۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد علت ریزش مو در زنان به‌دلیل کمبود کدام ویتامین است؟ | دلایل ریزش مو در زنان قتل مدیرعامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در تهران (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سشوار برای مو خوب است؟ | ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار نماینده کارگران: سپردنِ تعیینِ مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردنِ کارگران است بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | هر آنچه درباره زیتون باید بدانید برای رفع خستگی این غذا‌ها را بخورید
سرخط خبرها

خواص باورنکردنی دم‌کرده گیاه شقایق برای تنظیم فشارخون

  • کد خبر: ۱۹۶۷۱۵
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
خواص باورنکردنی دم‌کرده گیاه شقایق برای تنظیم فشارخون
یک متخصص طب سنتی گفت: دم‌کرده و تنتور گیاه شقایق اثر خواب‌آوری دارو‌های خواب‌آور را افزایش می‌دهد و موجب کاهش فشارخون می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، بهنام یوسفیان درباره گیاه شقایق از خانواده خشخاش‌ها اظهار کرد: خشخاش بستانی نام دیگر این گیاه، زمان گلدهی گیاه شقایق اردیبهشت تا شهریور و زمان برداشت اردیبهشت تا مرداد است.

وی افزود: شقایق گیاهی با طبیعت گرم و خشک، علفی یک‌ساله با ساقه‌ای راست و منشعب و برگ‌های آن شانه‌ای و متناوب است، از بغل برگ‌ها گل‌هایی با دمگل بلند می‌رویند که در حالت غنچه خمیده و رو به پایین هستند و پس از شکفتن افراشته می‌شوند.

متخصص طب سنتی تصریح کرد: گل‌ها بزرگ با چهار عدد گلبرگ به رنگ قرمز آتشین و لکه‌های سیاه در پایین هستند و میوه کپسول است، تمام اندام‌های گیاه کرک‌دار و محتوی مقدار کمی شیرابه است، این گیاه روی خاک‌های دستی خرابه‌ها و به صورت علف هرز در باغ‌ها و مزارع می‌روید.

وی ادامه داد: گل‌های این گیاه در قدیم به دلیل اثرات آن روی بیماری‌های ریوی شناخته شده بود و به عنوان خواب‌آور برای کودکان استفاده می‌شد، غنچه‌های قرمز این گیاه را درست قبل از شکفته شدن در هوای خوب و ساعات وسط روز با دست جمع‌آوری، سپس در لایه‌های نازک در سایه و در جریان هوا یا در خشک‌کن با حداکثر ۳۵ درجه سانتی‌گراد خشک می‌کنند.

یوسفیان گفت: غنچه‌های خشک شده باید در ظروف دربسته و دور از نور نگهداری شوند، آن‌ها محتوی آلکالوئید‌هایی مانند رادین، روانژنین و رواروبین، همچنین نوعی ماده رنگی آنتوسیانیک قرمز هستند، در طب مردمی از این گیاه به عنوان آرام‌کننده، علیه گرفتگی صدا و سرفه‌های شدید و بی‌خوابی استفاده می‌کنند، دم‌کرده ۱۰ تا ۱۵ گرم از گلبرگ و کپسول در یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه و مصرف روزانه سه فنجان از آن آرام‌بخش مفیدی است.

وی با اشاره به موارد منع مصرف و احتیاط گیاه شقایق اضافه کرد: شقایق از طرفی برخلاف خشخاش بدون مرفین است و مضرات آن را ندارد، اما می‌تواند اثرات درمانی آن را به‌طور ضعیف‌تری اجرا کند، به همین دلیل پزشکان قدیم آن را به عنوان جانشینی خوب برای تریاک جهت استفاده عموم تجویز می‌کردند و خواص درمانی این گیاه را به ویژه برای اطفال ناآرام و بی‌قرار مفید می‌دانستند؛ مصرف بیش از حد یا مداوم گل شقایق مسمومیت‌زا است.

متخصص طب سنتی افزود: علائم مسمومیت با شقایق شبیه علائم مسمومیت با تریاک، اما خفیف‌تر است، به این ترتیب که روی اعصاب مرکزی و تنفسی اثر می‌گذارد و تعداد تنفس به دو تا چهار بار در دقیقه کاهش پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: خشکی مخاط دهان، خواب آلودگی، تنگ شدن مردمک چشم از سایر علائم مسمومیت است، برای رفع مسمومیت خالی کردن معده بیمار به وسیله مواد قی‌آور، استفاده از چای، قهوه و سایر ترکیبات تانن‌دار و در موارد شدید مسمومیت تنفس مصنوعی و استفاده از پادزهر لازم است.

یوسفیان ادامه داد: مصرف گیاه شقایق به دلیل وجود آلکالوئیدها، در دوران بارداری و شیردهی ممنوع است، دم‌کرده و تنتور این گیاه اثر خواب‌آوری دارو‌های خواب‌آور را افزایش می‌دهد و موجب کاهش فشارخون می‌شود.

منبع: ایمنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->