اطلاع‌رسانی صادقانه باعث افزایش تعداد رأی‌دهندگان شده است دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود دیدار کارگزاران حج و جمعی از زائران بیت‌الله الحرام با رهبر معظم انقلاب | حج امسال، حج برائت است لاوروف: هیچ تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر روسیه و چین وجود ندارد ابراز نگرانی رییس سیا از مشارکت ایران و روسیه حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه رئیس‌جمهور: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند آغاز به کار نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای بلینکن خطاب به نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود آکسیوس: آمریکا ارسال کمک‌های نظامی به اسرائیل را متوقف کرد شهادت ۲۲ فلسطینی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب غزه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تغییر برنامه رئیس سیا برای سفر به اسرائیل پایان مذاکرات آتش‌بس غزه در قاهره (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان زمینه‌های توسعه روابط بین ایران و تونس را بررسی کرد نگرانی نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت مقامات صهیونیستی در دادگاه بین المللی کیفری حمله موشکی به مواضع نظامیان صهیونیست در جولان اشغالی هلاکت سه نظامی صهیونیست در حمله مقاومت به کرم ابوسالم جلوگیری تشکیلات خودگردان برای آزادی اسیر فلسطینی رسانه عبری: مذاکرات آتش بس در آستانه شکست قرار دارد درگیری لفظی در جلسه کابینه رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

ثبت هزینه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در سامانه شفافیت

  • کد خبر: ۲۱۲۶۲۵
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
ثبت هزینه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در سامانه شفافیت
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: بر اساس تکلیف قانونی، سامانه‌ی مالی اتخابات را رونمایی کردیم که نامزد‌ها اطلاعات مالی‌شان را ثبت می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره سامانه شفافیت مالی انتخابات و نحوه‌ی کارکرد آن، بیان کرد: امسال برای اولین‌بار قانون شفافیت و تأمین منابع مالی تبلیغات انتخابات مجلس مصوب سال ۱۳۹۸ اجرایی می‌شود. ما بر اساس تکلیف قانونی، سامانه‌ی مالی اتخابات را رونمایی کردیم که پایگاهی است که نامزد‌ها اطلاعات مالی‌شان را ثبت می‌کنند.

وی افزود: طبق این قانون، نامزد‌ها موظفند منابع أخذ شده و دارایی‌هایشان که برای تبلیغات استفاده می‌کنند را در این سامانه وارد کنند؛ طبق قانون چهار هزینه برای نامزد‌ها متصور شده که باید منابع‌شان را مصروف کنند.
دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: اموال و دارایی‌های کاندیدا به‌همراه کمکی که از احزاب و گروه‌های سیاسی و اشخاص حقیقی می‌گیرد طبق قانون باید به‌منظور «برپایی ستاد انتخاباتی»، «تبلیغات مجاز»، «برپایی تجمعات» و هم‌چنین «هزینه‌ی حق‌الزحمه عوامل اجرایی» مصرف کند.

اسلامی با بیان اینکه موارد مذکور باید در سامانه شفافیت ثبت شود، اظهار داشت: هم‌چنین یک سقف برای تبلیغات و یا گردش مالی تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها در نظر گرفته شده که متناسب با جمعیت، پراکندگی جغرافیایی و تعداد کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه تعریف شده است.

وی گفت: به‌عنوان مثال اگر کاندیدایی ستاد انتخاباتی اجاره کرده، باید اجاره‌نامه‌ی آن را در سامانه ثبت کند و هزینه‌ی آن نیز ثبت شود. این موارد باید به اسناد مالی مستند باشد و باید منابع مالی و هزینه‌ها از طریق شماره حسابی که از نامزد‌ها در دوران ثبت‌نام اخذ شده، انجام شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور عنوان کرد: هم‌اکنون که نامزد‌های نهایی انتخابات مجلس مشخص شده و البته بررسی اعتراضات «رد اولی‌ها» تا پایان بهمن‌ماه در شورای نگهبان ادامه دارد، ولی ما برای تمامی نامزد‌های انتخاباتی که اسامی‌شان از سوی شورای نگهبان به ما اعلام شده، پیامکی حاوی یک نام کاربری و رمز عبور ارسال کرده‌ایم. برخی نامزد‌ها وارد سامانه شده‌اند و برخی درحال ورود هستند.

اسلامی هم‌چنین از وجود یک دستورالعمل و توضیحات در سامانه شفافیت مالی انتخابات خبر داد و گفت: نامزد‌ها با مطالعه‌ی این توضیحات، می‌توانند به‌خوبی موارد را ثبت کنند. طبق قانون، خود نامزد می‌تواند به‌عنوان حسابدار باشد و هم‌چنین می‌تواند یک شخص حقوقی و یا حقیقی را به‌عنوان حسابدار ثبت کند و امکان تغییر هم وجود دارد. ضمناً سقف هزینه‌های مالی برای انتخابات در این سامانه به نمایش درآمده است.

وی خاطر نشان کرد: نظر هیئت اجرایی مرکزی نظر بر این بود که، چون سازمان صدا و سیما، پیام‌رسان‌ها و دستگاه‌های دولتی ذیل ماده ۵ مدیریت خدمات کشوری در حال ارائه خدمات به نامزد‌ها هستند، هزینه برپایی تجمعات و تبلیغات انتخاباتی آن‌چنان نخواهد بود. طبق سالن‌هایی که دستگاه‌ها در استان‌ها به ما اعلام کرده‌اند، می‌دانیم که یک نامزد می‌تواند با کم‌ترین هزینه تجمعی عمومی در سطح شهر را در یک سالن استاندارد داشته باشند.

دبیر ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: با هماهنگی وزیر ارتباطات شش پیام‌رسان ایرانی «روبیکا»، «ایتا»، «بله»، «گپ»، «آی‌گپ» و «سروش‌پلاس» اعلام آمادگی کردند که فضایی را برای تبلیغات نامزد‌ها در اختیار قرار می‌دهند. چهار سرویس این پیام‌رسان‌ها کاملاً رایگان و چند سرویس نیز با ۵۰ درصد تخفیف و با هزینه‌های بسیار پایین در نظر گرفته شده است. این‌ها منجر می‌شود که هزینه‌های تبلیغات افزایشی نباشد تا یک انضباط مالی در حوزه تبلیغات نامزد‌ها در این دوره داشته باشیم.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->