نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

نمره ورزش مشهد در کارنامه ۹۸

  • کد خبر: ۲۱۵۰۲
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
نمره ورزش مشهد در کارنامه ۹۸
مرورری بر عملکرد تیم‌های مشهدی در سالی که گذشت، از آسیایی شدن شهرخودرو تا روزگار پرحاشیه والیبال
مرتضی اخوان - آخرین برگ‌های تقویم سال ۹۸ ورق می‌خورد و حالا ورزش مشهد در ایستگاه پایانی سالی پرفرازونشیب قرار دارد، سالی که می‌توان آن را سال «تراژدی اشک‌ها و لبخندها» برای ورزش خراسان قلمداد کرد، از شیرینی‌های موفقیت شهرخودرو در عرصه صعود به دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا در فوتبال بگیرید تا تلخی‌های ناکامی والیبالیست‌های پیام در لیگ بی‌سرانجام ۹۸. ورزش مشهد در سالی که گذشت، همچون بسیاری عرصه‌های دیگر: سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، موفقیت‌ها و ناکامی‌هایی داشت که گاه لبخند را به لب ورزش‌دوستان خراسانی نشاند و گاه جانشان را از اندوه آکند.

فوتبال| لبخند تاریخی
صعود شهرخودرو به دور پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا اردیبهشت ۹۸ مسجل شد، اتفاقی که شور و هیجانی وصف‌ناشدنی در جوانان شهر به وجود آورد و فوتبال مشهد را به افتخاری تاریخی نایل کرد. با وجود این، مأموریت نیمه‌تمام گل‌محمدی در شهرخودرو را مجتبی سرآسیایی و شاگردانش در دی‌ماه تمام کردند و تیم شهر مشهد توانست با عبور از ۲ سد بحرینی و قطری، به دور گروهی لیگ قهرمانان صعود کند، صعودی شیرین و فراموش‌نشدنی برای مشهدی‌ها. شهرخودرو در لیگ برتر فوتبال هم نمایش قابل قبولی داشت به نحوی که مشهدی‌ها دیگر نه‌تن‌ها نگران سقوط تیمشان از لیگ برتر به دسته پایین‌تر نیستند بلکه حالا انتظارات از این تیم آن‌قدر بالا رفته است که گاه هواداران روی سکو‌ها برای تیم محبوب شهرشان سرود قهرمانی می‌خوانند. اما دیگر تیم‌های فوتبال مشهد که در سطح لیگ‌های کشوری بازی می‌کردند در سال ۹۸ عملکردی ناامیدکننده داشتند. مهاجرنوین، نماینده مشهد در دور اول لیگ دسته سوم در تابستان، توانست با عنوان دومی در گروهش به دور دوم صعود کند، اما در این مرحله به همراه دیگر تیم مشهدی حاضر در مسابقات، نگین سناباد، نمایشی ضعیف داشت. این ۲ تیم حالا نه‌تن‌ها برای صعود نمی‌جنگند بلکه باید برای فرار از سقوط تلاش کنند.

فوتسال| سال شیرینی که تلخ شد
نماینده فوتسال مشهد در لیگ برتر سال درخشانی را سپری کرد. فرش‌آرایی‌ها شروع امیدوارکننده‌ای داشتند و به نظر می‌رسید امسال بتوانند از مرحله پلی‌آف به نیمه‌نهایی صعود کنند. آن‌ها در دور گروهی توانستند رکورد خیره‌کننده ۱۴ بازی بدون شکست را برای خود به ثبت برسانند. در دور پلی‌آف هم همه‌چیز برای صعودشان مهیا بود، اما ثانیه پایانی ورق را به سود حریفشان برگرداند و اشتباه عجیب و غریب داور سبب شد تیم مشهد برد را با باخت عوض کند و باز هم از صعود به جمع ۴ تیم برتر لیگ برتر بازبماند، اتفاقی که سال شیرین فرش‌آرا را تلخ کرد. اما دیگر نماینده فوتسال مشهد که در لیگ دسته یک بازی می‌کرد سال پرتلاطمی را سپری کرد. هتل کاج که بعد از شروع عجیب و غریبش به تربت حیدریه رفت و بازی‌هایش در این شهر برگزار می‌شد، در ایستگاه پایانی فصل تنها توانست بقای خود را تثبیت و از خطر سقوط فرار کند. سال ۹۸ برای هتل کاج وحشتناک شروع و دنبال شد، اما ختم به خیر شد. یکی دیگر از نقاط پررنگ و شیرین فوتسال خراسان در سال ۹۸ درخشش خیره‌کننده بانوان مشهدی در قالب تیم فوتسال هیئت فوتبال خراسان در لیگ برتر است، تیمی که تا پای نیمه‌نهایی رفته است و هیچ بعید نیست بعد از تعطیلات اجباری کرونا بتواند با فینالیست شدن و فتح جام بیش از این افتخارآفرینی کند.

بسکتبال| نمایش خوب
بسکتبالیست‌های مشهدی پدیده لیگ برتر بسکتبال در سال جاری بودند. مردان آویژه صنعت پارسا فراتر از باور در لیگ برتر ظاهر شدند و توانستند چند هفته زودتر از پایان لیگ، صعودشان به مرحله پلی‌آف را مسجل کنند. شاگردان سرجان ایوانوویچ صرب در لیگ فصل جاری توانستند ۳ پیروزی فراتر از باوری به دست بیاورند که پیش از این هیچ تیم خراسانی‌ای در تاریخ لیگ برتر نتوانسته بود: پیروزی برابر نفت آبادان، پتروشیمی بندرامام و مهرام تهران. پارسایی‌ها با این حال، در اوج آمادگی، گرفتار تعطیلی لیگ برتر به علت شیوع ویروس کرونا شدند و حالا منتظرند ادامه مسیرشان را در تاریخ نامعلومی در سال ۹۹ دنبال کنند. آن‌ها باید در پلی‌آف با شیمیدر بازی کنند و جذب یک ستاره صرب در کنار کورین آمریکایی امیدواری‌های هواداران بسکتبال مشهد را برای صعود به نیمه نهایی افزایش داده است.

والیبال| تلخ‌تر از تلخ
لیگ برتر والیبال فصل جاری برای نماینده مشهد کابوس‌وار دنبال شد. سبزجامگان پیام که بعد از عنوان سومی فصل گذشته گرفتار اختلافات درون‌باشگاهی شدند در دقیقه ۹۰ به لیگ برتر ۹۸ رسیدند، حضوری که البته چندان خوش‌یمن نبود و مشکلات مالی عدیده این باشگاه کمر تیم را شکست. سرمربی غیربومی پیام چند بار مشهد را به حالت قهر ترک کرد و ستاره‌های این تیم هم یکی‌یکی ساز جدایی کوک کردند و دست آخر پیام با تیمی جوان در رقابت‌ها باقی ماند. با این همه، بدهی پیام به عالم و آدم به‌خصوص فدراسیون دست آخر سبب شد فدراسیون اجازه ادامه حضور پیام در مسابقات را ندهد. با این همه، شیوع ویروس کرونا به داد پیام رسید و فدراسیون لیگ برتر والیبال فصل جاری را تعطیل کرد تا نه‌تن‌ها پیام، بلکه سایر تیم‌های قعرنشین لیگ برتر والیبال نگرانی‌ای بابت حضور سال آینده‌شان در این لیگ نداشته باشند. آنچه واضح است این است که والیبال خراسان در سالی که گذشت با ناکامی و تلخ‌روزی‌های پیام، روزگار خوشی سپری نکرد.

کشتی| تیمی که نتیجه نگرفت
کشتی مشهد امسال بعد از سال‌ها با حمایت همه‌جانبه شورای شهر توانست در لیگ برتر حضور پیدا کند، تیمی پرقدرت با ستاره‌های نامی داخلی و خارجی. با وجود این، نماینده مشهد بعد از صعود از گروهش در دور نیمه‌نهایی و بعد از آن در رده‌بندی مقابل حریفان، دچار شکست‌های غیرمنتظره‌ای شد تا سال تلخی برای کشتی مشهد رقم بخورد. شاگردان مجید خدایی در شرایطی نتوانستند در لیگ برتر کشتی سال ۹۸ روی سکو بروند و به رقابت‌های باشگاه‎‌های جهان صعود کنند که حضور چهره‌هایی، چون حسن یزدانی، جبرئیل حسن‌اف، اسماعیل نجاتیان و ... در ترکیب این تیم انتظارات را از آن‌ها بالا برده بود. از سویی دیگر، بودجه خوب برای این تیم سبب می‌شد هواداران از تیم «تا ثبت جهانی توس» مشهد فقط و فقط انتظار قهرمانی داشته باشند. البته نام عجیب تیم کشتی مشهد هم در رقابت‌های لیگ برتر سال ۹۸ که به اصرار رئیس هیئت کشتی استان، انتخاب شده بود، در محافل ورزشی و غیرورزشی سر و صدای زیادی به پا کرد، نامی که در راستای یک اقدام فرهنگی و ثبت جهانی توس مشهد روی تیم مشهد گذاشته شده بود.

سایر رشته‌ها| پیشتازی یا غیبت!
وضعیت مشهد در سایر لیگ‌های رشته‌های ورزشی در سطح کشور متفاوت بود. به عنوان مثال، شناگران خراسانی و تیم واترپولوی مشهد توانستند نمایش درخشانی در لیگ برتر داشته باشند، ولی در سوی مقابل، در برخی رشته‌ها، چون تکواندو، کاراته و ... مشهد اصلا نماینده‌ای در رقابت‌های کشوری نداشت. شاید شاخص‌ترین عملکرد در میان رشته‌های ورزشی رزمی را جودوی مشهد داشت که با تیم پاس توانست حضور مقتدرانه‌ای را تا پیش از تعطیلی مسابقات لیگ برتر به دلیل شیوع ویروس کرونا داشته باشد و مقتدرانه صدرنشین باشد. با وجود این، ویترین حضور مشهدی‌ها در لیگ‌های برتر بیشتر به رشته‌های اصلی برمی‌گشت. هندبال مشهد هم امسال تنها در لیگ دسته یک تیمداری کرد و تا پای دور نهایی مسابقات بالا آمد. به نظر می‌رسد سال ۹۹ می‌تواند سالی پرچالش و جدی برای رشته‌های مختلف ورزشی مشهد در سطح کشور باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->