«کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد بررسی مشکلات ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در محلات حاشیه شهر مشهد | لنگرانداختن بسازوبفروش‌ها در بولوار توس آغاز اولین روز زمستان در مشهد با آلودگی هوا سرپرست شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد منصوب شد (یکم دی ۱۴۰۳) امضای تفاهم‌نامه ٢ هزار میلیارد تومانی برای سامان‌دهی محور‌های ورودی مشهد مقدس
سرخط خبرها

امسال مترو به حرم مطهر رضوی می‌رسد

  • کد خبر: ۲۲۰۲۸۵
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
امسال مترو به حرم مطهر رضوی می‌رسد
امسال با مسافرگیری ۳ ایستگاه پایانه مسافربری، باب‌الجواد (ع) و میدان شهدا در خط ۳ قطار شهری مشهد به حرم مطهر رضوی می رسد.

به گزارش شهرآرانیوز، از سال ۱۳۹۵ عملیات ساخت طولانی‌ترین خط ریلی درون شهری مشهد آغاز شد و امروز نخستین فاز از این عملیات به مرحله تست گرم قطار رسیده است. به عبارتی امروز برای نخستین بار مترو خط ۳ مسیر پایانه مسافربری امام رضا (ع) تا میدان شهدا را طی خواهد کرد و برای نخستین بار مترو از پیرامون حرم مطهررضوی نیز عبور می‌کند.

پس از این نیز مرحله نهایی ساخت فاز نخست خط ۳ مترو مشهد آغاز و این بخش از خط ۳ برای مسافرگیری آماده خواهد شد. دراین باره مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در گفتگو با شهرآرا گفت: طول خط ۳ قطارشهری مشهد ۲۸.۵ کیلومتر است و باتوجه به اینکه ساخت این خط ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد، عملیات ساخت این خط در چهار فاز تقسیم بندی شد.

کیانوش کیامرز با بیان اینکه فاز نخست این خط به طول شش کیلومتر از میدان شهدا، باب الجواد (ع) تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) است که امروز این بخش از خط ۳ مترو مشهد به مرحله تست گرم رسیده است، ادامه داد: فاز دوم این خط از میدان شهدا تا میدان امام علی (ع)، فاز سوم از پایانه امام رضا (ع) تا شهرک ابوذر و در نهایت فاز چهارم این خط از میدان امام علی (ع) تا انتهای امیریه است.

آغاز حفاری از سال ۱۳۹۵

وی در ادامه درباره اقدامات انجام شده برای ساخت مرحله نخست خط ۳ قطارشهری مشهد گفت: نخستین مرحله احداث این خط عملیات حفاری تونل بود که این عملیات از سال ۱۳۹۵ و با دو دستگاه حفار از میدان فردوسی آغاز شد. یکی از دستگاه‌ها عملیات حفاری مسیر شرقی خط ۳ مترو را از میدان فردوسی تا شهرک ابوذر انجام داد و دستگاه دیگر مسیر غربی این خط از میدان فردوسی تا میدان امام علی (ع) را انجام داد.

وی افزود: دستگاهی که مسیر شرقی را حفاری می‌کرد، در سال ۱۴۰۰ حفاری اش را تا پایانه مسافربری امام رضا (ع) به پایان رساند. البته در حین اینکه دستگاه حفار از میدان شهدا، باب الجواد (ع) و پایانه مسافربری عبور می‌کرد، عملیات ساخت ایستگاه‌ها نیز آغاز شد.

۷ ایستگاه در فاز یک

کیامرز با بیان اینکه شش کیلومتر ابتدایی خط ۳ مترو دارای هفت ایستگاه میدان شهدا، شارستان، باب الجواد (ع)، دانش، بسیج، ۱۵ خرداد و پایانه مسافربری است، ادامه داد: اکنون هسته مرکزی ایستگاه‌های پایانه مسافربری، باب الجواد (ع) و میدان شهدا به پایان رسیده است و اکنون در مرحله اجرای خروج دسترسی مسافران، تأسیسات مکانیکی و برقی، تجهیزات و معماری ایستگاه‌ها هستیم و همچنین برای چهار ایستگاه دیگر به دنبال گرفتن مجوز ترک تشریفات از دولت هستیم.

هر ۶ ماه یک ایستگاه

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد افزود: امسال سه ایستگاه از مجموع هفت ایستگاه فاز نخست خط ۳ وارد مسافرگیری خواهد شد و چهار ایستگاه دیگر نیز هر شش تا هشت ماه وارد مدار خواهند شد. وی همچنین درباره عملیات امروز انجام تست گرم فاز نخست خط ۳ مترو گفت: یکی از موضوعات اصلی در جریان ساخت این خط، انجام عملیات ریل گذاری قطار و برق رسانی به ریل بود که این عملیات از سال ۱۴۰۱ با ایجاد اتاق‌های تجهیزات برای تابلو‌های برق آغاز شد و اواخر سال ۱۴۰۱ بود که عملیات ریل گذاری نیز شروع شد.

 اکنون یکی از دو خط رفت وبرگشتی این شش کیلومتر به شکل کامل اجرا شده است و تست گرم امروز روی یک خط با برق اصلی ایستگاه باب الجواد (ع) انجام می‌شود. کیامرز افزود: ریل گذاری خط دوم نیز اکنون ۶۰ درصد پیشرفت دارد و با تأمین قطعات آن تا تیرماه آماده اجرای تست گرم می‌شود. همچنین تا پایان تابستان امسال نیز سه ایستگاه این خط آماده بهره برداری خواهد شد.

در مجموع برای ادامه کار در این خط، اعتباری معادل ۴ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است. مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: اکنون یک قطار از خط ۲ به خط ۳ برای انجام تست گرم منتقل شده است و با اجرای این عملیات، برق دوباره قطع خواهد شد تا اقدامات تکمیلی از سر گرفته شود. البته یک ماه قبل از مسافرگیری در این خط بار دیگر تست گرم نهایی انجام می‌شود و با اجرای این عملیات، عملا فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد آماده بهره برداری و مسافرگیری می‌شود.

کیامرز در ادامه درباره هزینه‌های انجام شده برای این بخش از خط ۳ اظهار کرد: با برآورد به روز، برای ساخت این شش کیلومتر عددی معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود، اما در مجموع تاکنون ۴ هزار میلیارد تومان هزینه کرده ایم و در ادامه کار نیز رقمی بین ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان باید هزینه شود.

سرفاصله ایستگاه ها، فعلا ۱۵ دقیقه

وی همچنین درباره تأمین واگن‌های این خط نیز گفت: اکنون خط ۲ مترو مشهد با ظرفیت کامل خود درحال مسافرگیری است و برای بهره برداری از خط ۳، سه رام قطار را از خط ۲ وارد خط ۳ خواهیم کرد تا در سرفاصله زمانی پانزده تا هفده دقیقه مسافرگیری را برای مدتی معلوم انجام دهد؛ اما در مجموع تأمین واگن‌ها با دولت است. ازاین رو پیگیری در این زمینه نیز در حال انجام است تا در یک بازه زمانی مشخص واگن‌های این خط تأمین و با سرفاصله زمانی بین چهار تا پنج دقیقه مسافرگیری در این خط انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->