ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم ویدئو | علوی مقدم: ساماندهی ورزش مشهد، مطالبه مردمی و اقدام بزرگ شورای ششم بود
سرخط خبرها

چرا روسیه قطعنامه شورای امنیت درباره غزه را وتو نکرد؟

  • کد خبر: ۲۰۱۴۷۹
  • ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۴
چرا روسیه قطعنامه شورای امنیت درباره غزه را وتو نکرد؟
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که مسکو قطعنامه بشردوستانه جدید شورای امنیت سازمان ملل در مورد نوار غزه را تنها به دلیل همبستگی با کشورهای عربی وتو نکرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، وی پس از رای گیری شورای امنیت گفت: اگر این سند از سوی چندین کشور عربی حمایت نمی‌شد، بدون شک آن را وتو می‌کردیم.

این مقام روس خاطرنشان کرد که چندین کشور، از جمله برخی از کشورهای عربی، "از تالیف مشترک این قطعنامه عقب نشینی کردند. "

او توضیح داد: "ما همواره این واقعیت را در نظر می‌گیریم که جهان عرب قادر است تصمیمات خود را بگیرد و مسئولیت کامل آن‌ها را بپذیرد. این تنها دلیلی است که ما با این قطعنامه مخالفت نکردیم. "

در پی فشارهای جهانی به آمریکا بعنوان حامی سرسخت رژیم اسرائیل برای توقف بمباران نوار غزه به تلافی عملیات طوفان الاقصی، شورای امنیت سازمان ملل سرانجام قطعنامه‌ای را که خواستار کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه شده است، پس از یک هفته تاخیر به تصویب رساند.

این قطعنامه در جلسه علنی روز جمعه شورای امنیت ۱۳ رای مثبت از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت را کسب کرد و آمریکا و روسیه بعنوان دو عضو دائم دارای حق وتو در این شورا، به این قطعنامه رای ممتنع دادند. به این ترتیب این قطعنامه بدون هیچ رای مخالفی به تصویب رسید.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه اول دی ماه ۱۴۰۲در جلسه رای‌گیری خود، در پی وتو شدن قطعنامه تعدیل شده روسیه، این قطعنامه‌ را از دیدگاه آمریکا و به‌ منظور گسترش حجم کمک‌رسانی به ساکنان غزه تصویب کرد.

آمریکا اعلام کرده بود که از جدیدترین پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره غزه حمایت می‌کند. در این قعطنامه از درخواست "آتش بس موقت" خودداری شده است. قطعنامه تصویب شده شورای امنیت از همه طرف‌ها می‌خواهد که «ارسال فوری، ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به صورت انبوه» را به طور مستقیم به غیرنظامیان فلسطینی تسهیل و امکان‌پذیر کنند و به اسرائیل نیز امکان می‌دهد بر اسال کمک‌ها به غزه کنترل داشته باشد.

این قطعنامه همچنین از طرف‌ها می‌خواهد «شرایط را برای توقف پایدار خصومت‌ها ایجاد کنند.» نسخه اولیه خواستار توقف جنگ بود، در حالی که پیش نویس دوم خواستار «تعلیق» جنگ برای ارائه کمک بود.

این قطعنامه همچنین از طرف‌ها می‌خواهد که «استفاده از تمام مسیرهای موجود به سراسر نوار غزه» را برای ارسال کمک‌ها تسهیل کنند. قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل نیز خواسته است که یک مقام را برای نظارت بر ارائه کمک‌ها منصوب کند و از آن مقام می‌خواهد یک مکانیسم سازمان ملل برای تسریع کمک‌ها ایجاد کند. این نشان دهنده تفاوت دیگر با متن اولیه است. پیش نویس اولیه از دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده بود تا مکانیزمی الزام آور برای کمک‌های سریع ایجاد کند.

قطعنامه تصویب شده شورای امنیت همچنین خواستار آزادی "گروگانها" و ورود سوخت کافی به غزه برای رفع نیازهای بشردوستانه است.

به بیان دیگر، از نگاه تحلیلگران مسایل بین المللیمی توان گفت آمریکا در نشست علنی روز جمعه شورای امنیت در واقع، دوباره هرگونه توقف یا تعلیق یا آتش بس فوری را وتو کرد و قطعنامه‌ای در شورای امنیت به تصویب رسید همچنان به رژیم اسرائیل اجازه تداوم حملاتش را بدون هراس از مجازات بین المللی می‌دهد.

همزمان تارنمای آمریکایی - اسرائیلی آکسیوس به نقل از مقامات واشنگتن و تل آویو اعلام کرد: مذاکرات قطعنامه شورای امنیت در سطح بالایی با مشارکت جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و آنتونی بلینکن وزیر خارجه دولت انجام شد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->