پزشکیان: درباره مهاجران باید کار کاشناسی کنیم + فیلم رهبر طالبان: حاضرم برکنار شوم، اما اختلاف نباشد طالبان می‌گویند که در نشست دوحه ۳ شرکت می‌کنند افغانستان ناایمن‌ترین کشور در جنوب آسیا با موافقت AFC قهرمان فوتبال باشگاهی افغانستان به رقابت‌های چلنج لیگ آسیا می‌رود هزار روز محرومیت از تحصیل دختران افغانستانی ترافیک در مسیر تردد کامیون‌های ایرانی در مرز افغانستان نظر کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری درباره مهاجران افغانستانی چیست؟ شیوع تب کریمه کنگو در افغانستان افزایش یافته است سرلشکر باقری بر «سامان‌دهی اتباع بیگانه» و انسداد مرز‌ها تاکید کرد کابل؛ مسیر جدید پروازی ایران‌ایر معاون وزارت دادگستری: بیشترین آمار زندانیان خارجی در ایران مربوط به افغانستانی‌هاست خلاصه بازی افغانستان و کویت در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ + ویدئو طالبان در تلاش برای یافتن شریک برای استخراج نفت | شرکت‌های ایرانی در کابل پایان یک رویا | نه افغانستان نه هند؛ کویت صعود کرد پخش زنده بازی افغانستان و کویت مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ (۲۲ خرداد ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین وزرای خارجه بریکس بر حل مسئله افغانستان برای تأمین امنیت منطقه تأکید کردند محمد حیدری، مربی افغانستانی کادر فنی تیم ملی فوتسال: موفقیت ما نتیجه تلاش و برنامه‌ریزی بود سرمایه‌گذاران افغانستانی ۳ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند حساسیت بالا تاریخ و ساعت بازی افغانستان و کویت در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ را تغییر داد
سرخط خبرها

کاظمی‌قمی در مشهد: از هر ابتکار و پیشنهادی در راستای رشد افغانستان حمایت می‌کنیم + فیلم

  • کد خبر: ۲۳۰۵۲۹
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴
کاظمی‌قمی در مشهد: از هر ابتکار و پیشنهادی در راستای رشد افغانستان حمایت می‌کنیم + فیلم
نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: هیچ عاملی نباید مانع شود تا مهاجران تلاشی را که باید در سازندگی کشور خود داشته باشند، نادیده بگیرند. ما از هر نوع ابتکار و پیشنهادی که در راستای رشد افغانستان باشد، حمایت کرده و مسیرها را تسهیل می‌کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، مراسم بزرگداشت شهادت رئیس‌جمهور فقید جمهوری اسلامی ایران و دیگرشهدای خدمت شب گذشته، یکشنبه ۶ خرداد، با حضور چشمگیر مهاجران افغانستانی مقیم مشهد مقدس، در حسینیه هراتی‌های این شهر برگزار شد.

حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور و سرپرست سفارت ایران در افغانستان که سخنران ویژه این مراسم بود، با تأکید بر اینکه نظام بین‌المللی دچار دگرگونی شده است و باید بررسی شود که افغانستان در این نظام، چه جایگاهی دارد، گفت: در نظام راهبردی دولت شهید آیت‌الله رئیسی، توسعه تجاری و اقتصادی افغانستان در سطح گسترده روی دست بود؛ چراکه این کشور غنی است و باید در این راستا حوزه‌های اقتصادی، معادن و انرژی خود را فعال کند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان تأکید کرد: آمریکا یک‌بار با جنگ نیابتی و یک‌بار با دموکراسی و امروز با پوشش سازمان ملل سیاست‌های خود را در افغانستان دنبال می‌کند.

او در ادامه، با اشاره به اینکه افغانستان باید مراقب داعش خراسان که امروز مورد حمایت آمریکاست، باشد خاطرنشان کرد: آمریکا از داعش خراسان حمایت می‌کند و از آن طرف، کشور‌های همسایه افغانستان را نگران می‌کند. آمریکا قصد دارد به‌ظاهر برای رفع این نگرانی در کشور‌های همسایه افغانستان پایگاه نظامی ایجاد کند. ما امروز در افغانستان با پدیده تروریسم مورد حمایت آمریکا، مواجه هستیم.

او افزود: رقابت‌های منطقه آثار خود را بر افغانستان می‌گذارند و ما باید مراقبت کنیم.

اینجا ببینید:

نقش مهاجران در سازندگی افغانستان مهم است

سرپرست سفارت ایران در کابل ادامه داد: من می‌خواهم بگویم که شما برادران و خواهران افغانستانی ما میهمانان گران‌قدر ما هستید. امروز نقش شما در سازندگی افغانستان مهم است. هیچ عاملی نباید مانع شود تا شما از تلاش خود برای سازندگی افغانستان غافل شوید.

کاظمی‌قمی تأکید کرد: در شرایط کنونی، آنچه ما در تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای می‌بینیم، این است که نظام بین‌الملل دچار دگرگونی شده است. برادران و خواهران من امروز باید دید جایگاه افغانستان در نظام جدید بین‌الملل کجاست؟

او ادامه داد: شما باید ببینید که چگونه می‌توانید به کشورتان خدمت کنید. ما به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران در تلاش هستیم تا از راه اقتصادی و تجاری به افغانستان کمک کنیم. افغانستان کشوری قدرتمند و غنی است و باید معادن آن فعال شود.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان، چابهار را مبنای ترانزیت ایران در افغانستان دانست و گفت: توسعه همکاری‌های فرهنگی و امنیتی مسئله مهمی است. اقتصادی‌کردن مرز‌های مشترک ما و افغانستان برای ما اهمیت زیادی دارد.

او ادامه داد: در بین مهاجران افغانستانی ما حجم زیادی از نخبگان، فرهیختگان و دانشمندان را داریم و امروز این برای ما یک اولویت است.

کاظمی‌قمی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که مورد توجه رهبری و رئیس‌جمهور فقید بوده توجه کشور به شرکت‌های دانش‌بنیان است. عزیزان مهاجر امروز باید نظامی را شکل بدهید که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند بهینه‌سازی شوند و برای ورود به داخل افغانستان برنامه‌ریزی کنید.

او افزود: امروز افغانستان به نیرو‌های متخصص نیازمند است. آمریکا کاری کرد که نیرو‌های جوان و متخصص از افغانستان خارج شوند و با این کار به افغانستان خیانت کرد. درون ایران بخش زیادی از این افراد متخصص و مدیران لایق وجود دارند. این‌ها باید نظام بگیرند و باید سازمان‌دهی بشوند.

سرپرست سفارت ایران در کابل تصریح کرد: ما باید شرایطی فراهم کنیم که سرمایه‌ها به افغانستان منتقل شود، برای این هم مکانیزم ایجاد کرده‌ایم. باید به‌گونه‌ای سازمان‌دهی کنیم که تشکل‌ها ایجاد شوند و در تعامل با دستگاه‌های دولتی ما، همکاری خود را تعریف کنند. این بسیار کار خوبی است.

او تأکید کرد: ما مسیر سیاست‌های دولت فقیدمان را در صحنه افغانستان باقوت ادامه خواهیم داد. من دست برادری را به سوی شما دراز می‌کنم و دست شما را می‌فشارم و از ایده‌های سازنده شما برای هرگونه همکاری استقبال می‌کنم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->