سرخط خبرها

از معطلی طرح اگو تا نبود پلاک در شقایق

  • کد خبر: ۱۹۹۶
  • ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
از معطلی طرح اگو تا نبود پلاک در شقایق
وقتی تصرف در کوه ختم به خانه‌سازی می‌شود مشکل یکی دوتا نیست

ندا معصوم - آخرین حلقه قلاب برای جماعتی که دستشان به جایی بند نیست رسانه است. چه به مقصود برسند و چه مسئولان بی‌تفاوت از کنارش بگذرند. حالا فکر کنید هوای داغ
تیر ماه آتش از دل آسمان ببارد و نگذارد ماشین سر بالایی‌های خیابان‌هایی که به گواهی اهالی‌اش قدیم مفت‌آباد نام داشته است بالا برود. به خیالمان پیرمرد مزاح می‌کند وقتی نام قدیم محله را می‌گوید و می‌خندد «مفت آباد بابا جان. گوش گرفتی» به عبارتش می‌خندیم و چشم از پیرمرد نمی‌گیریم.  سلانه سلانه مسیر یکی از خیابان‌ها را که حالا شقایق10 نام دارد بالا می‌رود. انگار این کوهپیمایی روزانه برایش عادت شده است. ظاهرا برای اهالی محله هم همین‌طور است که این سراشیبی و سربلندی‌ها را راحت می‌روند و می‌آیند.

 

تأخیر در اجرای طرح اگو
 مچالگی روزنامه دور سبزی‌ها بیشتر می‌شود وقتی دست‌های زن که همه سال‌های جوانی‌اش را در این محله گذرانده است از عصبانیت مدام تکان می‌خورد. میانسال زنی 60ساله است که از 5سال پیش ساکن این محدوده شده است. قرار است درباره مشکلات محله زندگی‌اش حرف بزند. به هر طرف که نگاه می‌کند لبخند می‌زند نه از سر سرخوشی.  
کنیزرضا آبیار می‌گوید: از هر چیز که بگذریم خرابی‌های طرح اگو و ناتمام‌ماندنش خلق ما را تنگ کرده است. مجبوریم هزینه تخلیه فاضلاب را هر چند ماه پرداخت کنیم. یادم نیست به گمانم 5سال می‌شود که هزینه‌های طرح اگو را پرداخت کرده‌ایم اما خبری از اجرای این طرح نیست. البته در برخی خیابان‌ها انجام شده است اما چرا سرعت این‌قدر کم است؟


آبادی مفت‌آباد
عصمت علی‌پور، یکی دیگر از ساکنان محله، است که در پاسخ به چرایی و دلیل خیابان‌های شیب‌دار منطقه که به کوه منتهی می‌شوند، می‌گوید: این محله قدیم همه کوه بود بعدها رفته رفته که شهر گسترده شد خیلی‌ها آن‌ها را صاف کرده و علامت‌گذاری کردند و نشانه هم گذاشتند به خاطر همین نامش را در قدیم مفت‌آباد گذاشته‌اند. نام‌گذاری اهالی است دیگر. آن هم به‌دلیل اینکه کسی پولی پرداخت نکرده است، البته ماجرا مال خیلی قبل است. بعدها که جمعیت زیادتر شد محدوده از تسهیلات خدمات شهرداری هم بهره‌مند شد.
وی ادامه می‌دهد: مشکلی که در این محدوده هست علاوه‌بر ناهمواری و شکل پلکانی کوچه‌ها که خودتان هم شاهد آن هستید و تبعاتش بیشتر در زمستان و فصل بارش به چشم می‌آید، تردد سخت و ترافیکی است که در خیابان‌ها پیش می‌آید. شما ببینید 2خودرو از کنار هم نمی‌توانند به‌راحتی بگذرند. حالا فکر کنید صاحبان خودرو به‌دلیل اینکه فضایی برای پارک ندارند، مجبورند مقابل منزلشان توقف کنند. این موضوع رفت و آمد را برای دیگران مشکل می‌کند. خیابان‌ها را هم که می‌بینید چه اوضاعی دارند و چقدر رفت و آمد برای بچه‌ها و سالمندان سخت است.  


زندگی‌ام را آب برداشته است
گلایه‌های برات‌محمد بیدل یکی و دو تا نیست. دلیل پریشانی و سردرگمی‌اش را وقتی متوجه می‌شویم که تعریف می‌کند 3روز است زندگی‌ام را آب برداشته است و اشاره دارد به محلی که به‌دلیل فرسودگی و ترکیدگی لوله‌ها آب به خانه آن‌ها نشت کرده است. 
بیدل هم حرف‌های هم‌محله‌ای‌های دیگر را درباره اجراشدن طرح اگو پیش می‌کشد و می‌گوید: چرا شهرداری قول درست نمی‌دهد؟ قرار بود خرابی‌های اینجا را سامان‌دهی کنند و بعد سراغ مکان بعدی بروند اما هنوز اینجا را درست نکرده‌اند دست روی نقطه دیگری گذاشته‌اند.


تصرف کوه برای زندگی
یکی دیگر از اهالی با همان اشاره کوتاه تصرف کوه ازسوی برخی افراد و هموارکردن و در اختیار گرفتنش برای زندگی را توضیح می‌دهد: نه اینکه فکر کنید کار خیلی راحتی است به الان این محله نگاه نکنید، یادم می‌آید اوایل اینجا یک شیر آب بود و یک دکل برق و زمستان‌های سرد و کوهستانی. این محدوده از همان ایام جزو روستا و حاشیه شهر به حساب می‌آمد. هر چند حالا به اصطلاح خیلی پیشرفت کرده است. حالا ببینید با توجه به اینکه زیرساخت‌ها درست نیست و ساختمان‌ها استحکام کافی ندارند، کوچک‌ترین زلزله و سیل چقدر می‌تواند به این محدوده آسیب برساند.
راعی‌فرد در حالی‌که مسیر سراشیبی را تند و چابک پایین می‌آید، می‌خندد و می‌گوید: خوشتان می‌آید بدون اینکه شهرداری بخواهد کاری بکند ما خودمان برای خودمان تفریحگاه ساخته‌ایم و کوهپیمایی می‌کنیم.
گلایه او یک موضوع تکراری است و می‌داند طرح آن فایده‌ای ندارد با این حال ادامه می‌دهد: بچه‌های این محله حتی فضای کوچکی برای بازی و تفریح ندارند. خانواده‌ها اجازه این را نمی‌دهند که فرزند کودک و نوجوانشان بخواهد برای استفاده از فضای سبز به پلکان باباکوهی برود ما که خیلی گفته‌ایم. حالا شما هم مطرحش کنید ببینیم به کجا می‌رسد.


خانه‌بودن پلاک
یکی دیگر از هم‌محله‌ای‌ها موضوع نداشتن پلاک خانه‌ها را پیش کشیده است و می‌گوید: اگر شما واسطه کار خیر شوید که در این محدوده پلاک‌گذاری یکسانی انجام شود، همیشه دعاگویتان خواهیم بود. ما حتی نمی‌توانیم نشان منزلمان را به جایی بدهیم. شما مگر کاری بکنید.
حرف‌ها زیاد است. گفته‌های اهالی‌ای که مشرف به کوه‌اند و صبح و شامشان هنوز هم در دل صخره‌های صاف شده طلوع و غروب می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->