اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است
سرخط خبرها

طرح ساماندهی خین عرب تصویب و ابلاغ شد

  • کد خبر: ۲۰۴۷۷۹
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
طرح ساماندهی خین عرب تصویب و ابلاغ شد
تعیین و تکلیف کاربری اراضی، طرح ریزی توسعه خدمات زیربنایی و سرانه‌های خدماتی، تعریض خیابان ها، ایجاد معابر ترافیکی جدید و رفع بسیاری از مشکلات شهروندان ساکن محله تنها بخشی از مزایای تکمیل و ابلاغ طرح ساماندهی محدوده ۳۳۰ هکتاری محله خین عرب است.

به گزارش شهرآرانیوز، خین عرب با اینکه بخش زیادی از گردش مالی شهر را در خود جای داده، اما سال‌ها با بلاتکلیفی مواجه بود؛ بلاتکلیفی که ناشی از تکمیل نبودن طرح ساماندهی و وضعیت کاربری‌های زمین در این محدوده بود.

مدیریت ششم شهری با ورود جدی به موضوع و تمرکز بر تعیین و تکلیف اراضی محدوده و کارشناسی در خصوص انواع کاربری‌ها و سرانه‌های خدماتی توانست پس از ۲۰ سال گره بزرگی را در شهر مشهد باز کند؛ گره‌ای که سال‌ها بر کیفیت زندگی مردم در این منطقه از شهر تاثیرات منفی و مخربی داشت.

خین عرب روز‌های خوبی در راه دارد

محمدرضا قلندر شریف شهردار مشهد در این باره گفت: طرح ساماندهی خین عرب یکی از مسائل بر زمین مانده مدیریت شهری بود که حل آن قطعا برای ذینفعان و ساکنین این منطقه رشد و پیشرفت را به همراه خواهد داشت.

امروز خین عرب به عنوان یکی از مراکز با گردش مالی بسیار در مشهد شناخته می‌شود که این موضوع به حضور بورس اصلی فروش آهن، قطعات فولادی، تولید انواع سازه‌ها مصنوعات فلزی و صنایع چوبی ارتباط مستقیم دارد.

قلندرشریف با اشاره به اینکه مشکلات ویژه این محدوده نیازمند نگاه مدیریت شهری است بیان کرد: برای آبادی و ارتقا کیفیت زندگی در این محدوده، طرح ساماندهی موضوع مهمی است و گام‌های نهایی اجرایی را پشت سر میگذارد.

یکی از پروژه‌های ویژه‌ای که می‌تواند ارتقا خاصی را در حاشیه شهر مشهد، وضعیت معیشت، ترافیک و اقتصاد شهر ایجاد کند، پروژه کرانه شمالی است که در مرحله مطالعات نهایی قرار دارد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری طرح کمربند شمالی بر بخش عظیمی از محدوده حاشیه شهر همانند مناطق خین عرب، بلوار توس و اسماعیل اباد گفت: این پروژه از بلوار ۷۵ متری میامی شروع می‌شود و محدوده‌های التیمور، پنجتن و مناطق چهار، سه و دو را درگیر می‌کند و تا جاده گاز ادامه دارد.

تعیین و تکلیف اراضی‌هایی که بیش از ۵۰ درصد اقتصاد در محدوده آن‌ها در گردش است کمک بسیار زیادی به رشد و توسعه در شهر خواهد کرد.

به دلیل نبود طرح قطعی شرایط پاسخگویی نداشتیم

حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص طرح ساماندهی خین عرب با تقدیر از پیگیری‌های مدیران منطقه دو در تکمیل این طرح گفت: پیگیری همکاران ما در شهرداری منطقه دو سبب شد استاندار خراسان رضوی و مجموعه راه و شهرسازی و شهردار پیگیری کنند و این طرح به تصویب برسد.

در این زمینه همکاری‌های بسیار خوبی از سوی استاندار و معاون استاندار به همراه مجموعه راه و شهرسازی انجام شد تا امروز در آستانه حل شدن یکی از مشکلات قدیمی و اساسی شهر در پهنه خین عرب باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: مدت‌ها عزیزان ما در بلاتکلیفی بودند و مراجعاتی که می‌کردند شهرداری نمی‌توانست قانونی پاسخ درست بدهد؛ نمی‌توانم بگویم همکاران در شهرداری بی تفاوت بودند، پیگیری همکاران ما در شهرداری منطقه دو سبب شد استاندار خراسان رضوی و مجموعه راه و شهرسازی و شهردار پیگیری کنند و این پهنه به تصویب برسد.

تمامی شهروندانی که در منطقه خین عرب مشغول به کار هستند باید بهه شهرداری مراجعه کنند و باید مطلع باشند که زمانی که پهنه مصوب می‌شود حق و حقوقی برای شهرداری ایجاد می‌شود بنابراین باید در خصوص مسئله حقوقات شهر توجه بیشتری داشته باشند.

توسعه زیرساخت‌ها در مسیر محدوده خین عرب

ایمان فرهمندی نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این باره گفت: در طرح جدید خین عرب محدوده تعیین و تکلیف اراضی، کاربری‌ها مشخص، دسترسی‌ها تعیین و شبکه معابر طراحی شده است

پهنه خین عرب یکی از پهنه‌های متصل به شهر که در سالیان گذشته در محدوده شهری مشهد تعریف نشده بود به عنوان مسئله‌ای جدی در شورای ششم مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

فرهمندی ادامه داد: مردم در خصوص وضعیت این منطقه سوالات زیادی داشتند و از مدیریت شهری تقاضا داشتند نسبت به رشد وضعیت تجاری و مسکونی در این محدوده، خدمات شهری و توسعه زیر ساختی دریافت کنند.

طرح‌های مختلفی در خصصوص تعیین کاربری‌ها و توسعه شهر در سال‌های گذشته مورد بررسی قرار گرفت، اما این موضوع در این طرح‌ها دیده نشد تااینکه در این دوره با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم بخش عمده‌ای از مششکلات آن را در مسیر بهبود قرار دهیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: منطقه دو بزرگترین منطقه شهرداری مشهد است و به لحاظ حاشیه نشینی یکی از مناطق بسیار قابل توجه بوده که توسط همکاران در سطح منطقه به خوبی پیگیری می‌شود.

منطقه دو جزو مناطق فعال و پیشرو در شهر مشهد شناخته می‌شود و نسبت به سایر مناطق تلاش و فعالیت بیشتری در خود جای داده است؛ منطقه دو در حوزه درآمد پیشرو بوده و سهمی از درامد که باید کسب می‌کرده را به صورت جدی دنبال می‌کند.

تاثیر ویژه طرح خین عرب به رشد تولید

سید علی حسین پور شهردار منطقه دو مشهد در اینباره اظهار کرد:در تاریخ ۲۸ اذر ۱۴۰۲ طرح ساماندهی پهنه خین عرب به شهرداری منطقه ابلاغ شده است.

وی بابیان صنایع جایگاه ویژه‌ای در طرح جدید دارند گفت: در طرح پهنه خین عرب انواع کاربری‌های صنعتی اعم از چوبی، غیر چوبی، فلزی و غیر فلزی به صورت کامل دیده شده است.

به منظور توسعه کسب و کار‌ها و کمک به رشد تولید در طرح مذکور در حدود ۱۰ درصد از زمین را برای واحد‌های تولیدی با کاربری تجاری در نظر گرفته ایم تا در این فضا بتوانند محصولات خود را به نمایش و فروش بگذارند.

حسین پور تصریح کرد: یکی از بخش‌های تمرکز تیم‌های مطالعاتی بر نحوه تقسیم بندی تراکم‌ها در این پهنه بود؛ تاکید مدیران شهری به حداقل رسیدن مخاطرات زیست محیطی در این پهنه بود که به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت.

بخش‌هایی از پهنه به کاربری‌های مسکونی تعلق گرفته است در این راستا نیز انواع کاربری‌های فرهنگی، تجاری، آموزشی، درمانی و ورزشی در طرح دیده شد.

حسین پور بیان کرد: طرح ساماندهی پهنه خین عرب ۲۰ سال بر روی زمین ماند و شهروندان از این موضوع مستاصل شده بودند، به این منظور با ورود شورای ششم و پیگیری مسئله به صورت جدی امروز به اجرای نهایی طرح تفصیلی پهنه خین عرب رسیده ایم.

یکی از بزرگترین مزایای اجرایی شدن این طرح موضوع اجرای شبکه معابر و توسعه دسترسی‌های ترافیکی به این منطقه است.

شهردار منطقه دو شهرداری مشهد عنوان کرد: مطالعات دقیق در خصوص طراحی شبکه معابر به ما نشان داد که مدیریت شهری می‌تواند با طراحی هوشمندانه معابر زمینه را برای کاهش ترافیک در مسیر‌های منتهی به این منطقه فراهم سازد.

با اجرایی شدن این طرح ارزش افزوده خوبی نصیب شهروندان خواهد شد و آن‌ها می‌توانند با مراجعه به شهرداری نسبت به تعیین و تکلیف کاربری زمین خود اقدام کنند.

ظرفیت‌های بسیاری در منطقه دو فعال شده است

حجت الاسلام و المسلمین حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد با ابراز خرسندی از حل مشکلات عمده شهروندان و صاجبان کسب و کار در منطقه خین عرب گفت: منطقه دو وسعتش به اندازه و بزرگی چند استان در این کشور است و دارای ظرفیت‌های فراوانی است؛ از این رو کسی که مدیر این منظقه می‌شود باید نگاهش اجتماعی باشد تا بتواند از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منطقه به بهترین شکل استفاده کند.

در دوسالی که از عمر شورای ششم میگذرد مدیران و پرسنل منطقه دو توانستند بسیاری از ظرفیت‌های موجود در منطقه را فعال کنند که به عنوان نمونه می‌توان به طرح ساماندهی پهنه خین عرب اشاره کرد که یک مکان حیاتی برای مدیریت شهری به شمار می‌رود.

حجت الاسلام منصوریان بیان کرد: موضوعات مرتبط با محدوده خین عرب تبدیل به یک مطالبه عمومی از سوی مردم شده بود که با توجه به حساسیت و اهمیت ماچرا تصمیم گرفتیم به صورت فوری به این موضوع رسیدگی شود.

ورود شورای ششم و پیگیری‌های منطقه دو شهرداری سبب شد تا گره این محدوده پس از دوسال بررسی و مطالعات به نفع مردم و کسبه آنجا باز شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه دو خاطرنشان کرد: موضوع اراضی فتح آباد زمانی سبب ایجاد مطالبه، تحصن و تجمع در برابر مدیریت شهری شده بود، اما با تصمیمات و خروج از بلاتکلیفی ساکنین و مالکین در این محدوده امروز تبدیل به تشکر از مدیریت شهری شده است.

از شهردار و همکارانمان در منطقه که در این خصوص تلاش‌های بسیاری انجام دادند تشکر می‌کنیم و امید داریم این تلاش‌ها منجر به خوشحالی برای مردم شود.

توسعه معابر و رشد اقتصادی در انتظار خین عرب

طرح ساماندهی پهنه خین عرب تاثیر بسزایی در توسعه فعالیت‌های اقتصادی در این محدوده شده و توسعه معابر آن می‌تواند زمینه ساز کاهش بار ترافیکی در محور‌های مجاور خود باشد.

باز شدن گره ۲۰ ساله خین عرب می‌تواند زمینه ساز توسعه هرچه بیشتر مناطق حاشیه‌ای شده و افزایش رضایت شهروندان را در این محدوده فراهم سازد.

منبع: شهرداری مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->