به گزارش شهرآرانیوز، ایمان فرهمندی در نشست بررسی پیشنیازهای توسعه ناوگان برقی در کلانشهرها که با حضور مدیران، خبرگان حوزه صنعت برق خراسانرضوی و مدیران و کارشناسان حوزه حملونقل شهری برگزار شد، اظهار کرد: مسئله برقیسازی همانطورکه اشاره شده، مسئلهای جدی و چندوجهی است و سالهاست که درگیر این موضوع هستیم. بیش از ١٠ سال است که این موضوع در مشهد مطرح شده و از جنبههای مختلف در دست بررسی است.
وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر یک اتوبوس برقی در مشهد در حال تست است، افزود: این اتوبوس از جهات مختلف و در گزینههای مختلف مورد تست و آزمون قرار گرفته و در مورد آن گفتگو و بررسیهای مختلف انجام شده است. ازآنجاکه این مسئله چندوجهی و چندبعدی است، تصمیمگیری در مورد آن مهم، حساس و مشکل است.
وی با اشاره به اینکه شورای اسلامی با توجه به مسئولیتی که در حوزه سیاستگذاری مدیریت شهری دارد، برای حل این مسئله مهم نیاز داشت بررسی دقیقتری انجام دهد، گفت: لذا علاوه بر مطالعاتی که از قبل تعریف شده بود مانند مطالعه ساخت یک دستگاه اتوبوس برقی، مطالعات برقیسازی خطیک بیآرتی و مطالعات جامع برقیسازی حملونقل شهر مشهد که در شهرداری تعریف شده بود، بهموازات آنها ما در سطح سیاستگذاری، بررسیها را آغاز کردیم و با کلیدواژه اصلی آلودگی هوا که منبع اصلی آن حملونقل است، بحث را پیش بردیم و جلسات مختلف را برگزار کردیم.
وی در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه ابهامات زیادی در این مسیر وجود دارد، تاکید کرد: شاید کلیدیترین ابهام در شهر مشهد با توجه به وضعیت حملونقل و کیفیت تولید برق و وجود ۴ نیروگاهها در داخل شهر مشهد که آلودگی زیادی را تولید میکنند، احساس کردیم این بحث را با طمأنینه بیشتری پیش ببریم. برقیشدن ناوگان حملونقل نیاز به بررسی بیشتری و جدیتری دارد.
ایمان فرهمندی در نشست بررسی پیش نیازهای توسعه ناوگان برقی در کلانشهرها اظهار کرد: درصددیم تا ضمن کاهش آلودگیهای ناشی از نیروگاهها، و بتوانیم از مزیتهای حمل و نقل برقی بهره ببریم و در عین حال آسیبها ناشی از تولید برق را کاهش دهیم.
وی با بیان اینکه هنوز برای تصمیم گیری زود است. اگر بنایی جهت برقی سازی داشته باشیم باید منابع مالی را نیز در نظر بگیریم افزود: در حال حاضر بیشتر توجه ما بر این است که آثارها، ظرفیت و تولید برق را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم، زیرا دغدغه ما این است خدمتی که قرار است ارائه دهیم آسیبزا نباشد.
این عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در این دوره تلاش کردیم حداکثر ظرفیتها را به سمت حمل و نقل ریلی ببریم و توسعه خوبی در این زمینه در این دوره رخ داده است و کارنامه خوبی نسبت به ادوار مختلف در این زمینه ارائه دادهایم. حرکت شاخص دوره ششم راهاندازی فاز یک خط سه قطار شهری به زودی است و دسترسی ریلی به حرم مطهر برای اولین بار اتفاق خواهد افتاد و این برکت کار شورای ششم است.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه با بیان اینکه ما به سمت برقی سازی بخشی از ناوگان حرکت خواهیم کرد، تاکید کرد: اما میزان آن عالمانه با مطالعه و دقت انجام خواهد شد که تا کجا باید پیش برویم و تا کجا میتوانیم به این درخواستها پاسخ دهیم که آسیب جدی وارد نشود و اگر آسیبی وجود داشته باشد با احتیاط بیشتری حرکت کنیم.
فرهمندی بیان کرد: توان مالی برای ایجاد انقلاب در حمل و نقل شهری نداریم، اما در این حدی که قرار ست پیش برویم با مطالعه و بررسی و چشم باز پیش خواهیم رفت و تمام الزامات و زیر ساخت ها به صورت هماهنگ و همراه تامین شود.
وی افزود: منابع محدود خود را هدر نخواهیم داد و خرج اضافهای اتفاق نخواهد افتاد. تا جایی که امکان دارد تلاش میکنیم ظرفیتهایی را در اختیار مردم و زائران قرار دهیم.