مشهد؛ میزبان ششمین «نشست اقتصادی مشهد و هرات» مدیرکل اتباع: مهاجران افغانستانی برای شهید رئیسی سنگ‌تمام گذاشتند | سردار قاآنی به موکب مهاجران افغانستانی در مشهد رفت آغاز موج دوم اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان هشدار کاظمی‌قمی درباره پیامد‌های تجدید مداخلات بیگانگان در افغانستان قدردانی ذبیح‌الله مجاهد از مواضع ایران در نشست دوحه ۳  روسیه لغو تحریم‌ها علیه طالبان را بررسی می‌کند معاون دبیرکل سازمان ملل: نشست دوحه به معنای عادی‌سازی روابط با طالبان نیست | آموزش دختران خواسته درجه یک جهان است ذبیح‌الله مجاهد: ما آشکارا گفتیم که خواهان روابط خوب با جهان هستیم وزارت خارجه قطر نشست دوحه را فرصتی برای گفتگو‌های معنادار دانست روز دوم نشست دوحه ۳ | جهان نگران تعامل با طالبان از نشست دوحه ۳ چه می‌دانیم؟ پیش ثبت نام دانش‌آموزان اتباع آغاز شد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) دیوار کوتاه دانش‌آموزان اتباع | وزیر آموزش‌وپرورش: حضور دانش‌آموزان اتباع دلیل تراکم کلاس‌های درس است + فیلم نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان: انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان، از اهداف ما در دوحه۳ است کوله‌پشتی‌ها و پوستر‌ها | روایت انتخاباتی محمدکاظم کاظمی سخنگوی طالبان: امیدوارم هرچه خیر مردم ایران است از صندوق بیرون بیاید + فیلم حضور باشکوه ایرانیان مقیم افغانستان در پای صندوق‌های رأی در ۵ نمایندگی سیاسی ایران آغاز رأی‌گیری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف افغانستان + فیلم سرکنسول ایران در هرات: پنج نمایندگی ایران در افغانستان فردا شعبه اخذ رای هستند قطار حامل کمک‌های ایران با استفاده راه آهن خواف – هرات به ایستگاه روزنک رسید
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

ملا برادر: ایران برای توسعه روابط یک فرصت برای افغانستان است

  • کد خبر: ۱۹۳۵۶۵
  • ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
ملا برادر: ایران برای توسعه روابط یک فرصت برای افغانستان است
معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان گفت: توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران در اولویت ما قرار دارد و برای همین منظور سفر چند روزه‌ای را در ایران از جمله بندرچابهار داشته‌ایم.

به گزارش شهرآرانیوز، ملا عبدالغنی برادر، روز پنجشنبه پس از بازدید از ظرفیت‌های تجاری و اقتصاد بندر چابهار در نشست با استاندار سیستان و بلوچستان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مدیران اقتصادی و سیاسی بندر چابهار اظهار کرد: افغانستان معادن بسیار زیادی دارد و از این رو بندر چابهار برای صادارت مواد معدنیِ افغانستان مورد توجه ما به ویژه سرمایه‌گذاران است.

وی با اشاره به مشترکات فرهنگی، روابط اقتصادی و سیاسی دیرینه با ایران و همسایگی با استان سیستان و بلوچستان، افزود: همه تلاش هیات حاکمه افغاستان این است که با ایران رابطه حسنه، دوستانه، اقتصادی و سرمایه گذاری داشته باشد و برای ما ایران برای توسعه روابط، یک فرصت است.

معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت سرپرست افغانستان گفت: افغانستان در خشکی محصور شده که برای رسیدن و دستیابی به بازار‌های بزرگ و آب‌های آزاد، به خاک و آب‌های ایران نیاز شدید داریم و ما می‌توانیم ایران را به آسیای میانه و کشور‌های همجوار افغانستان متصل کنیم.

وی ادامه داد: اگر ایران زمینه را فراهم کند ما برای سرمایه گذاری و تجارت بلندمدت در بندر چابهار و سایر نقاط سیستان و بلوچستان کاملا آماده هستیم.

ملا برادر افزود: در تهران در زمینه‌های مختلف با سران کشور بحث گفتگو شده و این گفتگو‌ها نشان می‌دهد که آینده بین ۲ کشور بسیار روشن است.

وزیر تجارت و صنایع حکومت سرپرست افغانستان نیز در این جلسه گفت: با توجه به ظرفیت بالای بندر چابهار، این بندر فاصله کشور ما را به بازار‌های آسیای میانه حدود ۳۰۰ کیلومتر کوتاه می‌کند.

عزیزی تاکید کرد: برای آغاز روابط تجاری افغانستان، یک گروه اقتصادی بین ۲ کشور در چند روز آینده تشکیل خواهد شد و مسائل تجاری را پیگیری خواهند کرد.

وی تصریح کرد: افغانستان در بندر چابهار نیاز به امضای یک تفاهم‌نامه بلند مدت ۳۰ ساله و ۱۰۰ ساله دارد که این‌مهم نیاز به مساعدت دولت ایران است.

هیات عالی‌رتبه افغانستان به سرپرستی ملاعبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست وزیر و رئیس الوزرا حکومت سرپرست افغانستان در سفر به چابهار از دانشگاه بین المللی چابهار به دلیل حضور ۱۵۰ دانشجوی افغانستانی بازدید و از نزدیک راه‌های سرمایه گذاری و توسعه روابط تجاری و اقتصادی را بررسی کردند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->