رفع پلمب واحدهای صنفی طلا و جواهر در مشهد ۵۴ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۸ خرداد ۱۴۰۳) طلافروشی‌های مشهد بالاخره کوتاه آمدند | بازگشایی پس از ۲۲ روز با مبلغ ۲ میلیارد در کجای تهران می‌توان خانه خرید؟ خبر خوش برای زوج‌های جوان | صف وام ازدواج کوتاه می‌شود؟ معرفی ۱۰ ماشین خارجی که در سامانه فروش عرضه می‌شوند | ژاپنی‌ها در دوره جدید واردات خودرو یکه‌تازی می‌کنند + تصاویر چطور بهترین لاستیک را انتخاب کنیم و چقدر بابتش پول بدهیم؟ قیمت افغانی امروز (سه‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۳) وام ۵۰۰ میلیون تومانی برای دهه شصتی‌ها + شرایط و مدارک لازم برای دریافت وام هفته آینده، نتیجه قرعه‌کشی خودرو‌های برقی اعلام می‌شود سومین سود سهام عدالت چه زمانی واریز می‌شود؟ (۸ خرداد ۱۴۰۳) خبر‌های بسیار خوب دولت برای بورسی‌ها | ۴ تصمیم مهم برای نجات بازار سرمایه (۸ خرداد ۱۴۰۳) خبر مهم برای دارندگان حواله پژو پارس؛ طرح تبدیل حواله به این ۳ خودرو آغاز شد + اسامی خودروها، مبلغ و زمان تحویل (۸ خرداد ۱۴۰۳) چراغ سبز بورس بالاخره روشن شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۸ خرداد ۱۴۰۳)  آخرین جزئیات از تعیین تکلیف اعطای سهام عدالت به جاماندگان (۸ خرداد ۱۴۰۳) بانک‌ مرکزی نرخ سود بانکی را اعلام کرد | اخطار جدی به بانک‌هایی که از بخش‌نامه جدید پیروی نکنند یک دلار آمریکا وارد کانال ۶۰ هزار تومان شد (۸ خرداد ۱۴۰۳) نرخ طلا در بازار امروز مشهد (سه‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۳) بایدونبایدهای عرضه نان اینترنتی در مشهد | نباید قیمت نان در بستر آنلاین افزایش یابد طرح سامان‌دهی استخدام کارکنان دولت در صف بررسی در مجمع تشخیص! پیش‌بینی برداشت ۴۰۰ هزار تن جو از اراضی خراسان‌رضوی نرخ روز دام زنده در بازار امروز مشهد (۸ خرداد ۱۴۰۳) | پیش‌بینی نرخ گوشت قرمز در بازار تشکیل ۴ پرونده تعزیراتی برای هیئت‌مدیره اتحادیه نانوایان مشهد بررسی وضعیت رهن و اجاره در شهرک شهید رجایی مشهد (۸ خرداد ۱۴۰۳) دلار بازار آزاد به کانال ۵۸ هزار تومان صعود کرد | حباب سکه چقدر شد؟ (۸ خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ارسال فهرست سهام‌داران مشکوک در سقوط بورس، به دادسرا

  • کد خبر: ۲۲۶۴۷۸
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
ارسال فهرست سهام‌داران مشکوک در سقوط بورس، به دادسرا
معاون سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در زمینه سقوط شاخص بورس، به فهرستی مشکوک از افراد با اطلاعات نهانی رسیده‌ایم و این اطلاعات به دادسرا ارسال شده، است اما تخلف آن‌ها هنوز ثابت‌شده نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، هفدهم و هجدهم اردیبهشت سال گذشته، بازار سرمایه سقوط کرد و شاخص کل بورس با بیش از ۹۰ هزار واحد نزول در یک روز، به کانال دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ریزش کرد. در این میان مباحثی مبنی بر اینکه این ریزش پشت پرده‌ای داشته است و افرادی با اطلاعات نهانی اقدام به معاملات در حجم گسترده داشته‌اند، مطرح شد که این موضوع در سازمان بورس در حال پیگیری است.

در این زمینه دیروز هفدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، سازمان بورس در یک نشست خبری با حضور رضا عیوض‌لو (معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران)، قادر معصومی‌خانقاه (مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس) و محمد جوانمردی (مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس) به ارائه توضیحاتی از مجموعه‌اقدامات سازمان بورس درباره معاملات مشکوک در تاریخ ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ پرداخت.

عیوض‌لو در این نشست اعلام کرد: سازمان بورس و معاونت نظارت بر بورس‌ها پس از بروز معاملات مشکوک، طی چندین مرحله بررسی به فهرستی از اشخاص و کد‌های معاملاتی مشکوک به معاملات نهانی و مظنون به برخورداری از اطلاعات پنهانی رسیده است.

پرونده ۴۰ نفر به مراجع قضایی ارسال شد

وی ادامه داد: معاملات اشخاص مشکوک به اطلاعات نهانی و همچنین IP برخی مراجع و نهاد‌های دولتی مربوطه رصد شد و به دنبال آن، اشخاص مشکوک به معاملات نهانی مشخص شدند. در گام بعدی، فهرست افرادی که بیشترین خریدوفروش را در آن بازه زمانی داشته‌اند، تهیه شد که شامل ۲۴۰۰ فرد و کد معاملاتی بود.

معاون سازمان بورس افزود: سپس الگوی معاملاتی یک فهرست ۵۰۰نفره بررسی شد و با بررسی الگوی معاملاتی اشخاصی که بیشترین فروش را داشتند، به فهرستی ۴۰نفره دست یافتیم که مشکوک به استفاده از اطلاعات نهانی بودند و درنهایت، اطلاعات این ۴۰ کد در تیرماه سال گذشته به مراجع قضایی و دادسرا ارسال و در آنجا بررسی‌ها برای پیگیری این پرونده آغاز شد.

عیوض‌لو خاطرنشان کرد: به این فهرست رسیده‌ایم، اما تخلف آن‌ها هنوز به صورت قطعی ثابت نشده است و در صورت رسیدن مراجع قضایی به شواهد کافی نسبت‌به تخلف این کد‌های معاملاتی، بی‌شک اطلاعات این افراد و جنبه‌های دیگر این پرونده در اختیار جامعه و مردم قرار می‌گیرد.

۲.۵ همت معامله با ۲۶۰ کد معاملاتی

در ادامه، قادر معصومی‌خانقاه در رابطه با این پرونده گفت: سازمان بورس با بررسی IP‌های سازمان‌ها و نهاد‌ها و همچنین کد‌های معاملاتی حقیقی و حقوقی با فیلتر معاملات با مبلغ یک‌میلیاردتومانی به یک فهرست ۲۴۸۸نفری دست یافت که در مجموع و در آن تاریخ، ۸.۶ همت معامله انجام داده بودند که از این میان، ۶ همت مربوط به ۲۲۲۸ کد معاملاتی و ۲.۵ همت مربوط به ۲۶۰ کد معاملاتی بود.

معصومی‌خانقاه اظهار کرد: این فهرست شامل دو دسته معاملات مشکوک با سطح بالا و معاملات مشکوک با سطح پایین است و انجام مکاتبات با دادستانی کل کشور برای رسیدگی به این پرونده از مردادماه سال گذشته در جریان است و آنچه سازمان بورس تکلیف خود می‌داند، انجام داده و اگر تا امروز به نتیجه نهایی نرسیده، به علت طولانی‌بودن روند رسیدگی به این پرونده است.

پرونده در مراجع قضایی در حال پیگیری است

در پایان، محمد جوانمردی نیز در رابطه با پرونده مذکور گفت: از تاریخ یکم مردادماه سال گذشته بعد از آغاز مکاتبات با دادستانی کل کشور، روند رسیدگی به این پرونده آغاز شده است، اما ازآنجاکه این پرونده جنبه‌های فنی و اطلاعاتی بالایی دارد و همچنین دسترسی به برخی از اطلاعات شخصی کد‌های معاملاتی با دستور قضایی و با نظارت مراجع قضایی امنیتی امکان‌پذیر بوده و از اختیارات سازمان بورس خارج است، پرونده به دادسرای رسیدگی به جرائم اقتصادی ارجاع شده و در حال پیگیری است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->