سرخط خبرها

سیر تا پیاز درباره طلوعی در «زخم کاری»

  • کد خبر: ۱۹۵۳۴۴
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
سیر تا پیاز درباره طلوعی در «زخم کاری»
کامبیز دیرباز، بازیگر نقش مسعود طلوعی در فصل دوم زخم کاری بازی قابل قبولی را ارائه داده است.

به گزارش شهرآرانیوز، طلوعی یکی از شخصیت‌های مرموز و پر پرسش سریال زخم کاری است که از قسمت‌های ابتدایی فصل اول نام آن میان کاراکتر‌ها مطرح می‌شد. طلوعی حالا در فصل دوم با بازی کامبیز دیرباز حضور پررنگی دارد. در اینجا معرفی داریم بر این شخصیت و چرایی حضورش در سریال محبوب این روزها.

در سریال زخم کاری از همان قسمت‌های ابتدایی فصل اول شاهد آن بودیم که شخصیتی به نام طلوعی وجود دارد که پشت پرده تمامی اتفاقات و تصمیمات حضور داشته و تمامی تصمیم‌گیری‌ها بستگی به نظر او دارد. طلوعی تا پایان فصل اول سریال زخم کاری حضور تصویری نداشت و تنها در چند موقعیت حساس حضور و نفوذ او در حلقه‌های قدرت باعث شد تا برخی از کم‌کاری‌های خاندان ریزآبادی و مالک رفع و رجوع شود.

با شروع فصل دوم سریال زخم کاری و با پخش اولین قسمت‌های آن شاهد حضور طلوعی در مرکز توجهات هستیم. حالا که مالک با زخمی که از منصوره و ناصر خورده از نظر‌ها پنهان شده و احتمالا حضوری پررنگ در فصل دوم سریال ندارد طلوعی پا به میدان اصلی گذاشته و با میانجی‌گری میان وارثان هولدینگ ریزآبادی سعی می‌کند اختلافات را رفع و رجوع کند و هولدینگ را از سقوط نجات دهد. طلوعی از شاخه‌های اصلی و پشت پرده قدرتمند شرکت به حساب می‌آید. اما میثم به واسطه جوان بودنش نمی‌تواند حضور او را هضم کند.

از سوی دیگر رابطه عاطفی سمیرا با طلوعی که بعد از شنیدن خبر مرگ مالک رقم خورده است میثم را در نقطه مقابل طلوعی قرار داده است. رابطه‌ای که سرانجام به خواستگاری علنی از سمیرا ختم شد. قدرت همان شاخصه‌ای است که همیشه سمیرا را مبهوت خود کرده. چیزی فراتر از ثروت و بالاتر از توانایی مالی. برای همین سمیرا برای پیش بردن نقشه خود، با همه مخالفت پنهان و آشکار میثم، نمی‌تواند از پیشنهاد قدرت طلوعی چشم‌پوشی کند به‌خصوص که حالا منافع دوطرف برهم منطبق شده؛ نجات شرکت ریزآبادی و تنها ثروت میثم در برابر نروژی‌ها، با زمین‌های سمیرا در شمال. از بین رفتن تهدید ناصر در مقابل خواستگاری و پیوندی مهم‌تر از روابط مالی. شریک شدن در ساخت پتروشیمی در مقابل…

بازی دیرباز در نقش طلوعی

قبل از پخش فصل دوم زخم کاری شایعه‌های زیادی درباره بازیگر نقش طلوعی به گوش می‌رسید که سرانجام قرعه به نام کامبیز دیرباز افتاد. همراه با گریمی که قرار است او را ۱۰-۱۵ سالی پیرتر نشان دهد. پیرمردی پرنفوذ، سختی چشیده و البته روی پا و زیرک.

با همه نقد‌های تند و تیزی که این روز‌ها منتشر می‌شود، بازی کامبیز دیرباز در این سریال گرم و گیراست. قرار نیست چهره‌ای خشن داشته باشد، ولی از طرفی قاطعانه درباره هر اتفاقی نظر می‌دهد. در مقابل میثم کرنش می‌کند و سعی می‌کند سعه‌صدر بیشتری نشان دهد. شیمی رابطه او با سمیرا و رابطه‌اش با مباشرش «شفاعت» با بازی مهران غفوریان جور درآمده است. طلوعی شخصیت مرموز سریال زخم کاری است که به نظر می‌رسد در فصل دوم حضوری پررنگ در اتفاقات میان شخصیت‌ها دارد. باید منتظر تماشای بقیه سریال باشیم تا ببینیم طلوعی تا چه اندازه می‌تواند از قدرت و نفوذ خود برای از میان برداشتن رقبا تاثیرگذار باشد.

درباره بازیگری کامبیز دیرباز

بازیگر باتجربه‌ای است، نقش‌های خاطره‌انگیزی در کارنامه خود دارد، در فیلم و سریال‌هایی با ژانرهای مختلف دیده شده و سراغ تجربه‌های جدید و متنوع مانند اجرا و گردانندگی مسابقه مافیا نیز رفته است. کامبیز دیرباز اوایل دهه ۸۰، با سریال پربیننده «تب سرد» به کارگردانی علیرضا افخمی، به شهرت رسید. دیرباز در این سریال نقش یک شخصیت منفی و خلافکار را بازی کرد و بسیار خوب از پس ایفای نقش خود برآمد. این سریال و نقش «پیمان» سکوی پرتاب او شدند و جایگاه مهمی در کارنامه‌اش پیدا کردند. این بازیگر در مجموعه «در چشم باد» نیز که یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آثار در تاریخ سریال‌های تلویزیون است، بازی کرد و حضور موفقی در این مجموعه داشت. مجموعه «نابرده رنج» محصول سال۹۰ و شخصیت او در این سریال نیز جزو آثار به‌یادماندنی کارنامه دیرباز هستند. این بازیگر و دوست قدیمی‌اش سام درخشانی نقش‌های اصلی «نابرده رنج» را برعهده داشتند. این مجموعه کمدی نبود، اما حضور «اسد» و «عماد» در جبهه‌های جنگ برای دستیابی به گنج، موقعیت‌های بامزه‌ای را در قصه ایجاد می‌کرد. تقابل شخصیت «اسد» به عنوان کاراکتر باهوش‌تر و جدی‌تر سریال با «عماد» نیز لحظه‌های خنده‌داری را در سریال رقم می‌زد. سریال‌های «میکائیل»، «پشت بام تهران» و «زیر پای مادر» نیز جزو آثار قابل قبول کارنامه او هستند. آخرین سریال تلویزیونی این بازیگر «گاندو» نیز مجموعه پربیننده‌ای بود.

 

کامبیز دیرباز

کامبیز دیرباز پس از تجربه حضور در مسابقات نمایش خانگی، جلوی دوربین «آقازاده» رفت و در این مجموعه نیز یکی از نقش‌های منفی قصه را برعهده داشت. او که در این سریال بازی خوبی داشت، موفق شد کاراکتر «شهنام» را همان‌طور که در قصه لازم بود، مرموز، غیرقابل پیش‌بینی و ترسناک به نمایش بگذارد. «آقازاده» نیز با استقبال مواجه شد، اما حضور در این سریال انتظارات کامبیز دیرباز را برآورده نکرد. او بعد از پایان سریال توضیح داد که فیلم‌نامه به صورت کامل آماده نبود و قرار بود شخصیت او حضور تاثیرگذارتر و پررنگ‌تری در سریال داشته باشد. طبق صحبت‌های این بازیگر، کار به جایی رسید که به دلیل دلخوری‌های به وجود آمده در دو ماه پایانی کار، از بازی در این سریال کناره‌گیری کرد. 

شاید تجربه منفی بازی در «آقازاده» باعث شد کامبیز دیرباز از بازی در سریال‌های نمایش خانگی و ایفای نقش‌های مکمل در این مجموعه‌ها دوری کند و سراغ اجرای مسابقات پربیننده مانند «شب‌های مافیا» و «پدرخوانده» برود. «زخم کاری» شانس تازه کامبیز دیرباز برای بازگشت به نمایش خانگی محسوب می‌شود.

علاوه بر استقبال مخاطبان از فصل اول این مجموعه، دیرباز یکی از نقش‌های مهم و کلیدی فصل دو را برعهده دارد؛ بنابراین «زخم کاری: بازگشت» از هر نظر برگ برنده‌ مهمی برای کامبیز دیرباز به حساب می‌آمد. این بازیگر در قسمت اول «زخم کاری» حضور غافلگیرکننده‌ای نداشت و انتظارات را برآورده نکرد. در قسمت دوم نیز دیدیم که کاراکتر «طلوعی» شخصیت بسیار مهمی در قصه این فصل است، اما همچنان بازی دیرباز از این شخصیت عقب‌تر است. «طلوعی» که در فصل قبل شخصیتی پشت پرده بود، کاراکتری سیاستمدار، بانفوذ و مقتدر است.

بخشی از گفت و گوی کامبیز دیرباز درباره خلق شخصیت طلوعی

کامبیز دیرباز، بازیگر نقش طلوعی در سریال «زخم کاری: بازگشت» در مصاحبه‌ای به سوالاتی درباره سن‌وسال این شخصیت و تغییر لحن صحبت کردنش در این نقش توضیحاتی داده.
کامبیز دیرباز گفته با اینکه طلوعی قرار است همان کلادیوس نمایشنامه هملت باشد، اما از همان ابتدا با محمدحسین مهدویان قرار گذاشته‌اند که این شخصیت را کلیشه‌ای در نظر نگیرند و کاری کنند که کاملا مرموز و پیچیده به نظر برسد. او گفته اصلا قرار نبوده طلوعی هم‌سن‌وسال خان‌عمو باشد و با «کلادیوس» نمایشنامه «هملت» تفاوت‌هایی دارد..

دیرباز درباره سن‌وسال شخصیت طلوعی توضیح داده: «طلوعی زیر ده سال با خود من اختلاف سن دارد. مثلا شاید نهایتا ۵۷-۵۸ سالش باشد. خیلی مسن نیست. این سوءتفاهم ایجاد شده که طلوعی باید هم‌سن حاج عمو باشد، اما اینطوری نیست. اینکه یک کاراکتری گادفادر باشد و کلی آدم را در سایه رهبری کند مساوی با این نیست که سنش خیلی زیاد باشد. همین الان خیلی‌ها با سی سال سن حتی از توی زندان دارند مملکت را می‌چرخانند.»

او تعریف کرده برای رسیدن به قالب طلوعی سعی کرده لحن صحبت کردنش را تغییر دهد و گفته: «برای اجرایش با حسین صحبت کردیم. گفتم حسین تنها راهی که الان صدای من و پدرم را می‌توانند پشت تلفن از هم تشخیص دهند فقط سرعت حرف زدنمان است. تن صدایمان مثل هم است. واژه‌هایی نزدیک به هم به کار می‌بریم، اما من سریع‌تر حرف می‌زنم. تمام مدت این راکورد سرعت طلوعی را مدنظر داشتیم.»

دیرباز گفته که خودش یکی از طرفداران پروپاقرص فصل اول سریال بوده و می‌دانسته برای ایفای نقش که همه درباره‌اش به عنوان یک هیولا حرف زده‌اند خیلی سخت است: «مخاطبان از قسمت شانزدهم قرار بود با شخصیتی روبه‌رو شوند که قبل‌تر کلی اطلاعات منفی درباره‌اش شنیده بودند و در ذهنشان از این شخصیت هیولایی شکل گرفته بود. برای همین هم با چالش بزرگی روبه‌رو بودم.»

او تعریف کرده که طلوعی دومین نقش منفی است که بازی می‌کند و گفته: «از تب سرد تا مسعود طلوعی نقش منفی بازی نکرده بودم. شاید نقش‌های خاکستری یکی دو تا نمونه داشتم، اما منفی نداشتم. الان نمی‌گویم طلوعی منفی است من به عنوان بازیگر نقش طلوعی باید ازش دفاع کنم. من از منظر این شخصیت دفاع می‌کنم. چون فهمش کرده‌ام که بتوانم حق به جانب بازی‌اش کنم.»

دیرباز درباره تلاش برای خاکستری به نظر رسیدن نقش توضیح داده: «کلادیوس هملت آدم خوبی نیست و مطلقا نمی‌شود ازش خوشش آمد. کلادیوس ما در این سریال متفاوت است. از همان اول فکر کردیم باید کاری کنیم یک مقدار دوست داشتنی‌تر بشود. اگر نشد هم سعی کنیم از آن کلیشه فرار کنیم. به این رسیدیم که حالا طلوعی خیریه دارد. بچه‌ها را بغل می‌کند، غذای بچه‌ها را چک می‌کند، خون اهدا می‌کند و … به طور کلی سعی کردیم خصلت‌های انسانی این آدم را برجسته کنیم.»

او درباره میزان مخاطبان فصل دو «زخم کاری» هم گفته: «رکورد میزان بازدید فصل اول، در فصل دو شکسته شده و از چند روز دیگر هم قرار است فیلمبرداری فصل سه را شروع کنیم.»

سریال «زخم کاری ۲» به کارگردانی محمد حسین مهدویان آماده پخش شده که جمعه‌ها به شکل اختصاصی از پلتفرم «فیلیمو» پخش می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->