برخورد پراید با تریلی در خواف ۲ کشته داشت + عکس اختتامیه پویش "نان و مهر" ویژه دانش آموزان مناطق محروم برگزار شد | توزیع ۶۰هزار صبحانه گرم در ۲۲۰ مدرسه خراسان رضوی خرید ملک ورثه‌ای چه دردسرهایی دارد؟ رییس کمیته امداد: ۳۰۰ هزار میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان داده می‌شود قتل اشتباهی در جنوب تهران (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش شد تغییر روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان تصادف شدید خودرو پراید و میکسر در بزرگراه پیامبر اعظم(ص)+تصویر جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ویژه داوطلبان سیل‌زده (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ورود ۱۴۵ هزار گردشگر سلامت به مشهد در سال ۱۴۰۳ مصرف کدام کنسروها ممنوع است؟ طرز تهیه کیک توت‌فرنگی با مارمالاد و کرم کاستارد + عکس کشف ۷۳ فقره سرقت ضبط و پخش خودرو در مشهد دستبرد ۸ میلیاردی به یک ساعت‌فروشی در مشهد ویدئو | فرود بدون چرخ یک هواپیمای باری در فرودگاه استانبول پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری در مشهد چه مقدار آب برای سلامت کلیه‌ها لازم است؟ بهترین روش برای نو و تمیز نگه‌داشتن فرش‌ها علت چرخش مچ پا چیست؟ عوامل خطر «زوال عقل زودرس» را بشناسید
سرخط خبرها

اثربخشی چند گیاه دارویی بر کنترل قند خون

  • کد خبر: ۱۹۶۶۵۳
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
اثربخشی چند گیاه دارویی بر کنترل قند خون
محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یک طرح پژوهشی، اثربخشی چند گیاه دارویی بر کنترل قندخون را بررسی کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، ژیلا طاهرزاده، دانشیار گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اثربخشی برخی گیاهان بر کنترل قند خون، اظهار کرد: با توجه به سبک زندگی امروزی و کاهش فعالیت بدنی و رژیم غذایی نامناسب نرخ ابتلا به دیابت نوع دو خصوصاً در کشور‌های کم‌در آمد یا با درآمد متوسط در حال افزایش است و در کشور ما نیز بر اساس آمار انجمن دیابت ایران، بیش از ۱۲ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند و حدود ۱۸ درصد از جمعیت بزرگسال در شرایط پیش دیابتی قرار دارند و در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. عدم کنترل دیابت می‌تواند عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، بیماری‌های قلبی -عروقی و سکته مغزی باشد و متأسفانه با وجود دارو‌های شیمیایی متعدد با مکانیسم‌های متفاوت در درمان بیماری دیابت هنوز هم درمان‌ها در دستیابی به هدف درمانی کاملاً موفق نبوده است.

وی با اشاره به محبوبیت استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیماری‌های مختلف در کشور افزود: دسترسی به منابع متعدد گیاهان دارویی در ایران، مقبولیت برای اکثر بیماران و عدم محدودیت تولید یا واردات مواد اولیه، محققان را بر آن داشت تا برای دستیابی به منبع دارویی گیاهی به عنوان درمان مکمل در کنترل دیابت و پیچیدگی‌های همراه آن مانند دیس لیپیدمی اقدام کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بدین منظور یک مطالعه بالینی سه سو نا آگاه با کنترل دارونما در رابطه با بررسی اثر مخلوط عصاره هیدروالکلی شنبلیله، قره قاط، کاسنی، بابونه و گزنه بر کنترل گلوکزخون در بیماران دیابتی نوع دو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی شد و با همکاری پژوهشکده گیاهان دارویی البرز و دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان به اجرا درآمد.

طاهرزاده هدف از این مطالعه را بررسی ایمنی مصرف و اثرات کاهندگی قند خون مخلوط گیاهان فوق الذکر به عنوان درمان مکمل با متفورمین در بیماران دیابتی با قند خون کنترل نشده عنوان و اظهار کرد: در این مطالعه، مخلوط عصاره هیدروالکلی شنبلیله، قره قاط، کاسنی، بابونه و گزنه در کپسول ۵۰۰ میلی‌گرمی و دارونما به طور مشابه در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کرج البرز فرموله و در بسته‌بندی ۶۰عددی با ظاهر مشابه با کد A یا B تهیه شدند. سپس ۸۶ بیمار داوطلب مراجعه کننده به کلینیک دیابت مشهد به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل وارد شدند.

وی درخصوص نتایج به دست آمده از انجام این طرح تحقیقاتی بیان داشت: نتایج نشان داد که مصرف کپسول گیاهی می‌تواند بهبود قند خون و کاهش سطح کلسترول و LDL و افزایش سطح HDL را به همراه داشته باشد. همچنین، هیچ عوارض جانبی جدی در طی مطالعه مشاهده نشد.

دانشیار گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که تجویز ترکیب گیاهان دارویی به بیماران دیابتی نوع دو می‌تواند به عنوان درمان مکمل برای این بیماران مورد توجه قرار گیرد ونباید جای درمان اصلی را بگیرند.

طاهرزاده در نهایت تأکید کرد: لازم به ذکر است با توجه به اهمیت کنترل بیماری دیابت نوع دو و دسترسی به ثروت غنی از گیاهان دارویی در ایران اهمیت این موضوع مورد توجه محققان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفت و تیم پژوهشی ما در این طرح تحقیقاتی تلاش کرد به بررسی اثرات کاهنده قند خون مکمل اسپیرولینا که در داخل کشور پرورش یافته است بپردازد که نتایج آن در مجله Phytotherapy research (IF:۷.۲) و با عنوان ذیل در دسترس است.

منبع: وب‌دا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->