«پلنگ آناتولی» برای شبکه نمایش دوبله شد ادامه پخش «حسینیه تهران» در دهه دوم محرم + زمان پخش پخش فیلم «۱۴۰۸» هافستورم در تلویزیون از امشب (۲۷ تیر ۱۴۰۳) «پیر پسر» لیلا حاتمی و حامد بهداد در ایرلند برگزیده شد فراخوان جشنواره مشترک نقاشان ایران و روسیه اعلام شد معرفی کتاب | درباره کتاب «پنداشت تربیت» اثر جودیت ریچ هریس درباره نقش «جانی دپ» در فیلم «کارناوال در پایان روزها» نقاشی‌های خیره‌کننده از زندگی روزمره مردم در مقبره چینی + عکس پروژه مسکن هنرمندان چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟ وزیر ارشاد: حداکثر حمایت از هنرمندان ممنوع الکار انجام شده است | جایی که هنرمندان خطا کردند، هم حمایت کردیم توضیحات دبیر شورای صنفی نمایش درباره ابهامات آیین‌نامه اکران سال ۱۴۰۳ | از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن حق وتو غلبه بازار بر هنر، کتیبه نویسی را از عیار انداخته است رئالیتی شوی «شکارچی» از شبکه خانگی + جزئیات «زینب (س) اسیری رفت و ما بر جای بودیم» | کم‌توجهی به زنان کربلا و بانوان دفاع مقدس در ادبیات فارسی آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره نانو و رسانه ۱۴۰۳+ جزئیات پخش «سلمان فارسی» سال ۱۴۰۵ کلید می‌خورد + فیلم
سرخط خبرها

گفتگو با کارگردان کاشمری درباره نمایش «برچسب» | داوری آثار شهرستانی در جشنواره تئاتر استان منصفانه باشد

  • کد خبر: ۱۹۳۱۴۵
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
گفتگو با کارگردان کاشمری درباره نمایش «برچسب» | داوری آثار شهرستانی در جشنواره تئاتر استان منصفانه باشد
احسان عاقل، کارگردان تئاتر «برچسب» گفت: به این اثر نگاهی جهان شمول داشتم و تلاش کردم به یک زبان و گفتگوی جهانی برسم.

به گزارش شهرآرانیوز، احسان عاقل متولد ۱۳۶۳ شهر کاشمر و دانش آموخته رشته تئاتر و کارگردانی از دانشکده هنر‌های زیبای تهران است. زمانی که دانش آموز بود بازیگری در تئاتر‌های دانش آموزی را شروع کرد و بعد به سراغ کارگردانی رفت. در حال حاضر نیز مدرس تئاتر و مدیر یک مرکز هنری و تماشاخانه در کاشمر است. او با وجود آنکه در تهران تحصیل کرده است و می‌توانست زندگی حرفه‌ای خود را در همان شهر ادامه دهد، اما به دلیل علاقه به شهرش و هنر تئاتر به کاشمر برگشت و سعی دارد این هنر را در شهر خود گسترش دهد. نمایش «برچسب» به کارگردانی احسان عاقل به سی و سومین جشنواره تئاتر خراسان رضوی راه یافت و به این بهانه گفتگویی با او داشتیم.

احسان عاقل، کارگردان تئاتر «برچسب» در گفتگو با شهرآرانیوز درباره اثرش گفت: «برچسب» نوعی نمایش مفهومی تجربی است و بیش از همه به تئاتر فیزیکال نزدیک است، وابسته به جنبه‌های دیداری و بصری است و درون‌مایه فلسفی دارد و به موضوع انسان و هستی می‌پردازد.

عاقل افزود: این اثر تلاش می‌کند تئاتری ضد داستان باشد یعنی داستان مشخصی را روایت نمی‌کند، اما در عین حال محتوا‌های مفهومی را بر اساس آیتم‌های مشخصی به مخاطب منتقل می‌کند. چون این سبک تئاتر داستان مشخصی ندارد و به بیان مفاهیم می‌پردازد.

این کارگردان تئاتر در خصوص برداشت متفاوت مخاطب از «برچسب» بیان کرد: برداشت تماشاگر از آن نیز نامحدود است و بنا به تعداد هر مخاطب، برداشت‌های متفاوتی وجود دارد چرا که هر مخاطب بر اساس بینش و نگرش خود و درون‌مایه‌های فکری خود می‌تواند به فهم متفاوتی از نمایش برسد و برای خودش رویاپردازی کند.

به گفته وی ماهیت تئاتر‌های فیزیکال که از طریق نمایش و حرکات بدن مفاهیم را به مخاطب القا می‌کند بر اساس ساده‌ترین اتفاقات رقم می‌خورد، زبانی جهانی دارد و از این رو به این اثر نگاهی جهان شمول داشتم و تلاش کردم به یک زبان و گفتگوی جهانی برسم.

این مدرس تئاتر در پاسخ به این سوال که آثار راه یافته به جشنواره تئاتر خراسان رضوی را چطور ارزیابی می‌کند، گفت: من هیچ‌کدام از نمایش‌ها را ندیدم، اما آنچه مشخص است راهیابی آثار بیشتری از شهرستان‌های استان به این مرحله بوده که ارزشمند است. شهرستان‌ها با محدودیت‌های مادی، نیروی انسانی و امکاناتی نظیر تماشاخانه و مراکز آموزشی روبه‌رو هستند که نیاز است به آن‌ها از این جهت توجه شود.

احسان عاقل تأکید کرد: البته آنچه باید در نگاه داوران آثار مدنظر قرار گیرد صرفاً نمایش یک اثر از شهرستان نباشد بلکه کیفیت آن نیز مورد ارزیابی قرار گیرد و قضاوت‌ها منصفانه باشد.

عاقل در ادامه تصریح کرد: برخی شهرستان‌ها صرفاً به خاطر جشنواره، در مدت کوتاهی کاری را آماده می‌کنند تا صرفاً کارنامه‌ای در جشنواره داشته باشند درحالی‌که تئاتر و رشد آن در شهرستان یک فرایند است و نیاز است به یک حرکت دائمی تبدیل شود. در واقع به خاطر تئاتر و ارزش آن وارد گود شوند نه به خاطر کسب امتیاز در جشنواره تئاتر.

وی به علاقه هنری خود به تئاتر تأکید کرد و افزود: اولویت من تئاتر و کار هنری است و صرفاً به‌خاطر حضور در جشنواره وارد کار نشدم. ما در تمام طول سال فعالیت خود را داریم و برای کار «برچسب» بیش از ۸ ماه و با استفاده از بازیگران کاشمری تمرین داشتیم و چندین بار نیز قبل حضور در جشنواره کار را روی صحنه بردیم.

عاقل تصریح کرد: اگر من بخواهم صرفاً به‌خاطر حضور در جشنواره پای کار بیایم تئاتر شهرستان رشد نمی‌کند و قطعاً کیفیت لازم و شایسته را نخواهد داشت.
این کارگردان تئاتر به حضور خود پیش از این نیز در جشنواره تئاتر استان اشاره کرد و افزود: معتقدم اثر ما استحقاق دریافت رتبه اول را داشته است، اما سوم استان شد و در نهایت پشت در‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ماندیم. با شناختی که از همکاران خود در تئاتر استان و کشور دارم اگر ناداوری صورت نگیرد می‌توانم بگویم «برچسب» ۱۰۰ درصد رتبه خواهد آورد.

 

وی با تأکید بر این مطلب که گاهی داوری‌ها ممکن است سوگیری داشته باشد، ادامه داد: امروز نگاهم آموزش‌محور است و به دنبال رشد هنرجوهایم هستم و دوست دارم تئاتر کاشمر را رونق دهم و فرصت کسب تجربه برای بازیگران جوان را با حضور در جشنواره تئاتر استان فراهم کنم. از این رو پیشنهاد می‌کنم مسئولان برگزارکننده به قشر جوان اهمیت ویژه‌ای بدهند، ولی باز هم با شرط حفظ کیفیت آثارشان باشد و به جوان‌هایی که فعالیت حرفه‌ای و شایسته دارند بها داده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->