ذوالقدر در دیدار با خانواده سرلشکر شهید «محمد کاظمی»: ملت ایران پیروز جنگ تحمیلی اخیر شد رئیس مجلس پاکستان با قالیباف دیدار کرد شیخ نعیم قاسم: رژیم صهیونیستی جنایات جنگی بزرگی در نوار غزه مرتکب می‌شود تأکید استاندار خراسان رضوی بر تکمیل موزه دفاع مقدس با کارکرد ملی آغاز فوران آتشفشان «کلوچفسکایا» پس از زلزله امروز در «کامچاتکا» مقامات سوریه و رژیم صهیونیستی در باکو دیدار کردند واکنش معاون ارتباطات دفتر رئیس جمهور به اعلام جرم دادستانی علیه طراح کاریکاتور توهین آمیز عصبانیت رئیس کنست از اقدام قالیباف در اجلاس ژنو آمار تازه شهدا و مجروحان حملات رژیم صهیونیستی به غزه (۸ مرداد ۱۴۰۴) پزشکیان: روابط ایران و ونزوئلا عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد شد تاکید وزارت خارجه روسیه بر امکان توافق در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران دبیر شورای نگهبان: باید در برابر تحریف ایستاد و روایت دقیق از استقامت ایران داشت ۴۶۰۰ فروند کشتی از ۸ شرکت در دام عملیات‌های انصارالله یمن نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تا پایان ۲۰۲۶ دو هواپیما‌های سوخت‌رسان را دریافت کند پزشکیان در هیئت دولت: چاره مشکل کم آبی، تعطیل کردن نیست واکنش سفارت ایران به ادعای دریا صفایی، عضو ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک مهاجرانی: تاکنون هیچ شکایتی از هیچ فرد، پلتفرم یا رسانه‌ای از سوی رئیس جمهور انجام نشده است پیام حامیان فلسطین به اجلاس سازمان ملل: اسرائیل را تحریم کنید سقوط یک پهپاد انتحاری در نزدیکی اربیل عراق (۸ مرداد ۱۴۰۴) تحلیلگر صهیونیست: غزه در حال محو کردن اسرائیل از نقشه جهان است قالیباف در ششمین کنفرانس روسای مجالس جهان در ژنو: ایران با قاطعیت از سرزمین و مردم خود دفاع کرد رئیس قوه قضاییه با خانواده سرلشکر شهید حاج محمد کاظمی دیدار کرد رسوایی اخلاقی کار دست سفیر اسرائیل در امارات داد تبعیت رئیس جمهور از منویات رهبری، راهبرد دولت چهاردهم انتقاد از وضعیت پرداخت وام‌های ازدواج و فرزندآوری در صحن علنی مجلس روایت خبرنگار انگلیسی از جنگ ۱۲ روزه: پاسخ ایران بسیار فراتر از انتظار صهیونیست‌ها بود + فیلم طحان نظیف: ایرادات لایحه ساماندهی پهپادهای غیرنظامی بررسی شد
سرخط خبرها

مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تشکیل ستاد ملی ترانزیت

  • کد خبر: ۱۸۸۹۱۱
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
مصوبه مجلس شورای اسلامی برای تشکیل ستاد ملی ترانزیت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور موافقت کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یک‌شنبه ۲۳ مهر) مجلس شورای اسلامی، بند‌های (الف) تا (پ) ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور موافقت کردند. همچنین وزارت راه و شهرسازی را به‌عنوان متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر (ترانزیت) در مبادی ورودی و خروجی کشور تعیین کردند. در ضمن وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه سیاست‌گذار لجستیک غیرنظامی در کشور تعیین می‌شود.

ماده ۵۷ -به منظور نظم بخشی و ایجاد انسجام در مدیریت گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل و با هدف ایجاد پیونددهی متقابل و مستحکم اقتصادی بین کشور‌ها از طریق ایران و حضور فعال و افزایش سهم بری از زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای براساس مزیت‌های نسبی مناطق مختلف کشور و مزیت‌های اقتصادی جدید ایران موضوع ماده (۴۸) این قانون، اقدامات زیر در طی سال‌های اجرای برنامه انجام می‌گیرد:

بند (الف) - ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس جمهور (و در غیاب وی معاون اول رئیس جمهور) و عضویت وزرای امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، نفت، امور خارجه، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان و یک نفر عضو ناظر از مجلس شورای اسلامی تشکیل می‌شود. دبیرخانه این ستاد در وزارت راه و شهرسازی تشکیل و رئیس دبیرخانه توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شود. آن دسته از وظایف شورایعالی هماهنگی ترابری کشور که به امر گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل پرداخته است از این شورایعالی منتزع و به ستاد ملی ترانزیت منتقل می‌گردد. وظایف این ستاد به شرح زیر است:

۱- سیاستگذاری و برنامه ریزی در تمامی امور مرتبط با حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل از جمله حمل و نقل، گمرکی، بانکی، بیمه‌ای و سوخت و تعیین مجوز‌های الزامی مرتبط و ارائه مشوق‌ها و حمایت‌های جدید.

۲- تهیه و تصویب «سند برنامه ملی گذر (ترانزیت)» در راستای تحقق اهداف ذکرشده در صدر این ماده حداکثر ظرف یکسال از لازم الاجرا شدن این قانون این سند مشتمل بر طراحی ابتکار عمل‌های چندجانبه منطقه‌ای و بین المللی و تعیین اولویت‌های توسعه دالان‌های گذری (کریدور‌های ترانزیتی) با هدف گذاری کمّی حداقل پنجاه میلیون تن گذر (ترانزیت) سالانه کالا از ایران برای افق پنج ساله می‌باشد.

۳- اصلاح فرایند‌های گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) بین الملل (اقدامات نرم افزاری) شامل بازنگری در مقررات و رویه‌های موجود، حذف مجوز‌های غیرضروری و محدود نمودن زمان پاسخگویی دستگاه‌های مرتبط، تعیین ضوابط سامانه اطلاع رسانی خدمات گذر (ترانزیت) در مورد ایجاد امکان رهگیری و تضمین موعد تقریبی تحویل کالا با هدف افزایش مطلوبیت دالان‌های گذری از ایران و تسریع در فرایند‌های گذری (ترانزیتی)

۴- تعیین شیوه مدیریت امور زیربنایی و فرایندی و همچنین هماهنگی میان سازمان‌ها و نهاد‌های مستقر در پایانه‌های مرزی هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای، هماهنگی بین پایانه‌های مرزی دو طرف مرز و هماهنگی با کشور‌های مبدأ و مقصد کالای گذری (ترانزیتی)

بند (ب) - وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی پنجره واحد خدمات یکپارچه گذر (ترانزیت) در مبادی ورودی و خروجی کشور تعیین می‌شود. دستگاه‌های اجرائی مستقر در مبادی ورودی و خروجی اعم از نهاد‌های نظامی، انتظامی، امنیتی و اقتصادی موظفند وظایف قانونی خود را به‌طور مؤثر و به موقع در قالب پنجره واحد به متقاضیان خدمات مزبور ارائه نمایند.

بند (پ) - وزارت راه و شهرسازی به عنوان دستگاه سیاستگذار پشتیبانی (لجستیک) غیرنظامی در کشور تعیین می‌گردد.

نحوه صدور مجوز فعالیت شرکت‌های ارائه دهنده اینگونه خدمات و مراکز مربوط، ضوابط و نحوه تقسیم کار دستگاه‌های اجرائی بر اساس آیین‌نامه اجرائی که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، تعیین می‌گردد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->