پلمب تعدادی از طلافروشی‌ها در مشهد (۱۶ اردیبهشت) ورود نخستین محموله خودرو‌های هیبریدی به کشور (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعریف متفاوت و باحال درباره کار و اشتغال چرا کیفیت آب شرب در نقاط مختلف مشهد متفاوت است؟ سقف روزانه تراکنش‌های بانکی چقدر است؟ آغاز اولین فروش خودرو‌های برقی از ساعت ۱۶ امروز (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان مسکن ملی هیچ قراردادی برای پروژه‌های نهضت ملی مسکن ندارند بررسی وضعیت رهن و اجاره در منطقه پنجتن مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاملات مسکن بر اساس وجه رایج کشور منعقد می‌شود بورس همچنان در مدار نزول | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی ۱۴۰۱ افزایش قیمت صیفی‌جات در مشهد به دلیل بارندگی‌ها (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از یک میلیون نفر در صف دریافت وام ودیعه مسکن قرار دارند ثبت ۲۵۵ هزار تقاضا در سامانه خودنویس طی ۱۱ ماه بهانه‎ طلافروشان برای عدم ثبت معاملات برطرف شد دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ فردا (۱۷ اردیبهشت) برگزار می‌شود+شرایط مشخصات خودرو ال۹۰ ایرانی منتشر شد+ عکس قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایش ملی فروشگاه‌های متصل به کالابرگ آغاز شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | سمند ۸۲۰ میلیون تومان ناقابل! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلیل ناترازی بنزین چیست؟ خبر مهم برای متقاضیان خانه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد زمینه های مشارکت بخش خصوصی در احداث نیروگاه‌های برق‌آبی دل‌های نگران کارگران پیمانکاری با قرارداد‌های لرزان چرا حباب سکه هفته گذشته خالی نشد؟ مشاهده تهاتر‌های عجیب در بازار مسکن! (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ارز ترجیحی ۳۵ هزار تومانی چه اثری بر اقتصاد دارد؟

  • کد خبر: ۱۹۹۲۱۲
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
ارز ترجیحی ۳۵ هزار تومانی چه اثری بر اقتصاد دارد؟
مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده که ارز ترجیحی از ۲۸ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان برسد. اما اثر این تصمیم بر اقتصاد ایران چه خواهد بود؟

به گزارش شهرآرانیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود درباره بودجه تحت عنوان «تحلیلی از بودجه سال۱۴۰۳» پیشنهاد داده که نرخ ارز ترجیحی از ۲۸ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان با هدف ترمیم کسری منابع در سال آینده افزایش یابد.

در بخش دیگری از این گزارش هم آمده است که دولت برای تامین ارز ترجیحی در هفت ماه نخست امسال ۴.۵میلیارد دلار بیش از ارز‌های حاصل از وصول درآمد‌های نفتی، هزینه کرده است.

بررسی‌ها حکایت از این دارد که با فرض اینکه محل تامین این ارزها، از ارز‌های نیمایی و فروش آن به قیمت دلار دولتی باشد، این سیاست می‌تواند حدود ۶۰همت روی پایه پولی اثرگذار باشد و در نهایت تورم را شارژ کند.

در همین باره، نظر محمدتقی فیاضی- کارشناس مسائل اقتصادی را جویا شدیم. او در ابتدا با زبانی طنز گفت که من در جریان این محاسبات پیچیده ریاضی آقایان در دولت و مجلس نیستم؟!... در ادامه افزود که وقتی دولت کسری بودجه دارد و حداقل بخشی از این کسری از محل عواید نفتی تامین می‌شود، به سه طریق جبران این کسری صورت می‌گیرد. اول، مقدار صادرات نفت افزایش یابد؛ دوم، قیمت نفت افزایش پیدا کند و مورد سوم اینکه نرخ تسعیر ارز بالا رود. یعنی اگر ارز حاصل از صادرات نفت در اختیارتان باشد آن را به نرخی که ترازکننده بودجه است تبدیل کنید و ریال آن را در اختیار بگیرید و خرج کنید.

آتش تورم شعله‌ور می‌شود

به گفته فیاضی، به هر روشی که این کار انجام شود، وابستگی بودجه به نفت را افزایش می‌دهد. در ضمن، در شرایطی که مردم تحت فشار قرار دارند و دولت هم وانمود می‌کند می‌خواهد تورم را کنترل کند، این اقدام می‌تواند آتش تورم را شعله‌ورتر کند و فشار بیشتری به‌ویژه به دهک‌های پایین درآمدی و بیماران و خانواده‌های آن‌ها تحمیل می‌کند.

فساد و اختلاس ادامه دارد

فیاضی با اشاره به اینکه این شیوه مملکت‌داری به بن‌بست می‌رسد، اظهار کرد: یعنی اگر قیمت ارز افزایش پیدا کند، فشار تورمی به دنبال دارد و اگر قیمت آن بالا نرود، کسری بودجه به اضافه رانت حاصل از اختلاف ارز ترجیجی با بازار و فساد و اختلاس‌های گسترده را شاهد خواهیم بود. با این شیوه هم این شرایط در آینده ادامه خواهد داشت.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->