ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند حماس هیچ توافقی را بدون توقف جنگ نمی‌پذیرد امیرعبداللهیان: فشار‌ها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا مفاد جدید آتش‌بس غزه منتشر شد | آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی درگیری مسلحانه در زاهدان یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد قدردانی امیرعبداللهیان از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از فلسطین تاکید مقام حماس بر پیگیری مذاکرات و آتش بس | نتانیاهو به دنبال توافق نیست لاپید: پایان جنگ بدون دستیابی به توافق ممکن نیست یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد امیرعبداللهیان: باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد ادعای شورای امنیت داخلی اسرائیل درباره یحیی السنوار شعار هزاران صهیونیست برای سرنگونی نتانیاهو حمله پلیس آلمان به دانشجویان حامی فلسطین حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایهود باراک: حمله به رفح یک اشتباه بزرگ راهبردی است صادق خان برای سومین دور شهردار لندن شد
سرخط خبرها

از دلایل آلودگی هوای مشهد تا آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده فولاد مبارکه

  • کد خبر: ۱۹۷۳۴۸
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
از دلایل آلودگی هوای مشهد تا آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده فولاد مبارکه
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در آستانه روز مجلس پاسخگوی سؤالات خبرنگاران بود.

به گزارش شهرآرانیوز، حجتالاسلام‌والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که امروز، ۸آذر ماه در مشهد برگزارشد، اظهار کرد: در مشهد برخی مشکلات وجود دارد که برای حل آن‌ها باید گام برداشت، یکی از آن مشکلات، آلودگی هواست که عوامل متعددی دارد. تلاش ما بر این بود که قانون هوای پاک را اجرایی کنیم و به عواملی که در قانون در این خصوص پیش‌بینی شده، توجه کنیم. یکی از دلایل آلودگی هوای مشهد، مصرف سوخت‌های مایع در کلانشهرهاست که باید برای مصرف آن محدودیت ایجاد کرد.

وی افزود: طی بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که نیروگاه‌های ما در سال سوخت مایع بسیاری استفاده می‌کنند که این توزیع ناعادلانه است، برخی شهرها هیچ سوخت مایعی نداشتند اما برخی نیروگاه‌ها درمشهد تقریباً ۸ماه از سال را از سوخت مایع استفاده می‌کردند، درحالی‌که باید به طور عادلانه در سراسر کشور استفاده شود و کار بزرگی است که بتوانیم در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته که عوامل بسیاری در آلودگی هوا موثر است که می‌توان به خودروهایی با سوخت‌های فسیلی اشاره کرد و پیگیری آن در دستورکار قرار گرفته است. برنامه‌های بسیاری برای کاهش آلودگی هوای کشور داریم و باید برنامه‌هایی برای اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم و با وزارت امور خارجه مکاتباتی انجام خواهد شد که برنامه‌ریزی داشته باشد.

معضلی به نام کشف‌رود

پژمانفر در خصوص شرایط کشف‌رود عنوان کرد: کشف‌رود، یک رود زنده بود که مقدار قابل توجهی از منابع زیرزمینی و سفرههای آبی ما را فراهم می‌کرد، امروز با ورود آبهای آلوده در مسیر کشفرود که برخی به صورت تانکر و برخی به صورت پساب تصفیهخانه‌هاست، این یک موضوع ویژه شده است و اولین اقدام ما حضور معاون امور محیطزيست کشور در محل کشف‌رود بود که شخصاً ورود کرد.
وی افزود: در هفته‌های اخیر تیم بازرسی از تهران به مشهد سفر کرده و وضعیت فعلی کشف‌رود را بررسی کردند تا این مشکل را برطرف کنیم. تصفیه‌خانه خط انتقال ما پیشرفت بیشتری نسبت به تصفیه‌خانه‌ها دارد و بیش از ۸۰ درصد پساب به تصفیه‌خانه‌ها منتقل می‌شود و آخرین اقدام احداث تصفیه‌خانه شماره ۷ مشهد است. هزار میلیارد تسهیلات برای احداث آن اختصاص یافته و با توجه به اعتبارات طی دو سال آینده تکمیل و در مدار خواهد آمد. ۴۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز این تصفیه خانه است که کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری کرد تا بتوانیم پساب‌های تولیدشده را مدیریت کنیم.

احداث تصفیه‌خانه شماره ۷ مشهد با اختصاص اعتبار هزار میلیاردی

پژمانفر مشهد را یک شهر ملّی عنوان کرد و گفت:  اگر برخی از مسائل را بخواهیم با امکانات و ظرفیت‌های مشهد انجام دهیم حتی در حوزه نظارتی آن نیز انجام نمی‌شود، تلاش کردیم که با نگاه واقع‌بینانه مطرح کنیم. یکی از آن‌ها موضوع میراث فرهنگی است، در حوزه زیارت و حمایت از مراکز اقامتی بر هتل‌ها و مراکز اقامتی که به اقشار مختلف خدمات ارائه ‌می‌دهند، اقدامات نظارتی انجام شده است. مشهد یک ظرفیت زیارتی است و زیارت حق هر انسانی است، باید شرایط را برای اقامت آنان فراهم کنیم، اگر اقامتگاه ۵ ستاره داریم باید اقامتگاه با قیمت‌های اندک نیز فراهم کنیم که افراد با شرایط اقتصادی متوسط هم بتوانند از آن استفاده کنند.

معدن سنگ دیزدر تعطیل می‌شود

وی درخصوص مسائل میراث فرهنگی ادامه داد: در دیزدر آثار چند هزار ساله وجود داشت که با بی‌توجهی‌ به آن‌ها خسارت وارد شده است. پس از مذاکرات با وزیر میراث فرهنگی، تیمی را برای بازدید ارسال کرده و تیم ارسالی این مسئله را تایید کردند که آثار تمدنی در این نقطه وجود دارد که نیازمند مراقبت بوده و تصمیم برای جلوگیری از فعالیت معدن سنگ دیزدر اتخاذ شده است. تا انتهای این هفته وزیر میراث باید تصمیمات خود را عملیاتی کند. همچنین اژدر کوه به عنوان یک اثر معنوی در مشهد ثبت شد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: توس یک ارزش بین‌المللی است که رهبر انقلاب از آن بازدید و بر حفظش تأکید داشتند و باید مردم ساکن آنجا از بلاتکلیفی خارج می‌شدند، بافت مسکونی توس در دهه فجر ابلاغ خواهد شد.

پژمانفر در ادامه گفت: احتیاج داریم که بتوانیم ارتباط شمال به جنوب و شرق به غرب را با انتقال خطوط سوخت داشته باشیم. یکی‌ از مسائل مهم جابه‌جایی سوخت در کشور است، براساس بررسی انجام شده خط انتقالی از سمت جاسک به شرق کشور است که تا رفسنجان آمده و پیگیر ادامه آن نیز هستیم و در دو هفته گذشته این خط واگذار شده که قبل از دهه فجر ان‌شاءالله کلنگ زنی آن ادامه داشته باشد و تحقق آن به انتقال سوخت و صادرات آن بسیار کمک می‌کند.

تقویت پست فشار قوی برق در مشهد


وی از تقویت پست فشار قوی برق در مشهد خبر داد و گفت: فاینانس پست فشار‌ قوی برق در مشهد تقویت می‌شود. احتیاج داریم که برق مشهد با وجود افق رو به گسترده‌ای که داریم مورد توجه قرار گیرد که حدود ۴ هزار میلیارد هزینه دربردارد. ما در مشهد به پایداری بلندمدت در حوزه برق نیاز داریم که در حال پیگیری آن هستیم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افزود: موضوعات جزئی در حوزه انرژی داشتیم و گازرسانی با تأکیدات بیشتری انجام می‌شود. وزیر نفت با گازرسانی در ۱۹ روستای منطقه کلات موافقت کرد. با وجود هزینه‌های زیاد گازرسانی، امید است سال ۱۴۰۳ همه روستا‌های کلات گاز داشته باشند. هر روستایی که امروز مصرف گاز آن از کپسول است را معرفی کنید که از گاز‌های کپسولی با قیمت یارانه‌ای استفاده کنند.

پژمانفر درخصوص مسائل اقتصادی کشور بیان کرد: در روز‌های گذشته در ارتباط با مسائل اقتصادی با بیش از ۲۰ انجمن تخصصی نشست داشتیم و با واحد‌های تولیدی بسیاری دیدار و گفت‌وگو کردیم که برخی مشکلات آنان را رفع کنیم.

وی در پاسخ خبرنگار شهرآرانیوز در خصوص اقدامات برای بزرگ شدن سفره مردم، اظهار کرد: باید سیاست مشخصی برای معیشت مردم داشته باشیم. برخی گرو‌ه‌های حمایتی هستند و در طبقه‌بندی دهک‌ها طبقاتی وجود دارد که به حمایت ویژه‌تری نیاز دارند و بی‌عدالتی در اینجاست، ما مقداری در قانون پیش‌بینی کردیم که یارانه بخواهد خورد و خوراک مردم را تأمین کند، رقمی است که اگر در میان تمام جمعیت بخواهیم توزیع کنیم باعث می‌شود افرادی که واجد شرایط نیستند نیز دریافت کنند که تاثیری در زندگی آنان ندارد و برخی واجد شرایط هستند و مبلغ کمی دریافت می‌کنند، متأسفانه بین دهک‌ها فاصله زیادی وجود دارد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید کسانی که نمی‌توانند سفره‌شان را در شهر خود تأمین کنند شناسایی و سالی دو مرتبه بروزرسانی شود که افراد واجد شرایط اضافه و افراد غیرواجد شرایط خارج شوند، این یک تکلیف قانونی است و مبنای آن شهریور ۱۴۰۰ است، اما متأسفانه دولت آن را انجام نداده است.

گزارش فولاد مبارکه به درستی ارائه نشد!

پژمانفر در خصوص پرونده فولاد مبارکه گفت: پرونده ۹۲ هزار میلیاردی فولاد مبارکه را بررسی کردیم و گزارش صحیحی ارائه نشده بود، قسمتی از آن عدد و رقم‌هایی بود که تقریباً دو سوم آن عدم نقد بود. گزارش دقیق نبود از این نظر که منابع و مسائل را به طور دقیق گزارش نداده بودند و نباید منتشر می‌شد و کمیسیون اصل ۹۰ هنوز درگیر بررسی آن است.

وی از پیگیری حوزه صنعت چاپ، در تهران و مشهد خبر داد و گفت: دو نشست در خصوص چالش‌های صنعت چاپ که مسئله ملی و سراسری است داشتیم و پیگیری شد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در مورد مسدودسازی معادل ریالی در بانک‌ها برای تمدید ثبت گواهی ثبت آماری، بیان کرد: صادرکنندگان ما با این چالش مواجه بودند که با پیگیری‌های لازم موفق به رفع این چالش شدیم.

پژمانفر در خصوص مسائل مالیاتی اظهار کرد: نشست‌های بسیاری داشتیم و همچنان پیگیر آن هستیم. مالیات را درست می‌دانیم، اما بی‌دقتی‌هایی در محاسبات مالیاتی صورت می‌گیرد که واحد‌های تولیدی و صنعتی را دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: پیگیر برق برای صنایع هستیم که در زمستان برق و گاز آن‌ها را حفظ کنیم. یکی از سیاست‌هایی که بر آن کار می‌کنیم بحث شهرک‌های صنفی است، شهرک پلاستیک، صنایع بسته بندی و... . در حال حرکت برای ایجاد شهرک‌های بیشتر هستیم. همچنین در مورد پدیده شاندیز پیگیری‌هایی انجام دادیم و امروز از یک فضای راکد غیرفعال در حال فعالیت‌های گسترده است و باید فعالیت آن به مرحله‌ای برسد که صاحبان سرمایه اطمینان حاصل کنند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد بورس و فرابورس اقداماتی انجام شده است. ابنیه سهامش در حال ارائه است، اما قیمت واقعی نیست و امید است این بازار تبادلی و توافقی جایگاه خود را پیدا کند و تلاش خود را برای مشکلات مردم و سهام‌داران پدیده خواهیم کرد.

پژمانفر در خصوص اقدامات حوزه بهداشت و درمان در مشهد گفت: برای اعتبارات بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی و ۱۰۰ تختخوابی پیگیری‌های لازم انجام شده است.  

لزوم برنامه‌ریزی دقیق در حوزه آب مشهد

وی در خصوص بحران آب در مشهد بیان کرد: وضعیت آب در مشهد نگران‌کننده است که سال گذشته به سختی عبور کردیم و باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم و برای بدترین حالت ممکن نیز برنامه‌ریزی کنیم و همت ما نباید به سمت چاه‌ها و منابع زیرزمینی برود لذا باید در کوتاه‌مدت پساب‌های مناسب جایگزین آب کشاورزی شود.  

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ملاقات‌های مردمی ما در حال انجام است و تقریبا ۷۵ تا ۸۰ مصوبات درخواست مردم اجرایی و رفع شده است. مشکلات مربوط به آبکوه با حرکتی آرام، اما در حال انجام است.

پژمانفر از بررسی تأمین آب شرب برخی روستا‌ها خبر داد و گفت: سال گذشته در مشهد بیشترین حجم آسفالت در روستا‌ها را داشتیم، بیشترین حجم قیر را برای این موضوع توانستیم از تهران بگیریم و ۶هزارتن قیر تهیه کردیم، اما متأسفانه مسئولان اجرایی نتوانستند از این ظرفیت استفاده کنند که کمتر از دوهزار تن آن را نتوانستند زیرساخت‌هایش را آماده و استفاده کنند. شرایط اینترنت روستایی غیرقابل دفاع است، اما در حال پیگیری است و به جز توسعه فیبر نوری راه دیگری وجود ندارد.

راه‌اندازی سامانه «چک در راه»

وی از راه‌اندازی سامانه «چک در راه» خبر داد و عنوان کرد: آخرین اقدام موضوع چک، سامانه «چک درراه» را یک ماه است که راه‌اندازی  کرده‌ایم و در صورت استفاده از این سامانه امکان اینکه چک برگشتی در کشور داشته باشیم وجود ندارد، یعنی گیرنده چک متوجه باشد که با توجه به میزان پول داخل حساب صادرکننده، چه میزان آن قبلاً صادر شده است و از کلاهبرداری صادرکنندگان چک جلوگیری می‌شود. طبق آمار با توجه به قوانین جدید چک تعداد زندانیان مربوط به چک به یک سی‌ام تقلیل پیدا کردند. یکی از موارد تقلب با تبانی و در دفترخانه‌ها انجام می‌شود، الزاماتی انجام شده که از تقلب جلوگیری کنیم.

خلق پول بانک‌ها موجب توسعه اقتصادی نشد

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در خصوص تسهیلات بانکی گفت: تسهیلات کلان به واجدان شرایط ارائه شود که برخی از این تسهیلات سر از ماشین، سکه، طلا، زمین و... در می‌آورد. این خلق پولی که بانک‌ها ایجاد می‌کنند اگر نابجا باشد بحران و در صورتی که درست باشد موجب توسعه اقتصادی شود. بانک‌ها خلق پول می‌کردند، اما موجب توسعه اقتصادی نمی‌شد. بانک‌ها هر ۳ ماه باید گزارش تسهیلات کلان را ارائه دهند.

بانک آینده دیگر نمی‌تواند تسهیلات ارائه دهد

پژمانفر ادامه داد: بانک آینده دیگر نمی‌تواند تسهیلات ارائه دهد. بخشی از مسائل آن را دستگاه‌های نظارتی به صورت طبقه‌بندی پیگیری می‌کنند، در آینده نه چندان دور به انضباط حوزه بانکی دست خواهیم یافت. نیمی از خلق پول توسط بانک آینده نبوده و در بانک‌های دولتی و غیردولتی خلق ناصحیح پول وجود داشت کما اینکه بانک‌های بدون تخلف هم وجود داشته است.

وی افزود: ایجاد پلتفرم باربری‌های بزرگ مقیاس در حال پیگیری است، گاهی تا ۶۰ درصد هزینه بارنامه به دست بنگاه‌های باربری می‌رسد لذا در آینده نه چندان دور از این رانت جلوگیری خواهیم کرد به سمتی می‌رویم که با حداقل حقوق دولتی، حق بیمه و... ۸۵ درصد پول به دست راننده برسد که هزینه بار را در کشور کاهش می‌دهد.

شکایت ۷۵۰ هزار نفر از رئیس جمهور سابق!

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از شکایات از رئیس جمهور سابق کشور خبر داد و اظهارکرد: ۷۵۰ هزار نفر به کمیسیون اصل ۹۰ از رئیس جمهور گذشته شکایاتی داشتند که دو پرونده را تکمیل و به قوه قضائیه فرستادیم و رسیدگی و ادامه روند بر عهده قوه قضائیه است، امروز دوسال است که شکایت ارسال کردیم. ما تخلفات بسیاری از رئیس جمهور داشتیم که منجر به حکم خواهد شد، صلاحیت ایشان برای مجلس احتمالاً رد خواهد شد و مستندات نمایانگر این است که نباید تایید شود، اما تعیین آن به عهده ما نیست و دستگاه قضایی باید تصمیم را اتخاذ کند.

پژمانفر ادامه داد: مسائل کالابرگ الکترونیک در حال پیگیری است، یکی از موضوعات سامانه دریافت پرداخت قوه قضائیه است که در برخی استان‌ها شاهد پرداخت به صورت سنتی هستیم که پیگیر این مسئله نیز هستیم. همچنین ثبت نام دانش آموزان را منوط به ثبت مدارک املاک و اسکان کردیم و ۶میلیون خانوار جدید داریم که اطلاعات آنان ثبت شده است.

وی در خصوص مسائل امنیتی مشهد عنوان کرد: مسائل امنیتی در مشهد در حال پیگیری است. شرایطی که در مشهد وجود دارد، هم‌مرزبودن با کشورهایی چون افغانستان است و شرایط ویژه‌ای که داریم باید مثل کلانشهر تهران وضعیت نیروی انتظامی را به صورت ویژه ببینیم. امکاناتی را در این خصوص ایجاد می‌کنیم و با رئیس کل ستاد نیرو‌های مسلح مذاکراتی داشتیم که در حال پیگیری است.

تصمیمات درستی درمورد مهاجران افغانستانی اتخاذ نشد!

وی در خصوص اتباع اظهار کرد: تصمیماتی در مورد مهاجران افغانستانی در ایران اتخاذ شد که عجولانه بود. از ابتدا که مرز باز شد با حضور بی‌حساب و کتاب مهاجران که راهی مشهد شدند و کارت آمایش و ... را نداشتند مواجه شدیم. اعتراض داشتیم و مخالف این تصمیم بودیم که مهاجرانی که در مشهد زندگی، کار، سرمایه‌گذاری و... داشته‌‌اند را از بیرون کنیم، در حالی که بسیاری از آنان در ایران متولد شده‌اند و اگر به‌طور ناگهانی آن‌ها به افغانستان بفرستیم این فرد دچار بحران می‌شود که منصفانه نیست. بنابراین نه تصمیم ورود مهاجران افغانستانی‌ که ناامنی‌هایی را وارد کشور کردند صحیح بود و نه اقدامات برخورد با همه مهاجران.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->