نگهداری از ۹۹ کتاب نایاب ترجمه انگلیسی شاهنامه فردوسی در کتابخانه آستان قدس رضوی رئیس‌جمهور در پیامی برای روز بزرگداشت فردوسی: زبان فارسی آینه فرهنگ مشترک اقوام ایران‌زمین است رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی شناسنامه‌ای از اصالت و هویت ما است یک کتاب جادویی برای فردوسی در نمایشگاه تهران | شاهنامه سه بعدی ویژه کودکان برای نخستین بار رونمایی شد + فیلم مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار شد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴)+فیلم علی‌محمد مؤدب: شعر، جان‌پناه تمدن ایرانی است | بازآفرینی فردوسی‌ها مانع اسیدپاشی فرهنگی می‌شود تشویق ۵ دقیقه‌ای برای «ماموریت غیرممکن» تام کروز نقدپذیری به سبک فراستی؛ «هیچی، مزخرف می‌گویند» فروش ۳۵۰ میلیاردی در سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران اعتراض کارکنان جشنواره فیلم کن به وضعیت حقوقی خود نام‌آوران شاهنامه بر روی پرده تبارشناسی آمدند ابراز همدردی و اظهارات رئیس صداوسیما در بازدید از محل انفجار بندر شهید رجایی بندرعباس معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی تأکید کرد: لزوم احیای سازمان کشور‌های فارسی‌زبان با محوریت مشهد معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی: نباید بین هویت ملی و مذهبی تقابل ایجاد کرد | شاهنامه ظرفیتی مغفول در گردشگری فرهنگی رئیس انجمن نسخ خطی ایران از روشی جدید برای تعیین قدمت اسناد خبر داد نقالی، صدای امروزِ فردوسی | گفت‌وگو با پریسا سیمین‌مهر، نقال بین‌المللی شاهنامه فردوسی یاحقی: شاهنامه با نقش‌آفرینی در ساخت هویت فرهنگی ایرانیان، از دیگر آثار متمایز شده است + فیلم
سرخط خبرها

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به جشنواره تئاتر فجر

  • کد خبر: ۲۰۷۴۹۳
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد به جشنواره تئاتر فجر
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهل‌ودومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در ادامه آمده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

«به نام خداوند زیبایی­‌ها

هنر دیرینه، متنوع و پردامنۀ نمایش، در آغاز شکل­‌گیری تمدّن و زیست اجتماعی انسان و از هنگامی که آموخت به جای بهره­‌گیری از ابزار بیرونی، از طریق کلمات و واژگان، مناسبات و شرایط حاکم بر زندگی فردی و جمعی خود را به دیگران بنمایاند، همزاد سیر اندیشه و بیانگر ذهن و جان جست­جوگر بشر بوده است؛ هنری پیوند یافته از قوی‌ترین مؤلفه‌های بیانی و اجرایی برای نمایاندن آنچه بوده، آنچه هست و آنچه برای بودن بایسته‌تر است، به‌شمار می‌رود.

این پیکار پیوستۀ آدمی در میانۀ روشنایی و تاریکی، همواره انتخاب میان رستگاری یا بدفرجامی او را رقم زده است و خواهد زد؛ به­‌سان آنچه میان «اصحاب النار» و «اصحاب الجنّه»، همیشه در حال وقوع و جریان است.

و هم از این روست که زیست حقیقی و هستی­‌شناختی این هنر، هزاران سال است که ادامه یافته و دستاوردهای صنعتی و فناوری‌های مدرن دنیای امروز نیز نتوانسته در ماهیّت و کارکرد آن، مانعی باشد و بنیان‌های هستی­‌شناسانۀ آن را دگرگون کند.

در ایران اسلامی نیز، به پشتوانۀ پیشینه‌ای درخشان در عرصۀ تمدّن­‌سازی، گونه­‌های مختلف نمایشی، همواره جوهره زیستی سازنده، والا و پویایی داشته­‌اند.

در سدۀ معاصر هم، مردمان این مرز و بوم، پس از طی تکوینی انقلاب تاریخی خود، بیش­ازپیش به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های پیدا و پنهان این هنر، به دیدۀ تحسین می‌نگرند.

در این راستا فرازها و فرودهای حوادث چهار دهۀ گذشته از وقوع شگفتی­‌ساز انقلاب اسلامی نه تنها، در پویایی این هنر خللی وارد نکرده، بلکه بر سرعت پیشرفت آن افزوده است.

از این نگاه و نگرش «چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر»، می‌تواند و بایسته است که گسترۀ معنایی و رسالتی شایسته را در واژه­‌واژۀ متون و لحظه­‌لحظۀ اجرای آثار و عرضۀ محتواهای گونه­‌های مختلف نمایشی به چشم و دل مشتاقان فرهنگ و هنر ایران اسلامی، در داخل کشور و خارج از مرزهای این سرزمین سربلند، ارائه دهد.

بی‌گمان چهل‌ودوّمین نوبت از تحقّق برگزاری این رخداد جهانی، می­‌تواند نمایشی از ارتقای کیفی آثار ایرانی راه‌یافته به مرحلۀ نهایی و مطلوبیّت محتوایی و اجرایی آثار میهمانان خارجی باشد.

با اعتماد به حصول این چشم­‌انداز، توفیق تمامی تلاشگران و حاضران در صحن و صحنه‌های این رویداد بزرگ را از درگاه منیع الهی خواستارم و به تداوم سیر تکاملی امور هدایتی و اجرایی این جشنوارۀ نشاط­‌بخش و پیشرو امیدوارم.»

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->