«زیبا صدایم کن» رسول صدرعاملی کلید خورد شعر همان عشق، همان زندگی | درباره مهرداد اوستا، شاعر غزل‌های خیال‌انگیز محمدرضا فروتن و میترا حجار با «نیلگون» در راه سینما آخرین نشانه‌های نمک نورالدین | نگاهی به فصل پنجم سریال «نون خ»، ساخته سعید آقاخانی کارگردان نمایش «کلنل»: بزنگاه‌های تاریخی ما، زمینه ساز  تولید آثار هنری است آواز پرنده‌های صبح فروش حیرت انگیز «گارفیلد» در اولین هفته اکران «سمرقند»، برای خانواده بزرگ فارسی زبانان | کتاب تازه شاعر خراسانی در نمایشگاه کتاب تهران پایان فیلمبرداری فیلم سینمایی «برج آخر» اثر سوفیا موسویان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ آلبوم «عشق ناباور» در راه بازار موسیقی کنسرت‌های پاپ اردیبهشت ۱۴۰۳ + زمان و مکان تأکید هیئت رسانه‌ای ایران و عراق بر انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری» و تشکیل «شورای رسانه‌ای مشترک» + آلبوم تصاویر برنارد هیل بازیگر «ارباب حلقه ها» و «تایتانیک» درگذشت + بیوگرافی افشای «رازهای دوبلین» در نمایشگاه کتاب تهران وکیل امیرحسین مقصودلو: «تتلو» برای اثبات توبه‌اش شعری در وصف امام علی (ع) می‌خواند + عکس
سرخط خبرها

داریوش مهرجویی کیست؟ + بیوگرافی، فیلم ها و جوایز

  • کد خبر: ۱۸۸۸۷۵
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
داریوش مهرجویی کیست؟ + بیوگرافی، فیلم ها و جوایز
داریوش مهرجویی کارگردان سینما متولد ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته‌ فلسفه از دانشگاه کالیفرنیاست که با ساخت فیلم سینمایی «گاو» و «هامون» به شهرت رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، داریوش مهرجویی خالق شخصیت‌های ماندگار سینمای ایران و همسرش وحیده محمدی فر ساعاتی پیش به قتل رسیدند. او و همسرش در ویلای شخصی خود در کرج با ضربات چاقو کشته شدند.

 

داریوش مهرجویی کیست؟ + بیوگرافی، فیلم ها و جوایز

بیوگرافی داریوش مهرجویی کارگردان

داریوش مهرجویی، کارگردان و نویسنده و مترجم، متولد ۱۷ آذر ۱۳۱۸ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته‌ فلسفه از دانشگاه کالیفرنیاست که با ساخت فیلم سینمایی گاو و هامون به شهرت رسید. او یکی از کارگردانان و سینماگران معروف ایران است که از چهره‌های اصلی موج نو سینمای ایران محسوب می‌شود و تاکنون جوایز جشنواره داخلی و بین‌المللی را به دست آورده است.

او به دلیل علاقه‌ای که به فیلم‌های انگلیسی زبان داشت، رشته زبان انگلیسی را برگزید و سپس در ۲۰سالگی برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا رفته و در رشته سینما مشغول به تحصیل شد، اما پس از مدتی این رشته را رها کرد و رشته فلسفه را برای تحصیل برگزید و لیسانس فلسفه را دریافت کرد.

داریوش مهرجویی کیست؟ + بیوگرافی، فیلم ها و جوایز

خانواده داریوش مهرجویی

داریوش مهرجویی در خانواده‌ای از طبقه متوسط در تهران به‌ دنیا آمد. او در کودکی تحت تأثیر مادربزرگش که مسلمانی معتقد بود قرار گرفت. مهرجویی در مصاحبه‌ای در سال ۱۳۵۱ در این باره می‌گوید: مادربزرگم از آن نمازخوان‌های دوآتشه بود و تحت تأثیر فضای روحانی او، من هم از سن هفت تا پانزده‌سالگی، شده بودم یک مسلمان واقعی. نماز و روزه‌ام یک بار هم ترک نمی‌شد.

در نوجوانی به موسیقی علاقه‌مند شد و مدت کوتاهی در کلاس آموزش موسیقی آقای زندی شرکت کرد. نزد پدرش که موسیقی ایرانی را خوب می‌شناخت به نواختن سنتور پرداخت و بعد با موسیقی کلاسیک غربی آشنا شد و به نواختن پیانو و نوشتن قطعاتی برای پیانو پرداخت.

گذری بر افتخارات مهرجویی

داریوش مهرجویی فعالیت هنری خود را در سینما از سال ۴۶ و از سینمای قبل از انقلاب آغاز کرد و تاکنون ۲بار برنده سیمرغ بهترین کارگردانی و ۲ بار برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه شده است.

او پس از برگشت از آمریکا به ایران در سال ۱۳۴۶ اولین فیلم سینمایی خود به نام«الماس ۳۳» و بعد از آن، فیلم «گاو» را کارگردانی کرد که جوایز بسیاری نیز به همراه داشت و در جشنواره های جهانی حضور پیدا کرد.

فیلم الماس ۳۳ در ۵ بهمن ۱۳۴۶ در تهران روی پرده رفت و فروش متوسطی داشت و با توجه به هزینه زیاد ساخت شکستی تجاری محسوب شد.

در سال ۱۳۸۳، مهرجویی با آفریدن هفت شخصیت، بیشترین شخصیت سینماییِ ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده‌است. همچنین، شخصیت «هامون» در فیلمی به همین نام از مهرجویی، ماندگارترین شخصیت در تاریخ سینمای ایران دانسته شده‌است.

مهرجویی بارها جزو برترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران انتخاب شده، از جمله در نخستین رأی‌گیری مجلّه فیلم به سال۱۳۶۷ ، سال ۱۳۷۸ مجلّهٔ دنیای تصویر، در نظرسنجی سال ۱۳۸۱ مجله نقد سینما، در سال ۱۳۹۸ در مجلّه فیلم به عنوان بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایران انتخاب شد.

بسیاری از بازیگران برجسته و بزرگ ایرانی در فیلم‌های مهرجویی حضور داشته‌‌اند که از جمله عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، گلاب آدینه، خسرو شکیبایی، پرویز فنی‌زاده، صدیقه کیانفر، فخری خوروش، محمدعلی کشاورز، فروزان، سعید کنگرانی، اسماعیل محمدی، ژاله سام، مرضیه برومند، ایرج راد، حمیده خیرآبادی، اکبر عبدی، فردوس کاویانی، فریماه فرجامی، بیتا فرهی، توران مهرزاد، نیکی کریمی، علی مصفا، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، محمدرضا شریفی‌نیا، بهرام رادان، گلشیفته فراهانی، حامد بهداد، رضا عطاران، مهناز افشار، طناز طباطبایی، رضا رویگری، پارسا پیروزفر محمدعلی فردین و … را می‌توان نام برد.

داریوش مهرجویی کیست؟ + بیوگرافی، فیلم ها و جوایز

شهرت با فیلم سینمایی گاو

داریوش مهرجویی در سالِ ۱۳۴۸ با همکاری غلامحسین ساعدی فیلمنامهٔ گاو را از روی یکی از داستان‌های کوتاه مجموعه عزاداران بیلِ ساعدی نوشت و فیلم کرد. این فیلم جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌المللی به ارمغان آورد. گاو هم از نظر تجاری هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد و فصل جدیدی در سینمای ایران گشود.

داریوش مهرجویی کیست؟ + بیوگرافی، فیلم ها و جوایز

مهاجرت به فرانسه

استاد مهرجویی پس از انقلاب ۱۳۵۷ و رویدادهای پس از آن به فرانسه مهاجرت کرد و چند سالی در کشور فرانسه زندگی کرد و سپس به ایران بازگشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->