تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها
مسافر سنت در هزاره سوم

اتحادی همدلانه تا شکست دژخیمی مشترک

  • کد خبر: ۲۰۷۵۶
  • ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
اتحادی همدلانه تا شکست دژخیمی مشترک
مرضیه بذرافشان عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان خراسان‌رضوی
سال‌هاست جامعه خدوم داروسازی همانند سایر گروه‌های پزشکی به‌منزله تکیه‌گاهی معتمد و مشاوری دلسوز در خط نخست ارتباط با مردم برای بهبود سلامت جامعه سینه سپر می‌کند و اینک در این برهه زمانی، روزی که موارد ابتلا به کروناویروس اعلام شد، با حضور مستمر در داروخانه‌ها و در واقع خط اول مقابله با ویروس مهارنشده، در ارتباط مستقیم با بیماران و ناقلانی که در پی مرهمی برای تسکین درد و تنش خود بودند، قرار گرفتند. آن‌ها با ایفای نقش مشاوره‌ای در آگاه‌سازی جامعه برای افزایش مقاومت و ایمنی بدن، اطلاع‌رسانی راه‌های جلوگیری از انتشار و انتقال ویروس و آموزش روش‌های محافظت شخصی، جانانه و شبانه‌روزی به خدمت‌رسانی پرخطری ایستادند که سلامت خود و خانواده‌شان را تهدید می‌کرد.
خبر انتشار ویروس ناگهانی بود و ذخایر ماسک و ملزومات بهداشتی داروخانه‌ها محدود؛ نگرانی مردم در بحران به‌وجودآمده مصرف چندصدبرابری ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها، خالی شدن انبار داروخانه‌ها از این محصولات را طی ۷۲ ساعت نخست بحران سبب شد. هنوز داروخانه‌ها در تکاپوی تداوم خدمت‌رسانی و تهیه ملزومات بهداشتی مورد نیاز جامعه بودند که اقدامات محتکرانه و سوءاستفاده‌های گروهی دلال‌صفت ابن‌الوقت، هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت بهداشت را بر آن داشت تا با نادیده گرفتن جایگاه داروسازان در چرخه درمان و بدون طراحی یک پروتکل مشخص و مدون برای تأمین ماسک و سایر فراورده‌های بهداشتی مورد نیاز، ایمن‌ترین و مطمئن‌ترین واحد قانونی مجاز به عرضه دارو و تجهیزات پزشکی یعنی داروخانه‌ها را از عرضه ماسک به بیماران منع نماید. پس از آن بود که سازمان‌های نظارتی حاضر در مدیریت بحران همراه با برخی ارباب جراید و رسانه‌ها، به نیت کوشش در مدیریت بحران به‌وجودآمده که سبب کاهش موجودی با قیمت مصوب و معقول ماسک و سایر ملزومات پزشکی شده بود، ناخواسته سبب گشودن راه‌های غیررسمی و پنهانی توزیع این محصولات در واحد‌های صنفی غیرمرتبط اعم از آرایشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و ابزارفروشی‌ها گردیدند و متأسفانه سوءمدیریت‌ها، بخش‌نامه‌های خلق‌الساعه و بازرسی‌های غیرمعمول نادانسته سوار بر موج گزارش‌های خبری تنش‌زا موجبات افزایش سطح اضطراب و استرس جامعه را فراهم آورد. ناگفته پیداست که استرس‌زایی و ترشح کورتیزول توأم با آن با تأثیر منفی بر مقاومت سیستم ایمنی، مبارزه با بیماری‌ها را دشوارتر می‌کند و نیز استرس با تأثیر منفی بر سد خونی مغز، احتمال ورود سموم و ویروس را به مغز افزایش می‌دهد و این یعنی کاهش ایمنی شهر در برابر بیماری. به‌راستی افزایش تیراژ بازدیدکنندگان از کانال‌های خبری، به بحرانی‌تر شدن وضعیت جامعه می‌ارزید؟ اینک در شرایطی که حذف ناگهانی داروخانه‌ها از چرخه عرضه ماسک و سایر کالا‌های سلامت‌محور فقط و فقط به خروج فرمان مدیریت از دستان مدیران بحران منجر شد، داروسازان، همان در دسترس‌ترین مشاوران جامعه پزشکی، باوجود آنکه آماج هجمه‌هاقرار گرفته‌اند، خواهان آن هستند که در مقابله با این بحران مشترک که جان و خانمان مردم این سرزمین را تهدید می‌کند، مثل همه روز‌هایی که در عرصه جنگ، بازسازی و تحریم در کنار هم بودیم، فارغ از هر غوغاسالاری و فرافکنی، با همین امکانات محدود و به دور از هر عامل استرس‌زا، فقط به هدف مشترک که شکست دژخیم ویروسی است، کمک کنیم. امروز نیز جامعه داروسازی در تلاشی پرخطر در مواجهه با صد‌ها بیمار و ناقل، بدون اینکه حتی خود مجهز به ماسک و دستکش و محصولات ضدعفونی باشند (خرید و فروش این محصولات حتی برای استفاده کارکنان داروخانه تعریف احتکار و جرم پیدا می‌کند) آماده‌اند مثل قبل ظرفیت خود را در مسیر‌های پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا پیشکش ملت شریف ایران نمایند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->