ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شگردهای متقلبانه خرید و فروش طلا را بشناسید

  • کد خبر: ۲۰۲۱۹۰
  • ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
شگردهای متقلبانه خرید و فروش طلا را بشناسید
مروری بر شگرد‌های متقلبانه خریدوفروش طلا که شهروندان باید آن را بدانند.

به گزارش شهرآرانیوز ۲۷ شهریور بود که دو زن کلاهبردار بعد از اینکه ۱۵۰ سکه تقلبی را در تهران فروختند، برای فروش باقی سکه‌هایشان عازم مشهد شدند. خوشبختانه پای این عروس و خواهرشوهر به هیچ مغازه طلافروشی در مشهد باز نشد و در پایانه مسافربری دستگیر شدند. آن هم درحالی‌که ۱۰۳ سکه تقلبی غیربانکی را به‌طرز ماهرانه‌ای داخل کوله‌پشتی خود جاسازی کرده بودند.

بیست و دوم آذرماه نیز جوان هجده ساله‌ای قصد داشت، سکه‌های ۹۵۰ سوتی تقلبی را با عنوان سکه‌های دو و نیم‌گرمی به یک فروشنده طلا در بولوار هفت‌تیر بفروشد که دستگیر شد. بررسی‌ها نشان داد که او کد درج‌شده روی سکه‌ها را از روی برند یک طلافروشی معتبر مشهد، جعل کرده بود. این فرد قبل از دستگیری ۵۴ سکه را در بازار طلای مشهد فروخته بود.

اما آخرین پرونده رسیدگی شده در این موضوع، هفته پیش به سرانجام رسید و فردی که ۴ هزار سکه جعلی را در مشهد فروخته بود، دستگیر شد. همه این پرونده‌ها ما را بر آن داشت تا سراغ مسئولان این حوزه برویم و با چگونگی جعل سکه و طلا و همچنین اقدامات بازدارنده‌ای که ما را از افتادن به دام شیادان حفظ می‌کند، آشنا شویم.

به نام سکه‌های بانکی

آش شور سکه‌های جعلی طلا در بازار مشهد، ما را به‌سراغ رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد می‌برد، جایی که یوسف تقی‌زادگان مسئولیت دارد و معتقد است که بازار را تمام‌وکمال زیرنظر دارد و اجازه تحرک سودجویان را نمی‌دهد، هر چند وجود پرونده‌های زیاد در این حوزه به‌نوعی نقض این صحبت‌هاست.

این مسئول طلایی مشهد، بدل‌اندازی را یکی از رایج‌ترین شگرد‌های مکارانه سودجویان در بازار طلا می‌داند و معتقد است که در موضوع بدل‌اندازی، شیادان بیشتر به‌سراغ سکه‌های جعلی می‌روند و کمتر قطعات طلای جعلی با خود همراه می‌کنند.

او یکی از اقدامات مهم اتحادیه طلای مشهد را موضوع سخت‌گیری‌های شدید در کنترل عیار طلا در بازار بیان می‌کند و می‌گوید: در موضوع عیار به حد استاندارد رسیده‌ایم و در این زمینه تقلبی اتفاق نمی‌افتد. البته مواردی داشته‌ایم که افرادی پلاک‌های پارسیان یک و نیم‌گرمی را با مهارت خاص از جلد وکیوم خارج کرده و به جای آن پلاک چهارصد سوتی گذاشته و دوباره آن را وکیوم کرده و در بازار فروخته‌اند. این افراد، تقلب‌کار و بدل‌انداز هستند که نه طلافروش و نه طلاساز هستند.

تازه‌ترین خبری که تقی‌زادگان اعلام می‌کند، موضوع دستگیری یک متهم در زمینه فروش سکه‌های تقلبی در شب چله است که متهم اعتراف کرده است، ۴ هزار کارت سکه جعلی را به نام سکه‌های بانکی در مشهد فروخته است، اگرچه ما این عدد را بیشتر از این تعداد تخمین می‌زنیم. این افراد، ربع‌سکه‌ها را در کارت‌هایی وکیوم می‌کردند و به نام سکه‌های بانکی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان می‌فروختند.

پای زنان در میان است

«فروش سکه نباید در اختیار صرافان باشد.» این جمله را رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد بیان می‌کند و می‌گوید: بانک مرکزی فروش سکه را در اختیار صرافان گذاشته است، اما این‌کار از نظر ما اشتباه است. فروش سکه باید از سوی طلافروشان انجام شود. چون آن‌ها می‌توانند سکه‌های بانکی و غیربانکی را از یکدیگر تشخیص بدهند و متوجه می‌شوند که عیار سکه درست است یا دست‌کاری شده است.

او اضافه می‌کند: ما به‌زودی می‌خواهیم توسط شرکتی دانش‌بنیان سامانه‌ای راه بیندازیم که حتی مردم عادی هم بتوانند با گوشی معمولی، سکه بانکی را از غیربانکی تشخیص بدهند که بی‌شک از طریق این سامانه، راه بسیاری از تقلب‌ها بسته می‌شود.

نگاهی به پرونده کلاهبرداران سکه نشان می‌دهد که همیشه پای یک زن در میان این پرونده‌ها وجود دارد، موضوعی که تقی‌زادگان نیز به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: معمولا باند‌های ضرب و فروش سکه‌های تقلبی، زنانی با وضع آراسته و موجه را به‌عنوان فروشندگان خود برای مبادله سکه‌های تقلبی انتخاب می‌کنند، این افراد چنان موجه هستند که خریداران طلا اصلا به آن‌ها شک نمی‌کنند.

سکه بخرید، نه طلای شکسته

سرمایه‌گذاری طلا از سوی مشهدی‌ها از قدیم‌الایام رواج داشته است و حالا نیز بسیاری از مشهدی‌ها خرید و نگهداری طلا را بهتر از دیگر راه‌های سرمایه‌گذاری می‌دانند، به‌طوری‌که رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد نیز با تأیید این موضوع بیان می‌کند: از نظر ما فروش طلا‌های آب‌شده، نوعی پول‌شویی است.

چه دلیلی دارد که خانواده‌ها طلای آب‌شده بخرند، خریدوفروش این نوع طلا فقط بین خود طلافروش‌ها مجاز است، چون از عیار طلا آگاه هستند. شهروندان را از این نوع خرید منع می‌کنیم، اما اگر مردم قصد سرمایه‌گذاری دارند، سکه بخرند یا طلای مستعمل، آن هم از محل‌های معتبر. خرید طلای شکسته هم ممنوع است؛ چون در این مورد هم احتمال تقلب بسیار زیاد است.

تقی‌زادگان به این هم اشاره می‌کند که افراد حتما در زمان خرید سکه، از کارت مغازه‌ای که خرید کرده‌اند، عکس بگیرند. همچنین در زمان معامله پروانه کسب را کنترل کنند. از طرفی به سازندگان طلا، سفارش ساخت ندهند، چون آن‌ها اجازه ثبت سفارش از مشتری را ندارند؛ بنابراین بهترین حالت، ثبت سفارش به مغازه‌داران و خریداری از همان‌هاست.

او همچنین به خریدوفروش طلا از سایت‌های اینترنتی یا فضای مجازی واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: افراد به‌هیچ‌وجه از این طریق طلا نخرند، چون ممکن است درگیر افراد بدل‌انداز شوند یا اینکه طلا‌های مسروقه به آن‌ها فروخته شود که در هر دو حالت امکان پیگیری از سوی اتحادیه ما وجود ندارد و فقط می‌توانند از طریق مراجع قضایی مطالبه خود را پیگیری کنند. افراد هنگام خرید، باید حتما طلا و فروشنده را ببینند که چه چیزی را و با چه وزنی قرار است از چه کسی بخرند.

در این شرایط طلا نفروشید

اما درباره خریدوفروش طلا از طریق سایت‌های واسطه‌گر، رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای استان نیز به شگرد جدیدی اشاره می‌کند و می‌گوید: افرادی که طلای خود را برای فروش در سایت‌های واسطه قرار می‌دهند، در تیررس شیادان قرار دارند.

سرهنگ هادی شرکاء ادامه می‌دهد: در این حالت خریدار تماس می‌گیرد و وجه را نیز واریز می‌کند و طلا را تحویل می‌گیرد. اما چند ساعت بعد حساب بانکی فروشنده از سوی پلیس مسدود می‌شود که علت آن نیز واریز وجوه سرقتی به‌حساب فروشنده است، در این شرایط فروشنده باید پول سرقتی را بازگرداند و طلایش را هم از دست داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->