هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

ابهامات طرح­‌های تفصیلی مشهد رفع شده است

  • کد خبر: ۱۹۸۶۲۶
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
ابهامات طرح­‌های تفصیلی مشهد رفع شده است
با اعلام رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با تعیین تکلیف طرح‌های تفصیلی و رفع این ابهامات در کمیسیون ماده ۵، امکان پاسخگویی کامل در این‌باره به شهروندان فراهم شد.

به گزارش شهرآرانیوز در یک سال اخیر و از زمان ابلاغ و اجرای طرح‌های تفصیلی، ابهاماتی در راستای پاسخگویی مناسب این طرح‌ها به شهروندان مشهدی و ذی‌نفعان این طرح‌ها وجود داشت که به مرور این ابهامات و مشکلات از سوی مدیریت شهری، احصا و برای رفع آن‌ها و حل مشکلات ایجاد شده، موضوع‌های مختلف این طرح‌ها برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده ۵ ارسال شد.

پس از اینکه موضوع‌های مربوط به طرح‌های تفصیلی مشهد در کمیسیون ماده ۵ بررسی شد با انجام اصلاحاتی و رفع ابهامات موجود، این مسائل نیز تعیین‌تکلیف شد تا رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد هم اعلام کند که دیگر ابهام کلی در طرح‌های تفصیلی شهر وجود ندارد.

تعیین‌تکلیف ابهامات در کمیسیون ماده ۵

حمید ضمیری در گفتگو با شهرآرا با اشاره به احصای ابهامات طرح‌های تفصیلی مشهد طی یک‌سال گذشته از زمان ابلاغ و اجرای آن‌ها، اظهار کرد: تمام ابهامات مربوط به طرح‌های تفصیلی که احصا شده بود، برای بررسی و تعیین تکلیف‌شدن آن‌ها به کمیسیون ماده ۵ استانداری ارسال شد و پس از انجام کار‌های کارشناسی تقریبا تمام موضوع‌هایی که شهرداری درخواست کرده بود از سوی این کمیسیون تعیین‌تکلیف شده است.

طرح‌های تفصیلی قابلیت پاسخگویی کامل دارد

وی با بیان اینکه به‌تازگی ضوابط و مقررات واحد‌های اقامتی و همچنین ضوابط و مقررات محور‌های مختلط از سوی کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده است، تصریح کرد: با توجه به رفع کامل ابهامات طرح‌های تفصیلی شهر مشهد که از سوی شهرداری درخواست داده شده بود، اکنون موضوع دیگری وجود ندارد و فقط مسائل و پرونده‌های موردی و خاص در حال رسیدگی است. ضمیری افزود: با توجه به این اتفاق، اکنون طرح‌های تفصیلی شهر مشهد به صورت عام قابلیت پاسخگویی کامل را دارد.

تصویب ضوابط تکمیلی کاربری‌های مختلط حاشیه معابر اصلی شهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز با اعلام تصویب ضوابط تکمیلی و اصلاحی کاربری‌های مختلط در شهر، منطقه، ناحیه و محله، گفت: پیش از این براساس ضوابط طرح‌های تفصیلی محدودیت‌هایی در مجوز‌های مسکونی املاک حاشیه محور‌های مختلط وجود داشت که با پیشنهاد شهرداری و بر اساس مصوبه اخیر کمیسیون ماده ۵ اصلاح شده است.

به گزارش روابط‌عمومی معاونت شهرسازی و معماری، به گفته جواد اصغری محور‌های مختلط، معابری هستند که جزو شریان‌های اصلی مقیاس عملکردی خود هستند و ترکیبی از نقش اجتماعی و دسترسی ایفا می‌کنند و علاوه بر بهره‌مندی از نقش و عرض مناسب دسترسی، از طیف وسیعی از خدمات و کاربری‌های چندگانه برخوردار و در خوانایی محیط و ادراک شهروندان نقش شاخصی دارند.

وی اضافه کرد: از این رو در سیاست‌های پیش‌بینی شده طرح‌های تفصیلی هفت‌گانه، کیفیت اتصال و به‌هم پیوستگی پیاده‌رو در این معابر اهمیت شایانی داشته و این اتصال نباید با استقرار کاربری مسکونی و ورود و خروج خودرو به پارکینگ آن‌ها، قطع شود. بر همین اساس، امکان استقرار کاربری مسکونی در اختلاط با کاربری‌های دیگر، زمانی امکان داشت که دسترسی پشتیبان دوم برای تضمین کیفیت اتصال و کیفیت پیاده‌رو موجود بود.

اصغری در ادامه گفت: با توجه به سیاست‌های طرح‌های تفصیلی در تمام محور‌های اصلی شهر در مقیاس شهر و منطقه در صورت نبود دسترسی دوم امکان استقرار کاربری مسکونی در پلاک‌های حاشیه محور‌های مختلط شهر و منطقه وجود نداشت. بازنگری ضوابط مذکور بر اساس تعدد درخواست‌ها از سوی شهروندان با بررسی‌های کارشناسی به کمیسیون ماده ۵ استان ارسال شد.

ایجاد مجوز از محور اصلی

وی با تأکید بر اینکه این محور‌ها بنا بر ویژگی‌ها و ظرفیت‌های موجود، در قالب چند دسته راهکار بازنگری شدند، تصریح کرد: در برخی محور‌ها تغییر مقیاس از شهر و منطقه به مقیاس ناحیه و محله، درباره برخی دیگر، ایجاد دسترسی مجاز از محور اصلی و درباره تعدادی نیز امکان تأمین پارکینگ در فاصله ۵۰۰ متری ملک به عنوان راهکار‌ها و سیاست‌های اتخاذی بودند که برای اصلاح و تکمیل ضوابط مدنظر قرار گرفتند تا به نیاز‌ها و گرایشات پاسخ مطلوبی داده شود.

تشویق به تثبیت در محل سکونت

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد ادامه داد: این اصلاحات در پی دستیابی به اهدافی از جمله ارتقای کیفیت‌های محیطی همچون ایجاد نظارت اجتماعی ناشی از استقرار کاربری مسکونی، پویایی و حیات ۲۴ ساعته این محور‌ها به لحاظ امنیت و عملکرد، انعطاف‌پذیری حداکثری در پاسخگویی کاربری‌های متناسب و سازگار، تشویق جمعیت ساکن به تثبیت در محل سکونت و پیشگیری از جابه‌جایی جمعیتی و تقویت نقش و ساختار این محور‌ها در فرایند بهسازی و نوسازی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در تمام معابر مذکور در صورت وجود دسترسی دوم، امکان ساخت کاربری مسکونی نیز وجود خواهد داشت، اظهار کرد: برخی محور‌های اصلی مسیر حرکت زائران و مجاوران به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) است که نقش پررنگ اجتماعی و پیاده‌روی دارند یا فعالیت‌های تجاری موردنیاز شهروندان را فراهم می‌کنند.

بنابراین، در راستای ایمنی شهروندان و جلوگیری از انقطاع مداوم محورها، با همان فعالیت تجاری، خدماتی و نقش فعال اجتماعی برای تردد زائران باقی ماندند. از سویی با توجه به اینکه کلان‌شهر مشهد نیازمند محور‌های مختلط شهری با نقش اجتماعی پررنگ است و ضرورت این مسئله برای شهرداری مشهد هم پوشیده نیست، دسترسی مسکونی در برخی از این محورها، همچون ضوابط قبل از اصلاح، محدودیت‌های خود را خواهد داشت.

اصغری در پایان گفت: این ضوابط که بعد از چندین جلسه کارشناسی ضوابط با مشاوران طرح ها، شهرداران مناطق و دیگر بهره‌برداران در کمیسیون ماده ۵ استان تصویب شده است، پس از ابلاغ به شهرداری و بارگذاری در سامانه هوشمند شهرسازی، ملاک عمل پاسخگویی به درخواست‌های شهروندان خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->