میزان عیدی کارمندان دولت تعیین شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: ایران و پاکستان به لحاظ اقتصادی مکمل یکدیگر هستند+ویدئو مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی اعلام کرد: بخشودگی جرائم مالیاتی به مناسبت دهه فجر ۱۴۰۳ افزایش ۱۰ میلیون لیتری تولید بنزین در ایران قیمت امروز تلفن‌های همراه (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت امروز مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و دام سبک و سنگین (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) ۱۳ تفاوت کفش ونس اصل و فیک که باید بشناسید! امکان تمدید و اصلاح پروانه‌های کسب از درگاه ملی مجوز‌ها انعقاد ۴ تفاهم‌نامه در سفر استاندار خراسان رضوی به پاکستان سبزپوشی بورس پس از ۴ روز متوالی منفی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) افت اندک قیمت طلا و سکه در مشهد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو اعلام شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) علت افزایش قیمت سیب زمینی چه بود؟ (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | رشد ۲۰ میلیونی هایما S۵ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | ورود دوباره دلار به کانال ۸۴ هزار تومان قطع انشعاب غیرمجاز هزار باغ‌ویلای مشهد فقط در سال ۱۴۰۳ | آخرین سد تأمین آب شهرستان مشهد در آستانه خروج از مدار است افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | آریسان ۱۱ میلیون تومان ارزان‌تر شد راهکارهای کاهش وابستگی به دلار در گفت‌وگو با کارشناسان | توسعه تجارت با رهایی از یکه‌تازی دلار یک خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت ارسال و ثبت سفارش خرید سهام بعد از ساعت بازار ممنوع شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) تذکر بانک مرکزی به بانک‌هایی که ضوابط وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن را رعایت نمی‌کنند رشد قرارداد‌های سفیدامضا و زیرپله‌ای کارگران باوجود کمبود نیروی کار نمایشگاه بهاره از ۱۱ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۳ در مشهد برگزار می‌شود + جزئیات تخفیفات قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | پرتقال گران شد هجوم خریداران مسکن به شهر‌های شمالی + جدول قیمت یارانه نقدی خانوار‌ها در چه صورتی حذف می‌شود؟ بخشودگی جرائم مالیاتی ابلاغ شد+ جزئیات پیش بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | صعود ادامه دارد؟
سرخط خبرها

دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟

  • کد خبر: ۲۲۴۸۰۳
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۵
دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟
نارضایتی عده‌ای از متقاضیان خرید خودرو‌های تولیدی در سامانه یکپارچه خرید خودرو موجب بروز مشکل برای خریداران و شرکت‌ها شده به طوری که طی هفته گذشته شاهد تجمع خریداران پژو پارس و اعتراض به افزایش قیمت پژو پارس بودیم، اما ماجرا چیست؟

به گزارش شهرآرانیوز، بیش از یک سال است که وزارت صمت پس از توقف طرح فروش خودرو از طریق قرعه کشی با هدف ساماندهی بازار خودرو و ایجاد شفافیت خودروسازان و واردکنندگان خودرو را ملزم کرد تا از سامانه یکپارچه برای فروش خودرو استفاده کنند.

اسفند ماه سال ۱۴۰۱ بود که متقاضیان با بلوکه کردن ۱۰۰ میلیون تومان اقدام به ثبت نام برای تحویل خودرو‌های تولید داخل کردند.

در آن زمان وزارت صمت خودروسازان را ملزم کرد که تعهد بیش از ظرفیت تولید یک سال خود بدهند و هیچ تقاضایی را بدون پاسخ نگذارند. این الزام تا جایی پیش رفت که حدود ۸۰۰ هزار نفر برای محصولات ایران خودرو ثبت نام کردند که بیش از ۲۰۰ هزار نفر متقاضی محصول پژو پارس بودند که قیمت کارخانه آن اختلاف قابل توجهی با بازار آزاد داشت. این در حالی است که کل تولید سال گذشته ایران خودرو ۵۶۶ هزار دستگاه بوده است.

حال در شرایطی که همه ظرفیت فروش خودروسازان و واردکنندگان به این سامانه اختصاص یافته، پژو پارس برای ایران خودرو و مشتریان حاشیه ساز شده است. پیش‌تر نیز چنین مشکلی برای خریداران محصولات گروه بهمن ایجاد شد به گونه‌ای که به دلیل فروش بیش از ظرفیت با مشکل تحویل فیدلیتی پرایم و دیگنیتی پرایم روبه رو شد و طرح تبدیل اختیاری این دو خودرو به ریسپکت پرایم را اعلام کرد.

ماجرای پژو پارس چیست؟

بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای دریافت پژو پارس با قیمت حدود ۲۵۰ میلیون تومان ثبت نام کرده بودند که از این تعداد بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زمان ثبت نام تا پایان سال گذشته از ایران خودرو پژو پارس تحویل گرفتند.

در این بین رییس سازمان استاندارد اسفند ماه سال گذشته در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد که ایران خودرو مجوز تولید پژو پارس را ندارد چرا که این محصول فاقد استاندارد‌های ۸۵ گانه است. این خبر در شرایطی اعلام شد که ایران خودرو هنوز تعداد قابل توجهی تعهد پژو پارس داشت بنابراین روند جایگزینی پژو پارس با سمند سورن در ایران خودرو کلید خورد.

اما با اعتراض مشتریان و مذاکرات صورت گرفته ایران خودرو تا پایان فصل بهار برای تولید پژو پارس از سازمان استاندارد مهلت گرفت. آنچه در این میان موجب اعتراض مشتریان شده افزایش قیمت نسبت به زمان ثبت نام است و این در حالی است که قیمت جدید کارخانه پژو پارس همچنان اختلاف حدود ۳۰۰ میلیونی با قیمت بازار دارد، طبق اعلام ایران خودرو این مشتریان هنوز یک ریال هم به ایران خودرو پرداخت نکردند و آنچه موجب نارضایتی‌شان شده سود کمتر از خرید این خودرو است.

این در حالی است که صنعت خودرو ایران همانند بسیاری از صنایع دیگر درگیر قیمت گذاری دستوری و دخالت دولت است و به همین دلیل همواره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند؛ و حتی گفته می‌شود ایران خودرو از محل تولید پژو پارس با قیمت‌های جدید نیز ۸ تا ۱۰ همت زیان شناسایی خواهد کرد که از جیب سهامداران و مردم پرداخت خواهد شد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد بهترین راه برای نجات صنعت خودرو خودداری دولت از دخالت در امور خودروسازان است به گونه‌ای که بتوانند قیمت‌ها را واقعی کرده و خودرو‌هایی متناسب با استاندار‌های روز دنیا عرضه کنند. عرضه پژو پارس که بیش از ۲۰ سال از زمان تولید آن می‌گذرد در شرایطی که فاقد استاندارد‌های لازم است چه توجیهی دارد؟ نگاهی به روند رشد خودروسازان دنیا به ویژه چینی‌ها که سال‌های نه چندان دور با محصولی مانند ام وی ام ۱۱۰ وارد ایران شدند شاید بتواند آموزنده باشد. در شرایطی که خودروسازان ما درگیر تولید پژوپارس سمند و محصولات قدیمی دیگر هستند و با مشکل عدم سوددهی دست و پنجه نرم می‌کنند چینی‌ها به جدید‌ترین تکنولوژی‌های روز در حوزه تولید خودرو دست پیدا کردند. در واقع دخالت دولت در امور خودروسازان موجب شده تا همه به دنبال سهم از سفره رانتی باشند که توسط سیاستگذاران پهن شده است.

در چنین شرایطی وزیر صمت مسوول تصمیم گیری درباره افزایش قیمت پژو پارس را شورای رقابت دانسته است، و شاید بتوان این واکنش وزیر را گامی در جهت واقعی شدن قیمت‌ها و پرهیز دولت از دخالت در امور خودروسازان دانست.

منبع: اقتصادآنلاین

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->