نسخه طب ایرانی برای سرطان توصیه به مصرف آب چاه به جای آب‌های بسته‌بندی شده غیرکارشناسی است دستگیری سه سارق خودرو در مشهد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۴۰ فقره سرقت در مشهد (۱۶ اردیبهشت) چگونه مصرف برق یخچال فریزر را کاهش دهیم؟ آیا نوزادان می‌توانند ماست بخورند؟ چرا بانوان معلمی را ترجیح می‌دهند؟ نگهداری برنج پخته در یخچال | برنج پخته چند روز در یخچال می‌ماند؟ دبیر سندیکای تولیدکنندگان مکمل ایران: مکمل خارجی و وارداتی نداریم | روش‌های تشخیص مکمل اصل از تقلبی  برخورد قانونی با معلم‌بلاگر‌ها در مدارس دولتی و غیردولتی اگر شانه‌ها و کتفتان جوش می‌زند، بخوانید یک تونر طبیعی که برای درمان آکنه معجزه می‌کند در چه مواردی نباید از بوتاکس برای رفع چین‌وچروک صورت استفاده کرد؟ اعزام ۵۱۳ زائر حج عمره به سرزمین وحی از فرودگاه مشهد یک روش ساده برای از بین بردن سیاهی زیر چشم ۷ میلیون مبتلا به دیابت در کشور | آمار زخم‌های مزمن در دیابتی‌ها اعلام شد آیا زالودرمانی در علم پزشکی مورد تایید است؟ پدیده مد و مدگرایی خوب است یا بد؟ مدیریت اقتصادی خانواده چطور امکانپذیر است؟
سرخط خبرها

بیمار خسته، مطب بسته

  • کد خبر: ۲۱۳۵۳
  • ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸
  • ۱
بیمار خسته، مطب بسته
گله شهروندان از تعطیل بودن مطب پزشکان متخصص و پاسخ مسئولان در روز‌هایی که مردم درگیر کرونا هستند
سعیده ساجدی نیا - «هرگونه تعطیلی مؤسسات پزشکی و مطب پزشکان تخلف محسوب می‌شود.» این مطلبی است که معاون درمان وزارت بهداشت حدود ۲ هفته بعد از اعلام ورود مهمان ناخوانده‌ای به نام «کرونا» و شیوع آن در تمام نقاط کشور رسانه‌ای کرد و سازمان‌های نظام پزشکی استان‌ها نیز در این زمینه حساس شدند.
در حالی که شمار زیادی از بهترین پزشکان متخصص و فوق تخصص و پرستاران دلسوز، در خط مقدم مبارزه با این ویروس خطرناک، شبانه روز مشغول پذیرش، درمان و رسیدگی به مبتلایان هستند و بسیاری از آن‌ها حتی فرصت رفتن به خانه‌های خود را نیز پیدا نکرده اند، برخی از پزشکان و متخصصان نیز روی دیگر این سکه را نشان داده اند و از همان روز‌های ابتدایی اپیدمی کووید ۱۹، با تعطیل کردن مطب‌های خود به بهانه کرونا، دست از کار و درمان بیماران خود کشیده اند، مسئله‌ای که مشکلاتی را برای برخی بیماران و خانواده هایشان رقم زده است. این تعطیلی‌ها در حالی است که معاون درمان وزارت بهداشت، با صدور بخش نامه ای، ضمن قدردانی از همراهی دانشگاه‌ها و مراکز درمانی برای پذیرش و انجام اقدامات پیشگیری، تشخیص و درمان بیماران مشکوک به کرونا گفته است: با توجه به اهمیت موضوع و وضعیت موجود، مؤسسات پزشکی و واحد‌های درمانی، باید طبق روال عادی فعالیت کنند و هرگونه تعطیلی مؤسسات پزشکی و مطب پزشکان تخلف محسوب می‌شود.
علاوه بر این معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه «شاغلان حرف پزشکی و وابسته ضمن رعایت پروتکل‌های اعلامی در مواقعی که برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و مقابله با بروز بحران از سوی نظام پزشکی یا مراجع قانونی اعلام می‌شود، مکلف اند همکاری لازم را داشته باشند»، اعلام کرده است: تمامی متخصصان عفونی، داخلی و پزشکان عمومی از تعطیلی مطب خودداری کنند و در ایام تعطیلات نوروز نیز هماهنگی‌های لازم را برای زمان بندی با دانشگاه‌های علوم پزشکی به عمل آورند.

سرگردانی بیماران نیازمند پزشک متخصص با تعطیلی مطب‌های پزشکی
با وجود این،  تنها کافی است گشتی در شهر بزنید و آن وقت است که از خلوتی اطراف ساختمان‌های پزشکی و مطب‌ها متوجه تعطیل شدن بیشتر این مراکز درمانی می‌شوید که دلیلش صرفا نگرانی از ابتلا به کروناست، نگرانی پزشکانی که با ادامه اپیدمی کووید ۱۹ هرهفته، مدت تعطیلی مطب را برای بیمارانشان تمدید کرده اند. این پزشکان حالا هم با توجه به گذشت یک ماه از تشخیص اولین مبتلا و مشخص نبودن پایان این اپیدمی، حضور خود را نامشخص اعلام کرده اند و به این ترتیب با ایجاد حاشیه امن برای خود و خانواده هایشان، به دور از تعهدی که برای درمان بیماران به آن سوگند خورده اند، در حال گذراندن اوقات مرخصی خودخواسته هستند. آن‌ها حتی وقت‌های تعیین شده قبلی خود برای ویزیت بیماران را به راحتی و فقط با ارسال یک پیامک و در مواردی به صورت تلفنی لغو کرده اند.
درحالی که از سویی مسئولان و از سویی دیگر خود مردم سعی دارند امور پزشکی بدون اولیت خود را به تعویق بیندازند و کمتر به مراکز درمانی مراجعه کنند، افرادی هم هستند که به دلیل مشکلات حاد و نیاز داشتن به پزشکان متخصص به مشکل برخورده اند. این مسئله موجب سرگردانی و رنج بسیاری از این بیماران شده است، به گونه‌ای که در طول این روزها، بار‌ها و بار‌ها با ارسال پیامک یا از طریق تماس تلفنی با تحریریه شهرآرا، خواستار پیگیری موضوع شده اند.
شهروندی در این باره می‌گوید: متأسفانه تعدادی از پزشکان در تخصص‌های مختلف (قلب، عفونی، داخلی و...) به مرخصی رفته اند. به مطب‌ها یا بیمارستان‌های محل خدمتشان نیز که مراجعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اعلام کرده اند «تا ۱۵ فروردین، مطب تعطیل است»، این در حالی است که پدرم به دلیل بیماری‌های مختلفی که دارد باید هرماه چکاپ شود و در شرایطی که به دلیل شیوع بالای کرونا، باید بیش از پیش از او مراقبت شود، با نبود پزشکان بلاتکلیف شده ایم و بر نگرانی هایمان افزوده شده است.
خانم بارداری نیز در تماسی تلفنی اظهار می‌کند: امروز نوبت چکاپ ماهانه ام بوده است و با توجه به اینکه در ماه آخر بارداری هستم، باید پزشکم نامه‌ای به بیمارستان می‌داد تا برای زایمان اقدام کنم، اما همین یک ساعت پیش از مطب دکتر تماس گرفتند و نوبتم را لغو کردند و خیلی راحت گفتند «دیگر بیمار پذیرش نمی‌کنیم و اگر در این مدت مشکلی برایتان پیش آمد به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کنید.» «روز چهارشنبه هفته گذشته، دنبال دکتر متخصص عفونی می‌گشتم. دکتر «پ» با چسباندن برگه‌ای روی در مطبش اعلام کرده بود: «مطب تا دوشنبه تعطیل است»، متخصص دیگری هم که اسمش یادم نیست، به همین صورت اعلام کرده بود «تا اردیبهشت حضور نداریم» و دکتر «ق» هم اعلام کرده بود «به دلیل مشغولیت در دانشگاه تا اطلاع ثانوی مطب تعطیل است». این جملات یکی دیگر از بیماران نیازمند به پزشک متخصص عفونی است. او از شهرآرا می‌خواهد موضوع را پیگیری کنیم.

با پزشکانی که مطب‌ها را تعطیل کرده اند برخورد می‌شود
 در پایان صحبت‌های دکتر بیرجندی را پیوند می‌دهیم به اظهارات اخیر عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که ۱۹ اسفندماه در رسانه‌ها منتشر شد. او درباره تصمیم گیری جدی برای پزشکان غیرمتعهدی که از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده اند، گفته بود: با آن دسته از پزشکانی که به هردلیلی از کار کردن در کنار دیگرسخت کوشان کادر درمانی خودداری و اقدام به تعطیلی مطب‌ها کرده اند، برخورد لازم صورت می‌گیرد.
اسدا... عباسی این را هم اضافه کرده بود که «درصددیم برای سخت کوشان و تلاشگرانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا با جان و دل کار می‌کنند، بسته حمایتی و تشویقی نظیر سختی کار، مباحث مالی و امتیازات ایثارگری در نظر گرفته شود.»

علت کم رنگ شدن برخی پزشکان، حضورشان در بیمارستان هاست
برای پیگیری دغدغه این افراد، موضوع را به اطلاع دکتر علی بیرجندی نژاد، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، می‌رسانیم. او با بررسی برخی موارد، توضیحاتی را در چند بند ارائه کرده است و می‌گوید: برخی پزشکان ما سن بالایی دارند و خودشان جزو گروه‌های حساس و پرخطر محسوب می‌شوند و بنا بر پیگیری انجام شده دچار علائم سرفه نیز بوده اند؛ بنابراین حضور ایشان در مطب به معنی تهدید سلامت خودشان و نیز خطر جدی انتقال به بیماران در مطب است.
بر این اساس همه افراد مبتلا و مشکوک به بیماری کرونا، از جمله کادر پزشکی، ملزم اند در منزل بمانند و اصول قرنطینه خانگی را رعایت کنند.
نکته دوم، فعالیت برخی پزشکان (مانند پزشکان حوزه زیبایی، از جمله جراحان پلاستیک، متخصصان پوست و مو، برخی از پزشکان عمومی فعال در بخش زیبایی و کلینیک‌هایی که به طور عمده خدمات زیبایی انجام می‌دهند) برای جلوگیری از انتقال بیماری و با توجه به اینکه خدماتشان فوری و ضروری نیست رسما ممنوع شده است. این در حالی است که سازمان نظام پزشکی با هماهنگی شماری از پزشکان در تخصص‌های مورد نیاز، فرصتی را فراهم کرده است تا همکاران از طریق تلفن و فضای مجازی مشکل بیماران را بدون خروج از منزل پیگیری و به این ترتیب به در خانه ماندن بیماران کمک کنند. رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد یادآور می‌شود: علاوه بر این، شهروندان عزیز توجه داشته باشند که شرایط بیمارستان‌ها به گونه‌ای است که بخش زیادی از جامعه پزشکی اعم از پرستار و پزشکان جزو مجموعه کادر درمانی قرار گرفته اند و به صورت ۲۴ ساعته مشغول خدمت رسانی هستند؛ بنابراین کم رنگ شدن حضور برخی از همکاران به دلیل حضور مؤثرتر در بیمارستان‌های پوشش دهنده کروناست. با این حال در صورتی که شهروندان مواردی از تعطیلی مطب پزشکان متخصص را مشاهده کردند به ما اطلاع دهند تا پیگیری کنیم.
بیرجندی ادامه می‌دهد: یادمان باشد جامعه پزشکی با تمام توان و به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت در این مبارزه سخت است و با توجه به اینکه روز‌های پیش رو، هم برای ما و هم برای مردم، روز‌های سخت تری خواهد بود، برای حفظ روحیه و توان آن‌ها دعا کنیم و مراقب چگونگی انعکاس پیروزی‌ها و حتی شکست‌ها باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
0
0
دکتر منصور کلالی،متخصص عفونی تا۲۸اسفند مطب هستش،پرستار یک ،ساختمون نگین
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->