ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ آیین پایانی این جشنواره با حضور جمعی از مدیران و مسئولان کشور و آستان قدس رضوی با معرفی و تقدیر از برگزیدگان آن، عصر امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۱۷، در هتل «قصر الضیافه قدس» برگزار شد.
همچنین آثار راهیافته به اولین دوره جشنواره گنجینه مهر در حاشیه برگزاری اختتامیه آن در طبقه مثبت یک هتل قصر الضیافه قدس مشهد در معرض نمایش گذاشته شد.
این جشنواره در راستای کشف استعدادها، محصولات و ایدهها، با توجه به گنجینه عظیم هنری در آستان قدس رضوی با موضوع «هویتبخشی به اسباب زندگی با الهام از نمادهای رضوی» در چهار بخش؛ «نقشی برای زندگی»، «در جستوجوی هویت»، «محصولات هنری» و «طرح و ایده» برگزار شد.
رئیس جشنواره هنری گنجینه مهر در این مراسم گفت: بخشی از اتفاق هنر این است که هنرمند اثر خود را جاودان کند و چه جایی بهتر از حرم مطهر رضوی.
امیر مهدی حکیمی افزود: این جشنواره با همکاری دانشگاه هنر انجام میشود و ۲۰ دانشگاه به صورت تخصصی همکاری میکنند. امیدوارم این مسیر به این جشنواره و دور اول ختم پیدا نکند و در سالهای آینده با آثار بیشتری مواجه باشیم.
حکیمی هدف از برگزاری جشنواره گنجینه مهر را درگیرکردن دانشجویان دانشگاههای هنر با گنجینه هنر و معماری حرم مطهر رضوی و تولید محصولات هنری کاربردی با بهرهگیری از آرایههای هنر و معماری حرم مطهر دانست و اظهار کرد: همین که این آثار مردم را در زندگی روزمره حتی در خانه خود به یاد حضرترضا (ع) میاندازد، اتفاق بزرگی است.
دبیر جشنوار هنری رضوی بیان کرد: امیدوارم که آخرین جشنواره نباشد و کارهای بهتری شاهد ۴۵۰ مرحله اول و ۸۰ در جشنواره حاضر شد و چارهای نداشتیم که تعدادی از آنها یعنی ۱۱ اثر را مشخص کنیم.
علیرضا شیخی خاطرنشان کرد: رویکرد جشنواره بر این مبنا است که ما دنبال تولید آثار خاص و آنتیک نیستیم، هدف جشنواره تجاری سازی و تولید انبوه است. مسلما آثاری اینجا قرار میگیرند که برای زندگی امروز طراحی شده باشد، بحث تجاری سازی هم خیلی مهم است.
بنیانگذار رشته صنایع دستی در دانشگاههای ایران استاد پیشکسوت دانشگاه هنر در این رویداد ضمن اشاره به گذشت حدود ۴۰ سال از ورود رشته صنایع دستی به دانشگاه گفت: وقتی برای اولین بار میخواستیم رشته صنایع دستی را در دانشگاه پذیرش کنیم، بسیاری از بزرگان وزارت علوم این سوال را از ما پرسیدند که، با کدام استاد و ما فرد دانشگاهی برای تدریس نداریم.
محمدتقی آشوری افزود: خوشبختانه با کمک اساتید سنتی، که منبع دانش و هنر بودند و تجربه سالها کار را داشتند، توانستیم این رشته را توسعه دهیم. امروزه شاهد حضور بیش از ۳۰ گروه صنایع دستی در دانشگاههای مختلف هستیم و از همین فارغالتحصیلان، بهترین اساتید را در اختیار داریم، که این رشته را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیش میبرند.
مدرسه مهمترین بخش آموزش در این حوزه است و آموزش و پرورش میتواند بهترین معلمان را در رشته صنایع دستی انتخاب کند.
بنیانگذار رشته صنایع دستی در دانشگاههای ایران با بیان اینکه صنایع دستی تاریخ، فرهنگ و هنر ما است و تنها یک تکنیک نیست که بتوانیم با آن کاری انجام دهیم، عنوان کرد: این هنر افتخاری است که بزرگان ما به آن توجه دارند و اتفاق خوبی است که حرم مطهر رضوی، این هنر را معرفی کرده و تعدادی از هنرمندان با آن همکاری دارند. بدین ترتیب در سالهای آینده محصولات بهتری تولید خواهد شد.
وی اظهار کرد: ما باید این فرهنگ و هنر را به دنیا نشان دهیم. از ابتدای اسلام هنرمندان و متفکران ما انتخاب کردند در مساجد از نقوش کاشی اسلیمی استفاده کنند، شناسنامهای برای هنر اسلامی ایجاد و راه خود را از هنر مسیحیت جدا کردند. اکنون میفهمیم چه راه درست و قابل قبولی بوده و ما باید حافظ این هنر که خداوند به ما داده باشیم.
عضو هیئت علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس نیز ضمن قدردانی از جمع مدیران آستان قدس رضوی به جهت نگاه جدی آنها به بخش هنر گفت: هنر رضوی یک هنر دینی و دلی است و هنرمند عاشقانه به آن میپردازد.
ابوتراب احمدپناه افزود: شاید اگر حوزه هنر دینی را قدری بهتر بشناسیم، نمونههای موفقی که در دوران اخیر با آن آشنا شدیم و بر سر آن اتفاق نظر داریم که به دل مینشیند، باید به عقبه آن دقت کنیم، زیرا پشت صحنه آن مهم است. برخی آثار دلنشین و ماندگار است و از بین نمیرود. باید به مراتب تولید یک اثر هنری به خصوص هنر دینی توجه کنیم.
احمدپناه با بیان اینکه ورود جوانان به این حوزه و همراه شدن با این برکات در موفقیت آنها بسیار موثر است، یادآور شد: توجه به مراحل پیش از تولید و چرایی و چیستی آن، حین کار و پس از تولید یک اثر هنری مهم بوده و مورد پسند قرار گرفتن آن توسط مخاطب در پیشرفت کار موثر است.