به گزارش شهرآرانیوز، آیا همدلی به کالای نایاب تبدیل شده است؟ آیا امروزه کسی نیست به حرف دلمان گوش بسپارد یا اگر امروز به قصه دلمان گوش سپرد فردا باز چو قصه ما را فراموش میکنند. همدلی یک نیاز لوکس در دنیای روحمان نیست که اگر نباشد هیچ مشکلی برای ما پیش نمیآید. همدلی نیاز امروز و فردا ماست.
ما نیاز داریم وقتی میگرییم کسی ما را در آغوش بکشد؟ دستمالی به ما بدهد تا اشکهایمان را از چشمانمان پاک کنیم. همدلی را راه رفتن با کفشهای دیگران میدانند. آموزش همدلی از دوران کودکی باید آغاز شود، اما این سخن به این معنی نیست که آموزش همدلی فقط به کودکان اختصاص دارد و در سنین دیگر نمیتوان همدلی را آموخت. افراد میتوانند همدلی را در خود تقویت کنند هر چند بعضیها براساس برخی تحقیقات شواهدی را مبنی بر ژنتیکیبودن آن یافتهاند. همدلی نیز مانند دیگر ویژگی روانی انسان در مغز، بدن و تاریخ تکامل بشر، ریشههای عمیقی داشته باشد.
با این مقدمه نخست باید ببینیم همدلی چیست؟ روانشناسان در تعریف همدلی بر این نکته پای فشردند که همدلی بهمعنای توانایی شناخت و درک افکار و احساسات دیگران است. زمانی میتوانیم ادعا کنیم که یک فرد از مهارت همدلی برخوردار است که پل ارتباطی میان خود و دیگران برقرار کند. زمانی یک فرد همدل است از نگاه آن فرد و یا دیگری به مسائل نگاه کند. نگاه کردن از دریچه دیگران ارتباطات را سادهتر میکند.
همدلی شناختی:
هر زمان افراد سعی کردند به صورت منطقی افکار و احساسات طرف مقابل را درک کنند. یعنی به دور از جنبه عاطفی دارید با فرد دیگر همدلی میکنید و این همدلی به همدلی شناختی معروف است.
همدلی عاطفی:
بهمعنای فهم عمیق یا بهعبارتی، جذب احساسات اشخاص است، بهگونهای که به پیبردن حقیقی به آن احساس منجر میشود.
همدلی دلسوزانه:
بهمعنای درک احساسات اشخاص و اقدام مناسب برای کمک به آنهاست.
عناصر همدلی از دیدگاه روانشناسان چیست؟
اگر میخواهید بدانید که آیا انسان همدل هستید به این ۵ ویژگی نگاهی بیاندازید اگر در شما بود. شما یک فرد همدل هستید. اولین ویژگی این است که آیا دیگران را درک میکنید. دوم اینکه مشتاق کمک به دیگران هستید؟ سوم اینکه گرایش به خدمت رسانی دارید. دو عنصر دیگر بستگی بیشتر به قدرت شما در محیط کار بستگی دارد و ان نیز تنوع و آگاهی سیاسی است.
درک دیگران
این عنصر احتمالا همان چیزی است که اکثر مردم از مهارت همدلی میدانند. درک دیگران به معنی درک احساسات و دیدگاههای آنها و نشان دادن تمایل به نگرانی هایشان است.
کسانی که دیگران را درک میکنند به نشانههای احساسی افراد توجه میکنند؛ نه تنهاشنونده خوبی هستند، به ارتباطات غیر کلامی دقت میکنند. این افراد نهایت کوشش را به خرج میدهند تا دیدگاههای دیگران را درک کنند.
کمک به دیگران:
معنی کمک به دیگران بیشتر در مورد توانمند سازی افراد است. کمک به دیگران برای همدلی بر اساس نیازها و نگرانیهای افراد صورت میگیرد تا به آنها کمک کرده تا از حداکثر توان خود استفاده کنند.
برای رشد مهارت درک دیگران باید این راهها را امتحان کنید؟ افراد را به خاطر نقاط قوت و دستاوردهایشان پاداش دهید و تحسین کنید و بازخوردهای سازندهای برای بهبود عملکرد آنها ارائه دهید. در حد توان خود، به منظور پیشرفت افراد، به آنها آموزش دهید.
گرایش به خدمت رسانی
از عناصر کلیدی مهارت همدلی گرایش به خدمت رسانی است، این مهارت بیشتر در موقعیتهای شغلی آشکار میشود.
اعمال تنوع
عنصر تنوع در همدلی نیز بیشتر در موقعیتهای شغلی کاربرد دارد. اختصاص دادن جایگاه لازم به افراد و استفاده تواناییهای افراد تا از فرصتها بهتر استفاده کنند توانایی اعمال تنوع است. افرادی که در به کارگیری تنوع خوب هستند، تعصب، نابردباری و کلیشه را زیر سؤال میبرند و فضای کاری را فراهم میکنند که برای همه امن و قابل احترام باشد.
آگاهی سیاسی در همدلی
آگاهی سیاسی به معنی پاسخگویی به عواطف و احساسات گروهی و درک قدرت ارتباطات است که به مهارت همدلی منجر میشود. آگاهی سیاسی به افراد کمک میکند تا به طور مؤثرتری در روابط سازمانی قرار بگیرند و از موقعیتهایی که افراد دیگر در آنها شکست خوردهاند، آگاه شوند و در نتیجه، درس گرفته و از تکرار آن جلوگیری میکنند.