ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم دلار گران شد، حباب سکه را هم بیشتر کرد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه بوده است | کاهش رشد اسقاط با ممنوعیت واردات انجام ۲ پرواز فوق العاده برای روز ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مسیر تهران به مشهد اجاره واحد‌های میلیاردی در کوهسنگی مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) باید‌ونباید‌های تشخیص کالای تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو مشارکت ۸۹درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهام تسلا به دلیل شایعات مربوط به قرارداد چین افزایش یافت ویدئو | چه تعداد بیکار در کشور داریم؟ قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | نوسانات همچنان گریبان‌گیر خودرو‌های داخلی (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‎ها ارزخواری مونتاژکاران خودرو کار دستشان داد | دستور وزیر صمت برای بررسی موضوع افت ۷۰ درصدی تولید زعفران | افغانستان صادر کننده زعفران ایران به جهان چرا نیمی از متقاضیان نهضت ملی مسکن منصرف شدند؟ ۳ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس در فروردین ماه ۱۴۰۳ خارج شد شرایط دریافت وام ۱۰ تا ۳۰۰ میلیونی +جزئیات سوءاستفاده از کارگران در قرارداد‌های کاری موقت
سرخط خبرها

مزد منطقه‌ای؛ خوب یا بد؟

  • کد خبر: ۲۰۵۸۵۹
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
مزد منطقه‌ای؛ خوب یا بد؟
طرح دستمزد منطقه‌ای سال‌هاست بر سر زبان دولتمردان و اعضای شورای کار افتاده و مخالفان و موافقان بسیاری دارد.

موافقان طرح دستمزد منطقه‌ای معتقدند که نظام پرداخت حداقل دستمزد یکسان در برخی مناطق از سطح هزینه‌های معیشت بالاتر و در برخی دیگر پایین‌تر است. در این حالت در مناطق با هزینه‌های پایین (که سطح فعالیت اقتصادی بنگاه‌ها نیز در آن پایین‌تر است)، تعیین دستمزد در سطحی بالاتر از هزینه‌های منطقه، موجب بالارفتن هزینه کارگر برای بنگاه‌ها و در نتیجه رواج اشتغال غیررسمی می‌شود. بر عکس در مناطق با هزینه بالا که دستمزد کارگران نسبت به آن پایین‌تر است، شاهد رواج پدیده شاغلان فقیر خواهیم بود.

در واقع این گروه مدعی‌اند که ایجاد مزد منطقه‌ای با توجه به هزینه‌های زندگی که هر منطقه از کشور دارد، می‌تواند یکی از راه‌های حمایت از کارگران غیررسمی و فصلی باشد.

مخالفان نیز معتقدند مزد منطقه‌ای منجر به مهاجرت گسترده به مناطق مرکزی می‌شود و به تمرکزگرایی در کشور دامن می‌زند. به همین دلیل به نظر نمی‌رسد این موضوع مشکلات دستمزدی کارگران را حل کند.

تمرکززدایی سال‌هاست که نقل محافل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شده است تا جایی که بحث انتقال برخی از وزارتخانه‌ها به استان‌ها و شهر‌های نزدیک مرکز نیز مطرح شد، اما هیچ‌گاه اجرایی نشد که هیچ؛ تمرکز به مرکز نیز شدت پیدا کرد.

سوال این است که چرا باید شهری مانند تهران از تمامی امکانات رفاهی، زیرساختی، آموزشی و ... برخوردار باشد، اما استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و ... جزو محروم‌ترین استان‌ها شناخته شده و گاه از حداقل‌ امکانات مرکز نیز بی‌بهره باشند.

این موضوع باعث شده تا در نبود امکانات رفاهی، آموزشی و ... در شهر‌ها و استان‌های محروم، مهاجرت به شهر‌های بزرگ به ویژه مرکز شدت یابد تا جایی که تعداد ساکنان در این شهر نسبت به ظرفیت آن فراتر رفته و برخی از افراد را برای سکونت به ناچار روانه شهر‌های اقماری اطراف تهران کرده است.

با این شرایط دو راه پیش‌روی مهاجران به تهران قرار دارد؛ دسته اول همراه با خانواده خود به تهران مهاجرت می‌کنند که در این صورت با توجه به هزینه‌های زیاد زندگی در تهران، هزینه زندگی متاهلی در این شهر نیز چند برابر شده و به اصطلاح هشتشان گروِ نُه‌شان است.

دسته دوم افرادی هستند که اهل و عیال خود را در محل زندگی اصلی‌شان گذاشته و خود روانه شهری مانند تهران برای کارکردن، پس‌انداز و گذران زندگی خانواده‌شان می‌شوند. متاسفانه دوری از خانواده، مشکلات اخلاقی، اجتماعی و روحی بسیاری را برای افراد به بار می‌آورد.

از طرف دیگر طبق آمار‌های مرکز آمار ایران، تورم در استان‌های یزد، اصفهان، خراسان رضوی و ... اغلب بیش از تورم در استان تهران است. هر گاه سخن از دستمزد منطقه‌ای به میان آمده، در نظر داشتن حداکثر دستمزد‌ها در تهران برای کارگران مطرح بوده حال آنکه طبق آمار، تورم در شهر‌های کوچک‌تر سفره مردم را کوچک‌تر کرده است. آیا دولتمردان تمرکزگرا حاضر به بیشتر بودن میزان دستمزد‌ها در شهر‌هایی غیر از تهران می‌شوند؟

در پایان باید گفت هر چند اختلاف هزینه‌ها در شهر‌ها و میزان دستمزد یکسان، زندگی‌ها را متفاوت کرده، اما به نظر می‌رسد راهکار دستمزد منطقه‌ای چندان جواب‌گوی نیاز کارگران نباشد، بلکه با تمرکززدایی از مرکز به شهر‌های کوچک‌تر می‌توان علاوه بر توزیع یکسان منابع به دیگر نقاط کشور، مباحث امنیتی و خطرساز در تهران را نیز کاهش داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->