ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

سفیر ایران در کابل: حل بحران‌های امنیتی و آبی نیازمند مهندسی جمعی منطقه‌ای است

  • کد خبر: ۲۱۹۸۷۴
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۳
سفیر ایران در کابل: حل بحران‌های امنیتی و آبی نیازمند مهندسی جمعی منطقه‌ای است
نماینده ویژه جمهوری اسلامی در امور افغانستان، حوزه امنیتی و بحران آب را نیازمند شکل‌گیری یک مهندسی جمعی منطقه‌ای دانست.

به گزارش شهرآرانیوز، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان گفت: همانطور که در منطقه به این جمع‌بندی رسیدند که باید در حوزه امنیتی مهندسی دسته‌جمعی انجام دهند برای برون رفت از بحران آب نیز باید بتوانند مهندسی جدیدی با همکاری و هماهنگی منطقه‌ای شکل دهند.

وی گفت: تاکید می‌کنم این مسئله جدای از معاهدات بین کشور‌ها از جمله ایران و افغانستان است که باید در چارچوب آن طرفین تعهدات خود را اجرا کنند.

کاظمی قمی همچنین گفت دلیل شرایطی که امروز در افغانستان وجود دارد، نتیجه ۲۰ سال اشغالگری آمریکا و ناتو است که این کشور را به ویرانه تبدیل کرده و ما شاهد از بین رفتن زیرساخت‌های این کشور، مهاجرت حجم عظیمی از مردم این کشور به کشور‌ها از جمله ایران و رشد تروریسم هستیم.

بر اساس گزارش ایراف، وی افزود امروز منطقه به این جمع بندی رسیده است که مبارزه با تروریسم و ثبات منطقه از رهگذر همکاری جمعی با کابل حاصل می‌شود.

کاظمی قمی افزود: تروریسمی که متاسفانه مورد حمایت قدرت‌های خارجی یا همان اشغالگران دیروز است، در نتیجه، امروز تحولات در افغانستان و شرایط حاکم بر این کشور در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم، مشکلات اقتصادی و زیست محیطی، مردم و حاکمان افغانستان را درگیر خود کرده است. این موارد همچنین باعث شده است این مشکلات بر محیط امنیتی مرز‌های کشور‌های همسایه افغانستان تاثیر بگذارد.

به گفته نماینده ویژه ایران در امور افغانستان؛ امروز تمامی کشور‌های همسایه افغانستان به این نظر مشترک رسیده‌اند که برای کمک به برون رفت از چالش‌ها و مشکلاتی که مردم و هیات حاکمه این کشور با آنها دست به گریبان هستند نیاز به یک همکاری جمعی است.

وی افزود در این خصوص و موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم، کمک به امنیت، بهبود شرایط اقتصادی و تجاری، کمک‌های بشردوستانه، کمک به برقراری ثبات در مرزها، نقاط اشتراکی بین ایران و ترکمنستان و سایر کشور‌های همسایه وجود دارد.

کاظمی قمی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه ایران به ترکمنستان در خصوص این که ایران چه ابتکاراتی برای نزدیک کردن دیدگاه‌های همسایگان افغانستان داشته است، خاطرنشان کرد: ما طی چند ماه اخیر گروه تماس منطقه‌ای را شکل دادیم که اولین اجلاس آن با حضور نمایندگان کشور‌های همسایه در کابل برگزار شد. همسایگان افغانستان اتفاق نظر دارند که باید بسته‌های همکاری از جمله بهبود در شرایط امنیتی، مبارزه با تروریسم و کمک به اقتصاد افغانستان را تعریف کنیم. در این مسائل بین ما و ترکمنستان اشتراک مواضع وجود دارد. تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در گفتگو‌هایی که با مقامات ترکمنستانی داشتیم مورد توجه قرار گرفت و درباره مکانیسم‌های اجرایی آن هم گفتگو شد.

وی خاطرنشان کرد: اشتراک نظری که بین ایران و ترکمنستان وجود دارد مشابه آن با روسیه، چین، ازبکستان و تاجیکستان هم وجود دارد، چون همه این کشور‌ها بر این باور هستند که ثبات و امنیت منطقه در گرو ثبات افغانستان است؛ اشغالگران دیروز نمی‌خواهند افغانستان به ثبات و امنیت برسد به همین خاطر همکاری دسته جمعی کشور‌های منطقه و همسایگان افغانستان ضرورت پیدا کرده تا بتوانند متولی ایجاد ثبات با کمک حاکمان افغانستان شوند.

سفیر ایران در کابل در ادامه تصریح کرد: در نقطه مقابل، حرکت‌های بی ثبات سازی است که دیگران دنبال می‌کنند؛ من به صراحت اعلام می‌کنم منشا خارجی و مشترک بین اقدامات تروریستی که در قندهار صورت گرفت و اقدام اخیر تروریستی در مسکو جدی است. شاید در مسئله حادثه تروریستی مسکو عوامل دیگری هم وجود داشته باشد، اما یکی از عوامل مهم آن به آنچه که امروز در موضوع منطقه‌ای و افغانستان می‌گذرد برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: من فکر می‌کنم رایزنی‌هایی که مابین جمهوری اسلامی ایران با همسایگان افغانستان در جریان است به برداشتن گام‌های عملی رسیده است. الان ما تاکید داریم که مسیر‌های ترانزیتی را فعال کنیم که خود این کریدور‌ها که از مسیر بندر چابهار، چین، افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان و حتی ترکمنستان می‌گذرد می‌تواند به بهبود ثبات و امنیت منطقه کمک کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->