به شیرینی مهربانی اقیانوسی از ایمان و ایده | درباره مرحوم دکتر علی محمد برادران رفیعی، از مدیران اثرگذار در آستان قدس رضوی ویژگی‌های امام مهدی (عج) در بیان امام حسن عسکری (ع) شبکه‌سازی شیعیان برای عصر غیبت ویژه‌برنامه‌های سوگواری شهادت امام حسن عسکری (ع) در حرم امام‌رضا (ع) + جزئیات آیت الله شیخ عباس محفوظی درگذشت + بیوگرافی و سوابق تولیت آستان قدس در مراسم بدرقه کاروان تیم ملی فوتسال: دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در جام جهانی فوتسال است تطهیر و غبارروبی پنجره‌های فولاد حرم مطهر رضوی در کنار وارثان زمین بررسی فلسفه و آثار سنت خوب قرض‌الحسنه | قرضی که به خدا می‌دهیم جامعه‌المصطفی سکوی نمایش ظرفیت‌های انقلاب اسلامی است میزان ماندگاری زائر در مشهد به ۴ روز افزایش پیدا کرد آیت‌الله علم‌الهدی: جامعه‌المصطفی فرصتی برای توسعه اسلام و انقلاب در عرصه بین‌الملل است یادی از مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی | او ابوذر زمانه بود تفحص پیکر ۱۶۳ شهید دفاع مقدس در مناطق عملیاتی شمال غرب به دنبال خیر بررسی نگاه اسلام به شادی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی واعظ‌موسوی | خدا لبخند را دوست دارد پنجمین اجتماع بزرگ عزاداران اردوزبان در حرم امام رضا(ع) برگزار شد پیکر مطهر «حاج احمد خدادادی»، جانباز شهید دفاع مقدس، در مشهد تشییع شد حاج احمد خدادادی، جانباز سرافراز دوران دفاع مقدس، به خیل شهدا پیوست
سرخط خبرها

ویژگی‌های امام مهدی (عج) در بیان امام حسن عسکری (ع)

  • کد خبر: ۲۵۰۳۷۳
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶
ویژگی‌های امام مهدی (عج) در بیان امام حسن عسکری (ع)
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

به گزارش شهرآرانیوز، ویژگی‌های امام مهدی (عج) چیست؟ جهانیان درپی رسیدن به پاسخ این پرسش‌اند؛ چون همه مسلمانان جهان، مهدویت را باور دارند و در صدد شناخت امام زمان و ویژگی‌های ایشان هستند. مهدویت یک اصل اسلامی است که شیعه و سنی آن را قبول دارند؛ چون از پیامبر خدا (ص) تا امام یازدهم، امام حسن عسکری (ع)، درباره ویژگی‌ها و امتیازات امام مهدی (عج) حدیث وجود دارد.

بهترین منبع برای آگاهی از امتیازات مهدویت همین احادیث است. در میان معصومان (ع) احادیث پدر امام زمان درباره فرزندشان از جایگاه مهمی برخوردار است. در این یادداشت، تنها یک حدیث از امام حسن عسکری (ع) ذکر می‌شود. 

احمدبن اسحاق گفته است شنیدم ابومحمد حسن‌بن‌علی عسکری (ع) فرمودند: «الحمدالله الذی لم یخرجنی من الدنیا حتی أرانی الخلف من بعدی اشبه الناس برسول‌ا... (ص) خَلقاً و خُلقاً یحفظها... تبارک و تعالی فی غیبته ثم یظهر‌ها فیملأ الارض عدلاً و قسطا کما ملئت جورا و ظلما؛ ستایش خدایی را است که مرا از دنیا خارج نکرد تا آنکه جانشین پس از خود را ببینم.

شبیه‌ترین مردم به رسول خدا (ص) در آفرینش و اخلاق. خدای تبارک و تعالی او را در غیبتش حفظ می‌کند و سپس او را آشکار می‌کند، پس زمین را پر از عدل و قسط می‌کند همان‌طور که از جور و ظلم پر شده است». (کفایه الاثر فی النص علی الأئمه الاثنی‌عشر، قرن چهارم، ص ۲۹۵ * کمال‌الدین و تمام‌النعمه شیخ‌صدوق، ج ۲، ص ۴۰۹ * الصراط‌المستقیم الی مستحقی‌التقدیم، قرن نهم، ص ۱۴۴ * بحارالانوار، ج ۵۴، ص ۱۶۱).

از تدابیر امام حسن عسکری (ع) برای تبیین و تثبیت امامت امام‌مهدی (عج)، آموزش‌های مهدوی ایشان بود. طرح اندیشه مهدویت در سخنان امام یازدهم به‌گونه‌های مختلف اجرا شد. هدف این حدیث، معرفی اصل مهدویت و ویژگی‌های امام مهدی (عج) است. امام یازدهم، خداوند را برای ولادت فرزندشان حضرت مهدی (عج) و دیدن آن بزرگوار پیش از رحلت و شهادت خویش، حمد و ستایش و اظهار خوشحالی می‌کنند. در این گفتارِ امام حسن عسکری (ع) هفت ویژگی و نکته مهم درباره مهدویت آمده است.

جانشین امام عسکری (ع)

امام یازدهم از جانشین پس از خود سخن گفته‌اند. امام‌مهدی (عج) فرزند امام حسن عسکری (ع) و خَلَف صالح ایشان در جهان بشری‌اند. بقیها... و خلیفها... و امام دوازدهم و خاتم‌الاوصیا پیامبر خدا هستند. امام از رؤیت فرزند و جانشینشان، اظهار شادمانی می‌کنند. در جمله «الخلف من بعدی» این واقعیت گزارش شده است، بنابراین غیر از اینکه بار‌ها پیامبر خدا (ص) امام دوازدهم حضرت حجت‌بن‌الحسن‌المهدی (عج) را معرفی کرده‌اند، طبق این حدیث، امام حسن عسکری (ع) نیز جانشین خود امام دوازدهم را به اصحاب خویش شناسانده‌اند.

حفاظت الهی امام زمان

براساس این رهنمود و حکمت عسکری، خدای تبارک و تعالی حافظ امام‌مهدی (عج) است. این امام بزرگوار، سلامت و حفاظت الهی جانشین خویش یعنی امام زمان را تضمین کرده‌اند. کسی که خداوند محافظ اوست، قطعا با سلامت از عمر بسیار طولانی برخوردار خواهد شد.

غیبت و ظهور

براساس این گفتار امام یازدهم، امام دوازدهم غیبت و ظهور خواهد داشت و خداوند امام مهدی (عج) را در غیبت و ظهور حفظ خواهد کرد. در جمله «یحفظه‌ا... تبارک و تعالی فی غیبته ثم یظهره» سه نکته وجود دارد: «حفاظت الهی امام زمان» و «غیبت امام» و «ظهور امام» که خداوند امام را در عصر غیبت، حفظ و سپس او را ظاهر می‌کند. زمان غیبت و ظهور امام زمان در نزد خدای سبحان است. خداوند او را در غیبت قرار می‌دهد و حفظ می‌کند و امام زمان عمر طولانی خواهد داشت و سپس خداوند او را آشکار می‌سازد، بنابراین جز خدا هیچ فردی از زمان غیبت و وقت ظهور امام زمان خبر ندارد و تعیین وقت برای ظهور امام، درست نیست.

برقراری عدالت جهانی

امام مهدی (عج) در بزرگ‌ترین انقلاب جهانی، گسترده‌ترین حکومت اسلامی را برپا می‌کند و عدل و قسط را در جهان برقرار می‌سازد. آن‌گاه که جهان را ظلم و جور فرامی‌گیرد، قائم آل‌محمد (عج) ظهور خواهد کرد تا عدالت و قسط را در سراسر جهان حاکم کند. ظلم جهانی نظام سلطه پایدار نیست و عدالت جهانی مهدوی، جایگزین آن خواهد شد. در جمله «فیملأ الارض عدلاً و قسطا کما ملئت جوراً و ظلماً» همین واقعیت یادآوری شده است.

یاران امام‌مهدی (عج) و منتظران ظهور، همه منتظر عدالت جهانی مهدوی هستند و شایسته است همواره عدالت‌طلب باشند و در راه برقراری عدالت گام بردارند. ظلم و عدل در دو جبهه باطل و حق، رویاروی هم، در تاریخ زندگی بشر وجود داشته است. انسان‌هایی که در جبهه عدل مهدوی قرار می‌گیرند، هیچ‌گاه ظلم و فساد نمی‌کنند و در راه آرمان بزرگ جهانی مهدوی و عدالت سراسری حرکت می‌کنند. مبارزه با ظلم و جور در حد طاقت و توان هر فرد، بر او واجب است و در هیچ زمانی ظلم جایز نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->