پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

آیا عیدی کارگران و کارمندان مشمول مالیات می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۱۲۸۶۷
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
آیا عیدی کارگران و کارمندان مشمول مالیات می‌شود؟
به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم. این روز‌ها اخبار مربوط به عیدی کارمندان، کارگران و بازنشستگان بسیار در رسانه‌ها منتشر می‌شوند.

به گزارش شهرآرانیوز، عیدی از جمله مزایای شغلی است که کارفرما موظف است آن را در پایان سال به کارگران پرداخت کند. اما سوالی که برای بسیاری از کارگران در مورد عیدی سال ۱۴۰۲ مطرح می‌شود، این است که به عیدی دریافتی مالیات تعلق می‌گیرد یا خیر.

مالیات عیدی یکی از انواع مالیات مستقیم و زیر مجموعه‌های مالیات بر درآمد است. کارمندان و کارگرانی که از شرایط معافیت مالیات عیدی ۱۴۰۳ برخوردار باشند، میزان مالیات کمتری پرداخت نموده یا به طور کل از آن معاف می‌شوند.

برخلاف حق بیمه که به عیدی کارگران تعلق نمی‌گیرد، اما عیدی کارمندان و کارگران مشمول مالیات می‌شود. دلیل این کار این است که عیدی به عنوان یکی از درآمد‌های سالانه در نظر گرفته می‌شود و به همین خاطر، هم برای کارمندان و هم برای کارگران مالیات عیدی محاسبه می‌شود.

ابتدا به میزان عیدی کارگران و کارمندان برای سال جدید بپردازیم.

میزان عیدی کارگران چقدر است؟

بر اساس قانون کار جمهوری اسلامی ایران، کمترین میزان قانونی عیدی برای هر یک از کارگران نباید از ۶۰ روز دستمزد آن‌ها کمتر باشد. با توجه به افزایش حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۱،۷۶۹،۴۲۸ ریال، پایین‌ترین میزان عیدی قانونی در سال ۱۴۰۲ نیز معادل ۱۰۶،۱۶۵،۶۸۰ ریال خواهد بود.

نکته دوم این است که در ماده واحده قانون کار آمده است، مبلغ پرداخت عیدی کارکنان نباید از ۹۰ روز حداقل مزد روزانه تجاوز کند؛ بنابراین حداکثر عیدی ۱۴۰۲ که کارگران دریافت می‌کنند هم مبلغ ۱۵۹،۲۴۸،۵۲۰ ریال خواهد بود.

مورد مهم دیگری که باید به آن توجه شود، تاثیر عواملی همچون سابقه کار، عملکرد، میزان مهارت و تجربه کارگر و همچنین وضعیت اقتصادی کارگاه یا کارفرما است که در نهایی شدن مبلغ دقیق عیدی هر یک از کارگران موثر خواهد بود.

میزان عیدی کارمندان چقدر است؟

در جلسه ۱۵ بهمن هیأت وزیران، حداقل عیدی یا پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان دولتی با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته، مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شد.

بر اساس مصوبه هیأت دولت، برای کارکنان و بازنشستگان متأهل مبلغ ۷۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود و به ازای هر فرزند نیز ۳۰۰ هزار تومان عیدی تعلق خواهد گرفت؛ بنابراین یک کارمند یا بازنشسته دولت که متأهل و صاحب یک فرزند باشد، مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عیدی دریافت خواهد کرد.

میزان مالیات عیدی کارگران و کارمندان چقدر است؟

میزان مالیات عیدی و سنوات هر سال توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود. در سال ۱۴۰۲، حداقل حقوق معاف از مالیات ۱۰ میلیون تومان است. به این معنی که:

عیدی تا سقف ۱۰ میلیون تومان معاف از مالیات خواهد بود. عیدی بیش از ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات عیدی

ابتدا ۱۰ میلیون تومان از مبلغ عیدی کسر کنید. سپس مابقی را در ۱۰% ضرب کنید.

برای مثال فرض کنید فردی ۲۱ میلیون تومان عیدی دریافت کرده است. ۱۰ میلیون تومان از این مبلغ معاف از مالیات است. ۱۱ میلیون باقی مانده مشمول مالیات می‌شود. مالیات عیدی این فرد ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

نکته مهم دیگری که در رابطه با مالیات عیدی وجود دارد این است که طبق قانون و اظهار نظر رسمی قائم مقام سازمان تامین اجتماعی، از عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ گونه مالیاتی کسر نمی‌شود.

نحوه پرداخت مالیات عیدی چگونه است؟

پرداخت مالیات عیدی، توسط کارفرما، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir صورت می‌پذیرد. بدین صورت که کارفرما باید، همراه رد کردن لیست مالیات حقوق، میزان عیدی را نیز در ستون مربوط به این امر، درج کرده و همراه پرداخت مالیات حقوق، مالیات عیدی را نیز از عیدی کارگر و کارمند، کسر و پرداخت کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->