به گزارش شهرآرانیوز، سازمان عمران شهرداری را میتوان به عنوان یکی از سازمانهای فعال و میدانی شهرداری مشهد معرفی کرد. این سازمان در بخشهای مختلف عمرانی اعم از پروژه ریز و درشت فعال است و در گوشه گوشه این شهر میتوان ردپایی از فعالیتهای آن را مشاهده کرد. در کنار فعالیتهای عمرانی، این سازمان سهم درخورتوجهی از تولیدات و مصالح موردنیاز فعالیتهای عمرانی نظیر بتن و آسفالت را با راهبری دو کارخانه آسفالت شهید مجیدی و بتنالمهدی و همچنین کارگاه تولیدی منزلآباد و محصولات پیشساخته بتنی بر عهده دارد.
از سیام شهریورماه امسال و با حکم شهردار مشهد، احسان شریعتی که شهردار منطقه ۸ بود به عنوان مدیرعامل به سازمان عمران شهرداری نقلمکان کرد، البته این روزها شاید کمتر بتوان او را در دفتر کارش در میدان شهدا دید، چرا که با حضور در پروژههای مختلف در دست اقدام این سازمان سعی دارد سروسامانی به وضعیت عمرانی پروژههای شهری بدهد.
در همین راستا برای گفتگو با مدیرعامل سازمان عمران به محل یکی از پروژههای راهگشای حاشیه شهر یعنی پل دهرود در نقطه انتهایی محدوده شهری مشهد در شمال این کلانشهر رفتیم و علاوه بر بررسی میدانی آخرین وضعیت ساخت پل دوم دهرود درباره دیگر پروژههای در دست اقدام سازمان عمران هم با او همصحبت شدیم.
با هدفگذاری و برنامهریزیهای انجام شده سعی داریم تا بخشی از پروژههای فعلی سازمان را در همین سال آماده بهرهبرداری کنیم و امیدواریم در این مسیر عملیات عمرانی پروژههایی همچون فاز سوم رودپارک (کال چهلبازه)، پروژه پیادهروسازی تقاطع چهار سطحی آزادگان، پروژه ساخت حلقه بوستان کرامت، دوربرگردان غیرهمسطح شهید میرزایی، پل دوم دهرود، سالن خلیج فارس نمایشگاه بینالمللی مشهد، پروژه بهسازی معابر منفصل توس، پیادهروسازی طبرسی به پایان برسد و برای بهرهبرداری این پروژهها را تقدیم مردم مشهد کنیم. البته پیش از این نیز عملیات اجرایی ساخت و آمادهسازی جمعه بازار خودرو مجیدیه هم به پایان رسیده است.
یکی از موضوعهایی که اهالی بولوار رسالت و البته منطقه منفصله قرقی و مهرگان سالهاست که انتظار آن را میکشند؛ تعریض پل دهرود است تا از ترافیک سنگین این محدوده رهایی یابند. از سال گذشته عملیات ساخت پل دوم دهرود روی رودخانه کشفرود آغاز شد. اکنون وضعیت ساخت این پل چگونه پیش میرود.
پل دهرود یکی از پلهای شهرستان مشهد است که مسیر مواصلاتی محدوده شهر به خارج از محدوده را به هم متصل میکند و به نوعی میتوان گفت این پل که روی رودخانه کشفرود قرار گرفته، مرز محدوده شهری مشهد در قسمت شمالی است.
حدود بیست سال پیش شهرداری مشهد با تعریض بولوار رسالت شمالی تا منطقه دهرود که آن زمان در محدوده شهری نبود، خدمتی به مردم این منطقه ارائه داد و از همان زمان موضوع تعریض پل دهرود، هم در برنامه و هم موردانتظار مردم بوده است، اما با توجه به اینکه حجم درخورتوجهی از خودروهای عبوری از روی این پل مربوط به خودروهای حمل سیمان کارخانه سیمان است، از همینرو موضوع مشارکت دولت نیز برای ساخت این پل مطرح شد و بعدها برای ساخت و تعریض پل دهرود سهم ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد شهرداری معین شد.
مهرماه سال گذشته سرانجام طلسم تعریض این پل شکسته و عملیات اجرایی آن در مراسمی آغاز شد، اما در جریان ساخت این پل، معارضاتی وجود داشت که مهمترین آن لوله آب آشامیدنی اهالی منطقه بود. خوشبختانه پس از پیگیریهای مختلف، سرانجام این لوله آب در تاریخ ۲۴ مهرماه امسال جمعآوری و عملیات ساخت پلدهرود وارد مرحله جدیدی شد.
اعتبار در نظر گرفته شده برای ساخت این پل، ۶۴ میلیارد تومان است و با توجه به مسائلی که مطرح شد و تأخیر بر رفع معارضات بازهم سازمان عمران تلاشش را میکند تا در نزدیکترین زمان ممکن عملیات تعریض پل دهرود که ۱۷ متر عرض و ۷۰ متر طول دارد و دارای ۲۴ شمع و ستون است که البته هشت شمع و ستون این پل در بستر رودخانه قرار میگیرد، تحویل مردم دهد. از همینرو برنامهریزی کردهایم تا این پل در نوروز ۱۴۰۳ به بهرهبرداری برسد.
پل در دست ساخت دهرود، قرار است مسیر شمال به جنوب بولوار رسالت را به هم متصل کند. در جریان این پروژه ۳۲۰ تن میلگرد، ۵۴۰۰ مترمکعب بتنریزی، ۲۲ هزار مترمکعب خاکبرداری و ۱۷۰۰ مترمربع عملیات آسفالت اجرا میشود.
عملیات ساخت دوربرگردان غیرهمسطح شهید میرزایی با هدف اتصال ضلع جنوب به شمال بزرگراه صد متری حدفاصل میدان امام حسین (ع) و میدان فجر یکی از پروژههای مهم سازمان عمران است. هدف از ساخت این دوربرگردان کاهش بار ترافیکی، ایمنی در تردد خودروها و تسهیل دسترسی به بولوار رسالت شمالی است. طول این دوربرگردان ۵۰۰ متر و عرض آن ۱۰ متر در دو باند است. همچنین ضلع ورودی و خروجی این پل بهصورت بتن درجا و عرشه میانی آن بهصورت پیشساخته و دیوارههای رمپ بهصورت خاک مسلح و نصب قطعات پیشساخته اجرا میشود.
اکنون فعالیت اجرایی سازمان در عرشه جنوبی است و پس از آن در عرشههای شمالی و میانی اقدامات عمرانی انجام خواهد شد. خوشبختانه با رفع معارضات این پروژه مانند تیرهای چراغ برق، گارد ریل جادهای و تأسیسات آب و گاز، عملیات اجرایی سرعت گرفته و اکنون از پیشرفت فیزیکی ۴۷ درصدی برخوردار است.
سازمان عمران شهرداری مشهد پروژههای مختلف و متفاوتی دارد و تقریبا هر دو سه هفته یکبار فعالیتی را در دست میگیرد و تمام میکند. نمونه این اقدام را میتوان در جریان آمادهسازی جمعهبازار خودرو مجیدیه مشاهده کرد. در جریان آمادهسازی این جمعهبازار با توجه به بروز مشکلات برای مردم و نبود فضایی مناسب برای خرید و فروش خودرو، سازمان عمران در یک اقدام سریع و در مدت ۴۵ روز، زمین هفت هکتاری ضلع شمالی کنارگذر آزادراه مشهد- چناران را تسطیح و آماده بهرهبرداری کرد.
از چند روز پیش این مجموعه در اختیار مدیریت شهری و مردم برای بهرهبرداری قرار گرفته است. همچنین رمپ اتصال کنارگذر آزادراه مشهد- چناران به تقاطع آزادگان در مدت پنج روز آسفالت و آماده شد و در ادامه نیز عملیات زیرسازی و آسفالت حلقه پیرامونی و مسیر دوچرخه بوستان ۷۳ هکتاری کرامت در شهرک شهید رجایی را در دست اقدام داریم تا مسیر ۳۲۰۰ متری با عرض ۱۳.۵ متر در سریعترین زمان ممکن آسفالت کنیم.
این اقدامات نشان میدهد که سازمان عمران شهرداری با بهرهمندی از توان تخصصی مهندسی خود و امکانات موجودش در جای جای شهر مشهد به صورت همزمان پروژههای ریز و درشت را در دست گرفته است تا فعالیتهای عمرانی شهر روی زمین نماند.
اکنون سازمان عمران شهرداری مشهد، پروژههای مختلفی نظیر ساخت پارک شهری چهلبازه (رودپارک)، پیادهروسازی تقاطع آزادگان که بهتازگی به اتمام رسیده است، ساخت مجموعه فرهنگی – رسانهای انقلاب اسلامی، ساخت مسیل تنباکوچی، پیادهروسازی خیابان طبرسی، ساخت پل دوربرگردان غیرهمسطح شهید میرزایی به عنوان یکی از پروژههای کلان شهری، ساخت پل دهرود، ساخت جلوخان پایانه مسافربری امام رضا (ع)، باغ موزه حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس واقع در بوستان کوهسنگی، ساخت و تکمیل سالن خلیج فارس در نمایشگاه بینالمللی مشهد و ساخت تقاطع غیرهمسطح میدان انقلاب اسلامی را در برنامه کاری خود دارد. همچنین زیرسازی و آسفالت و بهسازی معابر بولوار شاهنامه به عنوان یک پروژه شاخص در حاشیه را در دست اجرا داریم.
در راستای رفاه و آسایش مردم منطقه و ایجاد فضایسبز مناسب در بستر کال چهلبازه عملیات ساخت رودپارک در حال انجام است و سازمان عمران شهرداری مشهد در جریان ساخت این بوستان اقداماتی نظیر بهسازی و ساخت المانهای مناسب ورودی، اجرای سنگفرش و فضای سبز، اجرای تأسیسات دریاچه شماره ۲ رودپارک و اجرای دیوارهای موج شکن را در حال ساخت دارد و اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه ۹۵ درصد است و به احتمال زیاد تا پایان آذرماه امسال این عملیاتهای عمرانی به پایان خواهد رسید.
هدف از اجرای ساخت سالن خلیج فارس نمایشگاه بینالمللی مشهد؛ ایجاد و افزایش فضاهایی با امکان بهرهبرداری نمایشگاهی است. برنامه ساخت این سالن از آذرماه سال گذشته به صورت مدیریت پیمان و عملیات اجرایی هم در خرداد ماه امسال با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال آغاز شد. با اقداماتی که تاکنون انجام شده و با بهرهگیری از امکانات سازمان عمران شهرداری، این پروژه تا تاریخ ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ به پایان میرسد و از این تاریخ برای بهرهبرداری در اختیار مدیریت شهری مشهد قرار میگیرد.
درست است. پیمانکار پروژه تقاطع انقلاب اسلامی به عنوان یک پروژه کلانشهری مشهد، سازمان عمران شهرداری است که خوشبختانه پس از طی کردن مراحل اولیه، عملیات اجرایی این پروژه نیز از تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۴۰۲ از سمت شمال میدان انقلاب اسلامی آغاز شده است و اکنون هم در مرحله رفع معارضات هستیم.
ساخت این تقاطع دارای ویژگیهای مهمی است که یکی از آنها تسهیل در تردد اتوبوسهای بینشهری، فراهم آوردن آسایش ترافیکی زائرانی که وارد شهر میشوند، کاهش بار ترافیکی میدان انقلاب اسلامی و اتصال این میدان و بولوار امام خمینی (ره) به بولوار نماز در ضلع جنوبی بزرگراه شهید سلیمانی است.
با ساخت این تقاطع، بازگشایی بولوار امام خمینی (ره) به بولوار نماز در راستای تسهیل مشکلات ترافیکی این محدوده شهری رخ میدهد و همچنین شاهد تسهیل در ورود اتوبوسهای برون شهری به پایانه مسافربری امام رضا (ع) و نبود تداخل ترافیکی خواهیم بود. همچنین تردد خودروها از میدان انقلاب اسلامی به بزرگراه شهید سلیمانی تسهیل خواهد شد. در جریان اجرای این پروژه بزرگ شهری، عملیاتهایی نظیر اجرای کنارگذر جنوبی میدان انقلاب، لوپ شمالغربی این میدان، بدنهسازی مسیل اقبال، ورودی اختصاصی پایانه مسافربری و مقاومسازی پل موجود انجام میشود و امیدواریم این پروژه نیز تا آبانماه سال ۱۴۰۳ آماده بهرهبرداری شود.