شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | ملک‌آباد، پل رسالت و عبادی ترافیک پرحجم دارند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر
سرخط خبرها

وندالیسم بلای جان شهر

  • کد خبر: ۱۹۲۹۲۷
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
وندالیسم بلای جان شهر

سرقت و تخریب اموال عمومی هرساله هزینه‌های سنگینی بر دوش شهر می‌گذارد. هزینه‌هایی که مدیریت و مرتفع کردن آن، ریشه در بنیان‌های فرهنگی و جامعه شناختی دارد. مساله تخریب و آسیب به آنچه در محیط شهری وجود دارد تحت مفهوم وندالیسم شناخته می‌شود. مفهومی که ریشه در توحش قوم وندال که ژرمن ـ اسلاو به شمار می‌رفته و در قرن پنجم میلادی در سرزمین‌های واقع در میان دو رودخانه اودر و ویستول زندگی می‌کرده‌اند، باز  می‌گردد. این واژه انگلیسی مستقیما به خراب کردن اموال و اماکن عمومی شهری اشاره دارد.

طبق بیشتر تحقیقات انجام شده وندال‌ها عموما نوجوان، مرد و با سطح تحصیلات کم هستند که به صورت ارادی اقدام به چنین اعمالی می‌کنند. رفتار‌های آسیب زننده آن‌ها می‌تواند گروهی و برنامه ریزی شده و یا بدون برنامه و فردی باشند که نوع دوم نامحسوس تر، اما پر آسیب‌تر است. زندگی شهری و پیچیدگی‌های موجود در آن منجر به ایجاد برخی نابهنجاری‌ها و بروز وندالیسم می‌شود و آمار‌ها نشان می‌دهد که این رفتار‌ها در شهر‌ها پر تعداد و پر تکرار‌تر از محیط‌های روستایی هستند. این پدیده ریشه اکتسابی دارد و شرایط محیطی آن را تشدید می‌کند.

ریشه‌های این چنین رفتار‌هایی اغلب با سرخوردگی ها، شکست‌ها و ناکامی‌های مختلف در زمینه‌های تحصیلی، حرفه‌ای و خانوادگی ارتباط مستقیم دارند و وندال‌ها عموما دارای نوعی شخصیت پرخاشگر، بی ثبات، ضدجامعه و در عین حال مأیوس اند. این افراد در اغلب موارد متعلق به خانواده‌های از هم پاشیده و دارای مناسبات و روابط خانوادگی نامطلوب هستند. چنانچه گفته شد وندالیسم با جنسیت نیز ارتباط دارد؛ زنان و دختران در این بین به لحاظ روانی توانایی بیشتری در فروخوردن خشم هستند و همین مساله آمار آنان را در بین وندال‌ها که خشم خود را با آسیب زدن به اموال عمومی نشان می‌دهند، کمتر کرده است. همچنین اختلافات نسلی و تحمیل‌هایی که به نسل جوان صورت می‌گیرد می‌تواند زمینه آسیب به تاسیسات شهری را مهیا کند.

بستر بروز چنین رفتار‌هایی با گذر زمان دستخوش تغییرات شده و در سال‌های اخیر از آسیب به تجهیزات، ابنیه، اموال عمومی و .. به فضای اینترنت و بستر‌های مجازی راه یافته است. وندال‌ها در قالب هکر اقدام به آسیب زدن به زیرساخت‌های الکترونیک و سایت‌ها می‌زنند که گا‌ها نتایج و عواقب بسیار سنگین تری دارد. این مساله علاوه بر درز اطلاعات منجر به خسارت فراوان برای بازیابی سایت‌ها می‌شود.

از جایی که علت اصلی در پیدایش مفهوم وندالیسم یاس و عدم حس تعلق افراد در امور و شکاف‌های موجود میان مناطق مختلف شهری است، سیاست‌گذاران می‌توانند با مشارکت دادن بیشتر شهروندان در امور افزایش مشارکت آنها، بهبود استاندار‌های شهری در همه  مناطق و ایجاد اعتماد و باور عمومی به فعالیت‌های مدیران شهری، آمار چنین اقداماتی را کاهش دهد. با بررسی بیشتر می‌توان دریافت هزینه‌هایی که در زمینه پیشگیری از وندالیسم صورت می‌گیرد بسیار کمتر از هزینه‌هایی است که وندال‌ها به شهر وارد می‌کنند. هزینه‌هایی که گا‌ها جبران ناپذیر خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->