زلزله قم را لرزاند (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) هشدار: مراقب پشه آئدس باشید| راه‌های پیشگیری از تب دنگی برخورد جدی پلیس در خصوص توزیع ۷۰ تن گوشت مغولستانی آخرین خبر‌ها از وضعیت زائران ایرانی در گرمای ۵۰ درجه عربستان (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) آتش سوزی یک کارگاه تولید مبلمان در جاده کلات (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) «آرامش در شهر» سایه افکند| جمع آوری ۴۶۰ معتاد متجاهر در مشهد یک فوتی در ریزش منزل مسکونی در چناران (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) + فیلم توضیحات پلیس تهران بزرگ درباره حادثه جوادیه به‌هم‌ریختگی در پیش‌فروش بلیت قطار‌ها همچنان ادامه دارد آخرین اخبار از عملیات جست‌و‌جوی مفقودین معدنِ شازند (۲۸ خرداد ۱۴۰۳) + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٢٨ خرداد ١۴٠٣) | وزش باد شدید همراه با گردوخاک افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی به زمان دیگری موکول شد مواقعی که سگ‌گزیدگی باعث مرگ می‌شود + نظر دامپزشکان آیا زمان واریز معوقات حقوق فروردین ۱۴۰۳ بازنشستگان تامین‌اجتماعی مشخص شد؟ سایه تورم بر سرِ بازنشستگان | نقدی بر اجرانشدن ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برخورد ۲ خودرو سواری در جاده اسفراین یک فوتی و ۲ مصدوم برجا گذاشت آپارتمان‌نشینی، نور خورشید و کمبود ویتامین دی! قتل غیرعمد با تماس یک مزاحم! حادثه در یک شهربازی| حدود ۳۰ نفر از چرخ‌وفلکِ وارونه، آویزان ماندند مرگ ۶ حاجی بر اثر گرمازدگی
سرخط خبرها

۳۰۴ ناظر در خراسان رضوی، حامی کودکان کار شدند

  • کد خبر: ۲۳۰۵۳۵
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
۳۰۴ ناظر در خراسان رضوی، حامی کودکان کار شدند
«هر کودک کار، یک حامی» عنوان پویشی است که تیر‌ماه سال گذشته برای نجات کودکان کار از بروز مخاطرات و رسیدگی به وضعیت آنها راه‌اندازی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این حامیان ممکن است فعالان اجتماعی یا حتی اشخاص حقیقی باشند که بر رفتار کودک و برخورد اطرافیان نظارت دارند تا خطری کودک را تهدید نکند و حال طبق گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی، ۳۰۴ ناظر، حامی کودکان کار خراسان رضوی شده‌اند.

نیره عابدین‌زاده، معاون دادستان و سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۵ مشهد، نیز پیش‌از‌این گفته بود که «با بودجه بسیار کم دولتی، مشارکت مردم و خیران برای سامان‌دهی کودکان کار ضروری است.» آن‌طور که سال گذشته اعلام شد فرایند نظارت حامی به این‌صورت است که شرایط کودک را بررسی می‌کند و در‌صورتی‌که کودک در شرایط مخاطره‌آمیز قرار بگیرد، بدون معطلی به دایره سرپرستی دادگستری اطلاع داده می‌شود تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

۱۱۷۷ کودک‌کار در خراسان‌رضوی

طبق گفته حمیده محدث و در گفتگو با شهرآرا، اکنون ۱۱۷۷‌پرونده فعال در زمینه کودکان‌کار در استان داریم که از این تعداد برای ۳۰۴‌کودک کار که در مراکز غربال بودند، ناظر مشخص شده است؛ مراکز غربال در‌واقع مراکز ورودی هستند که کودکان‌کار پس از شناسایی به آنجا منتقل و پذیرش می‌شوند. البته پس از اینکه این کودکان به مراکز غربال منتقل می‌شوند، ممکن است بعضی از آنها به خانواده تحویل داده شوند و برخی دیگر به مراکز شبه‌خانواده یا نگهداری کودکان‌کار و خیابان اعزام شوند.

وی اضافه کرد: از تعداد کل پرونده‌های فعال در این زمینه، هفتصد پرونده مربوط به کودکان کاری است که از خدمات مراکز آموزشی و حمایتی بهره‌مند شده‌اند و مابقی پرونده‌ها مربوط به کودکانی است که در مراکز نگهداری حضور دارند.

محدث با اشاره به مسائل اساسی در حوزه کودکان کار، بیان کرد: در شش‌ماهه ابتدایی سال گذشته، ۶۵‌درصد کودکان‌کار تبعه و بسیاری از آنها از اتباع غیرقانونی بودند که امکان ارائه هیچ خدماتی به آنها نبود؛ زیرا اعتباری که از سوی کشور برای ما در نظر گرفته می‌شد نیز بر این اساس بود. به‌همین‌دلیل ناچار می‌شدیم اعتبارات را از محل‌های دیگری تأمین کنیم تا نیاز این کودکان نیز برآورده شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه اکنون حدود هفتصد پرونده برای کودکان‌کار در مراکز آموزشی و حمایتی بهزیستی وجود دارد، اظهار کرد: اینها کودکانی بوده‌اند که از مراکز اقامتی بهزیستی چه در کوتاه‌مدت چه در بلندمدت خارج شده‌اند و در مراکز آموزشی و حمایتی پرونده دارند که این پرونده می‌تواند به مدت دو سال فعال باشد.

امسال، احداث ۳ مرکز جدید حمایتی

محدث با بیان اینکه در برنامه‌‎های امسال احداث سه مرکز جدید آموزشی و حمایتی پیش‌بینی شده است، افزود: آیین‌نامه سامان‌دهی کودکان‌کار و خیابان، سیزده دستگاه را وظیفه‌مند کرده است؛ بنابراین این دستگاه‌ها باید کمک کنند و تا حدی پای کار آمده‌اند و امیدواریم این هم‌گرایی و هم‌افزایی بیشتر شود.

او بیان کرد: در شش‌ماهه دوم سال گذشته نیز بیش از ۷۰‌درصد کودکان‌کار را اتباع تشکیل می‌دانند که همین‌موضوع کار را برای ما سخت‌تر کرد؛ با‌این‌حال از طریق مراکز آموزشی و حمایتی، خدمات توانمندسازی، مددکاری و روان‌شناسی را در همه حوزه‌های تحصیلی، مهارتی، معیشتی و‌... به کودکان کار ارائه می‌دهیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه وجود مراکز آموزشی و حمایتی و حضور حامی برای رسیدگی به وضعیت کودکان کار می‌تواند مؤثر باشد، افزود:، اما آن موضوعی که بهزیستی کار کارشناسی انجام داده، مربوط به مراکز آموزشی و حمایتی است. با وجود حامی و ناظر برای کودکان‌کار موافق هستیم، اما این موضوع در حیطه اختیارات ما نیست و بهزیستی کمک‌کننده به این طرح است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->