تولیت آستان قدس: کسی را انتخاب کنیم که به مواضع امامین انقلاب نزدیک باشد «غدیر» شناسنامه و هویت شیعه است | گفت‌و‌گوی شهرآرانیوز با سه کارشناس مسائل دینی درباره معارف عید غدیر شروع مهمانی کیلومتری غدیر تا ساعاتی دیگر در تهران (۵ تیر ۱۴۰۳) تصاویر زیبا از اهتزار پرچم غدیر در آسمان نجف اشرف فراخوان چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) منتشر شد + جزئیات تجلی معنویت در ورزش موجب تسری ارزش‌ها در جامعه است درباره میرزا احمد آشتیانی| واله‌ای در وادی دلدادگی علی (ع)، نامزدی از سوی خدا ولایت امیرالمؤمنین (ع) شرط ورود به بهشت است غدیر یعنی خدا ما را رها نکرده است | بررسی فلسفه و عظمت غدیر در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی عیدا... الاکبر بزرگ‌ترین عید خدا وصیت نامه شهید آیت الله آل هاشم منتشر شد | می دانم شهید می شوم مشارکت ۶۰۰ مکبر نوجوان و جوان در نماز‌های جماعت حرم مطهر رضوی بخوان سرود ولایت که عید اهل ولاست | اعمال و آداب جشن روز عید غدیر مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد مردم و  خواص در  منطق حکومتی امام علی (ع) کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع)
سرخط خبرها

دعای تبدیل مصیبت به جایگزین بهتر

  • کد خبر: ۲۳۰۷۴۷
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
دعای تبدیل مصیبت به جایگزین بهتر
شهادت سیدابراهیم رئیسی مصیبت بزرگی برای ایران اسلامی و فرزندان انقلاب اسلامی بود. باید از این مصیبت بزرگ به خدا پناه برد و چنین دعا کرد: «انا لله و انا الیه راجعون اللهم عندک احتسب مصیبتی هذه اللهم اخلفنی فی‌ها خیراً منها».

شهادت سیدابراهیم رئیسی مصیبت بزرگی برای ایران اسلامی و فرزندان انقلاب اسلامی بود. باید از این مصیبت بزرگ به خدا پناه برد و چنین دعا کرد: «انا لله و انا الیه راجعون اللهم عندک احتسب مصیبتی هذه اللهم اخلفنی فی‌ها خیراً منها». در پرتو این دعا، خداوند بزرگ آنچه خیر و مصلحت برای مردم مسلمان ایران است، به آنان خواهد داد.

 اکنون پس از شهادت آیت‌ا... رئیسی، سیدالشهدای خدمت و شهید جمهور، لازم است مردم ایران این دعا را بخوانند تا هم روح سید محرومان شاد شود و هم خداوند، رئیس‌جمهور مناسب و بهتری به ما عنایت کند.

 این دعا، آرامش‌بخش دل‌های داغدار و مصیبت‌دیده ملت ایران است و به همگان یادآوری می‌کند با تفکر و همت و بصیرت و اراده، رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی را انتخاب کنند. در این دعا گفته می‌شود: «اللهم اخلفنی خیراً منها! خداوندا! جایگزین خوب و بهتری را به من عطا کن». امید می‌رود این مصیبت بزرگ با جایگزینی رئیس‌جمهوری بهتر جبران شود.

ام‌سلمه و ابوسلمه زوجی بودند که در سال‌های نخستین بعثت حضرت محمد (ص)، اسلام را پذیرفتند. هر دو به دستور پیامبر خدا (ص) همراه عده‌ای از مسلمانان به سرپرستی جعفربن‌ابیطالب به حبشه هجرت کردند. نام ام‌سلمه، هند و نام شوهرش، عبدا... بن‌عبد‌الاسد بود و، چون فرزندی به نام سلمه داشتند، با کنیه ام‌سلمه و ابوسلمه معروف شدند. حدیثی را ابوسلمه از پیامبر خدا درباره دعای هنگام مصیبت برای جایگزین بهتر نقل کرده است. 

روزی ابوسلمه این حدیث نبوی را برای همسرش ام‌سلمه گزارش کرد و گفت: «لقد سمعت رسو‌ل‌ا... صلی‌ا... علیه‌وآله‌وسلم حدیثاً احبّ الی من کذا و کذا: حدیثی را از پیامبر خدا شنیدم که در نزد من، محبوب‌تر از چنین‌وچنان است (کذاوکذا کلمه تعجب و مدح است)

سمعته یقول: لایصاب احد بمصیبه فیسترجع عند ذلک و یقول: اللهم عندک احتسب مصیبتی هذه اللهم اخلفنی فی‌ها خیاًمن‌ها الآ اعطاها... عزوجل؛ وقتی به احدی مصیبتی رسید، پس در آن وقت استرجاع کند (انالله و اناالیه راجعون بگوید) و بعد بگوید: بارخدایا! این مصیبت را به پیشگاه تو حساب می‌کنم. بارخدایا! بهتر از او را برای من جایگزین کن، پس خداوند جایگزین بهتری به او خواهد داد. 

«قالت ام‌سلمه فلمّا اصبت بابی سلمه قلت: انا لله و انا الیه راجعون اللهم عندک احتسب مصیبتی هذه و لم تطب نفسی ان اقولا... م اخلفنی فی‌ها خیراً منها ثم قلت مَن خیر من ابی سلمه ألیس ألیس ثم قلت ذلک. ام‌سلمه گفته است زمانی که به مصیبت ابوسلمه رسیدم (همسرم ابوسلمه شهید شد).

 گفتم: خدایا! این مصیبت را به پیشگاه تو حساب می‌کنم و به دلم نیامد بگویم: خدایا! بهتر از او را برای من جایگزین کن. گفتم: چه کسی بهتر از ابوسلمه است؟ سپس این جمله را گفتم. فلما انقضت عدّتها ارسل الی‌ها ابوبکر یخطب‌ها فابت ثم ارسل الی‌ها عمر یخطب‌ها فأبت ثم ارسل الی‌ها رسول‌ا... فقالت: مرحباً برسول‌ا... پس، چون عده ام‌سلمه سپری شد، ابوبکر از او خواستگاری کرد ولی او نپذیرفت. سپس عمر خواستگاری کرد و بازهم نپذیرفت. پیامبر خدا خواستگاری کرد. گفت: مرحبا برسول‌ا...!». (بحارالانوار، ج ۲۰، ص ۱۸۵ / مسکّن الفؤاد عند فقد الاحبه و الاولاد، ج یک، ص ۱۱۱).

براساس این حدیث، ام‌سلمه که این دعا را از همسرش از قول پیامبر خدا نقل کرده است، پس از شهادت ابوسلمه شوهرش، بخش اول دعا را خواند، اما بخش دوم را در ابتدا نخواند؛ چون تصور می‌کرد جایگزین بهتری برایش نیست، اما بعد از لحظاتی درنگ، بخش دوم را هم خواند. او هرگز فکر نمی‌کرد جای ابوسلمه را پیامبر خدا بگیرد، اما، چون این بخش دوم را خواند، خدا بهترین همسر را به او داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->