چطور با مصرف کافئین دچار مسمومیت می‌شویم؟ تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید
سرخط خبرها

دستگیری باند کپی‌برداران کارت‌های بانکی در مشهد

  • کد خبر: ۱۸۷۸۱۳
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
دستگیری باند کپی‌برداران کارت‌های بانکی در مشهد
پلیس فتای خراسان رضوی ۴ عضو یک باند را که اقدام به کپی کارت بانکی شهروندان می‌کردند پس از ۴۰ روز دستگیر کرد.

ماجرای سرقت‌های چهار رفیق که یک باند شرارت تشکیل داده بودند، به آخر تابستان امسال بازمی‌گردد، جایی که چهار جوان اهل شهرستان صالح‌آباد تصمیم می‌گیرند به مشهد بیایند و توری گران‌قیمت برای مشهدی‌ها پهن کنند. براساس آخرین تحقیقات این پرونده، آن‌ها با کمین در ابتدای ورودی مشهد تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از مشهدی‌ها سرقت کرده‌اند.

پیگیری‌های این پرونده از یک ماه قبل با شکایت یک شهروند آغاز شد. این فرد با مراجعه به پایگاه پلیس فتا در مشهد، اعلام کرد که افرادی ناشناس به حسابش دستبرد زده‌اند. با تکرار شکایت‌ها خیلی زود مشخص شد که پلیس با یک پرونده سریالی روبه‌روست. در پی این شکایت‌ها، سرهنگ علی‌اکبر قرایی‌پور، رئیس پلیس مشهد، دستورات ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده صادر کرد.

یک ظن احتمالی

کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی در حالی تحقیقات بر روی این پرونده را آغاز کردند که ظن اولیه، موضوع لینک‌های آلوده و خالی‌شدن حساب شهروندان بود. اما پس از شنیدن اظهارات شاکیان مشخص شد که یکی از این افراد گوشی ساده‌ای دارد که با آن امکان وصل‌شدن به اینترنت نیست. بقیه هم اعلام کردند که حداقل در یک ماه اخیر، هیچ لینک آلوده‌ای را باز نکرده‌اند.

در ادامه، تحقیقات جامعی درباره نوع برداشت از حساب شاکیان آغاز شد. کارشناسان پس از اقدامات لازم در فضای سایبری و همچنین بررسی نحوه برداشت، متوجه شدند که متهم یا متهمان با دسترسی به کارت‌های بانکی شاکیان اقدام به خرید حضوری کرده‌اند.

در جست‌وجوی اسکیمربازان

با مشخص‌شدن نوع سرقت‌ها، مأموران متوجه شدند که با یک گروه اسکیمرباز حرفه‌ای روبه‌رو هستند که به بهانه کارت کشیدن، اطلاعات کارت بانکی شهروندان را کپی کرده و پس از اینکه فرد، رمز کارتش را با صدای بلند اعلام می‌کند، این رمز را یادداشت کرده و در فرصت‌های بعدی، اقدام به خرید‌های شیادانه می‌کنند. مأموران تحقیقاتشان را آغاز کردند و به دنبال سرنخ مشترکی بودند که نشان دهد این افراد در کجا بوده و چه خریده‌اند که اسکیمربازان از آن‌ها سوء‌استفاده کرده‌اند. تحقیقات ادامه یافت تا اینکه مشخص شد همه این افراد هنگام ورود به مشهد از مسیر طرقبه در یک ماه اخیر اقدام به خرید میوه، کفش و... کرده‌اند.

دستگیری متهمان سایبری

همین سرنخ کوچک کافی بود که کارشناسان پلیس فتای خراسان‌رضوی، کاری بزرگ را به نتیجه برسانند. مأموران با کمین در محور یادشده، توانستند متهمان را شناسایی و پس از اطمینان از دست داشتن آن‌ها در این پرونده با هماهنگی‌های لازم چهار مرد حدود سی‌ساله را دستگیر کنند.
همچنین در بازرسی و تفتیش از محل اختفای متهمان، تعدادی کارت خام و کپی‌شده بانکی و چندین دستگاه تلفن همراه هوشمند به همراه چند قبضه قمه و یک اسلحه کشف شد.

رفاقت شرورانه

با آغاز بازجویی از متهمان، مشخص شد که آن‌ها همه با هم رفیق بوده و اهل شهرستان صالح‌آباد هستند. متهمان با مشاهده مستندات موجود، اتهام خودشان را پذیرفته و اعلام کردند که از ابتدای شهریور در قالب فروش میوه، کفش و... با استفاده از دستگاه اسکیمر، اقدام به کپی‌گرفتن از کارت شهروندان کرده‌اند.

تا کنون هشت مال‌باخته از متهمان شکایت کرده‌اند و ارزیابی‌های اولیه حکایت از سرقت ۲۰۰ میلیون تومانی دارد. این در حالی است که احتمال افزایش تعداد شاکیان نیز وجود دارد.

یک پیشگیری ساده

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی با اشاره به روند رسیدگی پرونده و کشف اموال و استرداد آن به مال‌باختگان بیان کرد: شهروندانی که با این شگرد مورد سرقت قرار گرفته‌اند، می‌توانند موضوع را به مراکز پلیس فتا در شهر محل سکونت خود اطلاع داده و پیگیری کنند.

سرهنگ قرایی‌پور به شهروندان توصیه کرد که هنگام خرید به‌ویژه از دست‌فروشان و فروشندگان سیار از اعلام رمز کارت بانکی به فروشنده خودداری کرده و خود شخصا رمز را وارد کنند تا حتی در صورت کپی‌برداری از کارت بانکی، مجرمان امکان دسترسی به حسابشان را نداشته باشند و در صورتی که از حسابشان برداشت شد، بلافاصله رمز کارت بانکی را با استفاده از دستگاه خودپرداز تغییر دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->