تولیت آستان قدس: کسی را انتخاب کنیم که به مواضع امامین انقلاب نزدیک باشد «غدیر» شناسنامه و هویت شیعه است | گفت‌و‌گوی شهرآرانیوز با سه کارشناس مسائل دینی درباره معارف عید غدیر شروع مهمانی کیلومتری غدیر تا ساعاتی دیگر در تهران (۵ تیر ۱۴۰۳) تصاویر زیبا از اهتزار پرچم غدیر در آسمان نجف اشرف فراخوان چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) منتشر شد + جزئیات تجلی معنویت در ورزش موجب تسری ارزش‌ها در جامعه است درباره میرزا احمد آشتیانی| واله‌ای در وادی دلدادگی علی (ع)، نامزدی از سوی خدا ولایت امیرالمؤمنین (ع) شرط ورود به بهشت است غدیر یعنی خدا ما را رها نکرده است | بررسی فلسفه و عظمت غدیر در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی عیدا... الاکبر بزرگ‌ترین عید خدا وصیت نامه شهید آیت الله آل هاشم منتشر شد | می دانم شهید می شوم مشارکت ۶۰۰ مکبر نوجوان و جوان در نماز‌های جماعت حرم مطهر رضوی بخوان سرود ولایت که عید اهل ولاست | اعمال و آداب جشن روز عید غدیر مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد مردم و  خواص در  منطق حکومتی امام علی (ع) کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع)
سرخط خبرها

دهه کرامت؛ فرصتی برای بازخوانی شاخصه‌های کرامت

  • کد خبر: ۲۲۸۸۲۹
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
دهه کرامت؛ فرصتی برای بازخوانی شاخصه‌های کرامت
دهه کرامت، یادآور اصول کرم یعنی اهل‎بیت (ع) است و فرصتی برای بازخوانی رفتار و گفتار امامان (ع) و پیروی از آنان.

اهل‌بیت (ع) اهل کرامت بوده‌اند. با نام هریک از آنان، کرامت به ذهن و یاد انسان می‌آید. کرامت به ‎معنای ارجمندی، بخشندگی، بزرگواری، بزرگی ‎ورزیدن، سخاوت، شرافت و نیک‌سیرتی است. امام‌هادی (ع) در زیارت جامعه کبیره، دوبار واژه کرم را برای اهل‌بیت (ع) به‌کار برده‌اند.

 آن حضرت در فراز نخست این زیارت فرموده‌اند: «السلام‌علیکم یا اهل‌بیت النبوه... و اصول الکرم: درود بر شما‌ ای اصول کرم!». اصول، جمع اصل است و اصل به‌معنای ریشه، بن، شالوده، پایه، اساس و بنیان، بنابراین امامان (ع) اساس و ریشه همه بزرگواری‎ها و شرافت‎ها هستند و همه نشانه‌های کرامت را دارند.

آن حضرت در فراز دیگر زیارت جامعه کبیره که برای هریک از چهارده معصوم (ع) می‎توان خواند، فرموده‌اند: «وسجیتکم الکرم: و خصلت و سرشت و منش شما کرامت است» (الوافی، ج ۱۴، ص ۱۵۷۳). اهل‌بیت (ع) خود در عمل همه شاخصه‌های کرامت را دارا بودند و نشانه‌های کرامت را به جهانیان آموزش داده‎اند. مکارم و فضیلت‎های اخلاقی زیادی در معارف اهل‌بیت (ع) برای تعریف و توصیف کرم ذکر شده است.

امام‌صادق (ع) درباره نشانه‌های کرم فرموده‌اند: «ثلاثه تدل علی کرم المرء: حسن‌الخلق و کظم‌الغیظ و غضّ‌الطّرف: سه چیز نشانه بزرگواری و کرامت انسان است: خوش‌خویی و فروبردن خشم و فروهشتن چشم از آلودگی‎ها و حرام‎ها» (تحف‌العقول عن‌آل‌الرسول (ع)، ص ۳۰۹). امام‌صادق (ع) در این حدیث، سه شاخصه کرم را به جهانیان اعلام کرده‌اند و هرکه جامع این صفات ارزشمند باشد، صاحب کرم است. این سه فضیلت اخلاقی، دلالت بر کرامت انسان می‎کند و کرامت را نشان می‎دهد.

حسن خلق؛ یکی از آن ویژگی‌هایی که در عالی‌ترین سطح در پیامبر خدا (ص) و امامان (ع) وجود داشته است، حسن خلق است. برخورد زیبا و گفتار و رفتار نیک و دوری از بداخلاقی و تندخویی، نشانه کرم انسان است. انسان می‎تواند در خانواده و جامعه، خوش‌اخلاق باشد یا بداخلاق. انسان‎های دارای کرم به خوش‌اخلاقی عادت دارند و به حسن‌خلق شناخته می‎شوند.

کظم غیظ؛ فرو هشتن چشم از آلودگی‎ها و چشم‌پوشی از حرامهای الهی، ویژگی اهل کرم است. غیظ به‌ معنای خشم شدید است. در خانواده و جامعه، ممکن است افرادی رفتار ناهنجار داشته باشند و سخن زشت به زبان جاری کنند که انسان را عصبانی کند. ولی اهل کرم از اظهار خشم خودداری می‎کنند و آن را در درون خود نگه می‎دارند و آشکار نمی‌سازند و به آن ترتیب اثر نمی‌دهند. کظم‌غیظ یک امتیاز بزرگ برای اهل کرم است. در هنگام خشم، انسان‎های خشمگین دست به اقدامات خشونت‎بار می‎زنند که پس از آرام شدن از آن پشیمان می‎شوند، درحالی‌ که اهل کرم از رفتار و گفتار خشونت‌آمیز به‌دور هستند.

غض‌الطرف؛ باید از کار‌های حرام رهایی یافت. عمل حرام و نگاه حرام و اقدامات حرام در کار‌های اهل کرم وجود ندارد. اهل کرم از آلودگی‎ها و محرمات پاک‎ هستند. فروهشتن چشم از معصیت و گناه، امتیاز سوم اهل کرم است.

دهه کرامت، یادآور اصول کرم یعنی اهل‎بیت (ع) است و فرصتی برای بازخوانی رفتار و گفتار امامان (ع) و پیروی از آنان. امام‌رضا (ع) و حضرت فاطمه‌معصومه (س)، دختر امام‌موسی‌بن‌جعفر (ع) و خواهر امام‌رضا (ع) و همچنین احمدبن‌موسی‌الکاظم، شاهچراغ، برادر امام‌رضا (ع)، از خاندان کرم بوده‌اند. امامان و امام‌زادگان، تربیت‌شده مدرسه امامان، الگو‌هایی عالی برای بشرند و پیروی از آنان، ما را به نجات و سعادت می‌رساند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->