به گزارش شهرآرانیوز، بخشنامه تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز ابلاغ و زنگ نماز در متن برنامه رسمی روزانه مدارس در تمامی دورهها و پایههای تحصیلی به مدت ۳۰ دقیقه درج شد.
وزیر آموزش و پرورش در این بخشنامه به بیان انتظارات از مدیران کل به عنوان رئیس شورای اقامه نماز استان پرداخت.
انتظارات این بخشنامه با توجه به منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مبنی بر لزوم برجسته کردن ارزشهای معنوی و رشد شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه و امر به ترویج ایمان و امید در کشور و نیز در راستای عملیاتی کردن راهکار ۳ـ۱ سند تحول بنیادین، ماموریتهای ابلاغی رئیس جمهور و تفاهمنامه منعقد شده با ستاد مرکزی اقامه نماز کشور و همسو با برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی «تقویت و توسعه فرهنگ اقامه نماز» به عنوان اولویت فعالیتهای پرورشی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۲ـ ۱۴۰۳ بیان شده که در ذیل آمده است:
۱. تشکیل منظم شورای اقامه نماز استان و ادارات آموزش و پرورش به منظور پیگیری، رصد و پایش فعالیت محوری اقامه نماز در برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی.
۲. اتخاذ تدابیر لازم توسط معاونتهای آموزشی، برای اقامه نماز جماعت در مدارس با تعیین زنگ نماز در متن برنامه رسمی روزانه مدارس در تمامی دورهها و پایههای تحصیلی به مدت ۳۰ دقیقه (در وقت شرعی).
۳. فعال سازی هیئتهای اندیشهورز مدارس و استفاده از فرصتهای ایجاد شده در شبکه دانش آموز (شاد) توسط روسای ادارات قرآن، عترت و نماز.
۴. مردمی سازی و مشارکت حداکثری اولیای دانش آموزان در راستای بهبود فعالیتهای اقامه نماز مدارس.
۵. جلب مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز، کانونهای فرهنگی هنری مساجد، همکاران فرهنگی و اولیا و معتمدان محلی در تعیین و به کارگیری امام جماعت در مدارس.
۶. جذب و هدایت خیّران برای ساخت و تجهیز نمازخانه و سایر فعالیتهای اقامه نماز مدارس و اجتناب از هرگونه تغییر کاربری نمازخانههای مدارس.
۷. توجه ویژه مدیران مدارس به اجرای برنامههای اقامه نماز و تشویق و ترغیب همکاران و دانشآموزان برای حضور حداکثری در صفوف نماز جماعت.
۸. برقراری تعامل پویا، سازنده و اثربخش میان مدارس، مساجد، خانواده و جامعه محلی با تاکید بر اجرای طرح پیوند سه میم (منزل مدرسه و مسجد) با شعار «نماز و نسل نو» با تمرکز بر نقش مدرسه، دانشگاه و مسجد.
۹. برگزاری دورههای آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس، معلمان و مدرسان خانواده با اولویت موضوع مهارتهای دعوت به نماز دانشآموزان و ارائه آموزشهای لازم برای ترغیب و تشویق دانشآموزان و اولیای آنها با همکاری ستاد اقامه نماز.
۱۰. برنامهریزی برای برگزاری باشکوه برنامه «نور چشم» با اجرای فعالیتهای فرایندمحور آموزش عملی نماز، آشنایی با تقلید و مرجعیت، برگزاری جشن تکلیف، نماز جماعت، جلسات گفتمان دینی و در نهایت تجلیل از فعالان اقامه نماز در سطوح مختلف با برگزاری اجلاسهای نماز دانش آموزی با مشارکت استانداری و ستاد اقامه نماز استان.
منبع: ایسنا