شهردار مشهد از اجرای عملیات روکش آسفالت بزرگراه آزادی این شهر خبر داد شهردار مشهد: ۴ پروژه در راستای ساماندهی کال زرکش اجرا خواهد شد آخرین فرصت بهره‌مندی از تخفیفات ویژه عوارض ساخت‌وساز در مشهد؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ نورافشانی ۵٠ نقطه شهر مشهد در شب عید غدیرخم پایه‌گذاری سومین مجتمع رفاهی شهرداری مشهد ترافیک روان در دوربرگردان غیرهم‌سطح شهید میرزایی مشهد طراحی سامانه صدور بارنامه توسط شهرداری مشهد + فیلم شهروندخبرنگار | گلایه شهروند از ترافیک و عملیات عمرانی بولوار فکوری مشهد + پاسخ شهردار مشهد مقدس: در راستای سامان‌دهی «کال زرکش» ۴ پروژه در حال اجراست آمادگی هتل های مشهد جهت استقبال از زائران دهه ولایت | افزایش قیمت نخواهیم داشت حفظ مشارکت شهروندان در نگهداری فضای سبز شهری مشهد کارگر فرودگاه مشهد کیف پول ۷۰۰ میلیونی را به صاحبش برگرداند خدمت‌رسانی ۳۸۰۰ دستگاه تاکسی در روزهای عرفه و عید سعید قربان در مشهد ایستگاه شریعتی مترو مشهد میزبان «مترو گالری» ۱۱ هزار سفر با دوچرخه‌های بایدو در یک هفته گذشته ترافیک سنگین در معابر بزرگراهی مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای هفت منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط «پاک» قرار دارد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) سیاحی که عکاسی را به جواهر تبدیل کرد
سرخط خبرها

«خط زیارت» تمام خطوط مترو مشهد را بهم متصل می‌کند

  • کد خبر: ۲۳۲۴۹۳
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
  • ۴
«خط زیارت» تمام خطوط مترو مشهد را بهم متصل می‌کند
تلاش شبانه‌روزی در عمق ۳۵‌متری زمین برای افتتاح «خط زیارت» قطار‌شهری در حال انجام است

به گزارش شهرآرانیوز، صبح پنجشنبه‌ای که گذشت چند عضو شورای‌اسلامی‌شهر به‌همراه معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد و مدیرعامل شرکت قطارشهری با حضور در کارگاه‌های مختلف خط‌۳ و خط‌۲ قطار‌شهری و بازدید از این کارگاه‌ها از نزدیک در جریان آخرین وضعیت ساخت فاز نخست خط‌۳ قطارشهری و ایستگاه سلامت خط‌۲ قرار گرفتند.

در این بازدید، مدیران شهری مشهد با حضور در عمق ۳۵‌متری زمین در میدان شهدا شاهد تلاش شبانه‌روزی ساخت عمیق‌ترین ایستگاه مترویی مشهد در میدان شهدا بودند. بازدید از ایستگاه باب‌الجواد (ع) نیز دومین بخش از بازدید صبحگاهی مدیران شهری بود. همچنین ایستگاه سلامت، به‌عنوان آخرین ایستگاه در‌حال‌ساخت خط‌۲ قطارشهری مشهد، آخرین مقصد بازدید مدیران از روند ساخت خطوط ریلی مشهد بود.

فاز نخست خط‌۳، اولویت اصلی مدیریت شهری

در حاشیه این بازدید رئیس شورای‌اسلامی‌شهر مشهد با قدردانی از همه تلاشگران که به‌صورت شبانه‌روزی برای بهره‌برداری از فاز اول خط‌۳ مترو در حال تلاش‌اند، گفت: اکنون اولویت اصلی مدیریت شهری بهره‌برداری از فاز نخست خط‌۳ مترو است تا سه خط ریلی مشهد به همدیگر متصل شوند.

حسن موحدیان تصریح کرد: شاهد تلاش سه‌شیفته هستیم. اقدامات نازک‌کاری ایستگاه‌ها در حال انجام است و امیدواریم براساس وعده داده‌شده، این خط در شهریورماه امسال آماده بهره‌برداری شود.
وی تأکید کرد: از کارگران، متخصصان و مهندسان شاغل در این خط قدردانی می‌کنم و از آنها می‌خواهم که این کار را یک کار معنوی بدانند؛ زیرا خط ۳ مترو مشهد خط زیارت است.

موحدیان درباره کمک‌های دولتی برای ساخت خط ۳ مترو مشهد گفت: دولت در حد اوراق مشارکت با ما همکاری می‌کند؛ اما همه باید بدانیم که مشهد در طول سال پذیرای ۳۰‌میلیون زائر است و دولت نمی‌تواند درحوزه مسائل فرهنگی مردم بی‌تفاوت باشد. عملیات ساخت مترو خط ۳ مشهد یک اقدام در راستای تسهیل در امر زیارت است؛ از‌همین‌رو دولت نیز تا جایی که می‌تواند باید پروژه‌های مشهد را در اولویت قرار دهد.

وی همچنین درباره چالش پیش‌آمده بین مدیریت شهری مشهد و آستان‌قدس‌رضوی درباره ایستگاه باب‌الجواد (ع) افزود: دراین‌زمینه یک ناهماهنگی ایجاد شد و این ناهماهنگی سبب اختلافاتی هم شد؛ اما تولیت آستان‌قدس‌رضوی با دید ملی و فراملی خود در راستای رفع این چالش کمک کرد و با تغییراتی جزئی که در خروجی‌های ایستگاه ایجاد شد، خوشبختانه مشکل حل و اکنون کارگاه فعال است.

بهره‌برداری از فاز یک خط ۳ مترو در شهریورماه

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای‌اسلامی‌شهر مشهد نیز با بیان اینکه براساس توافق صورت‌گرفته با مجموعه شهرداری امیدواریم در پایان شهریورماه یا اوایل مهرماه فاز نخست خط ۳ مترو در اختیار زائران و مجاوران بارگاه رضوی قرار گیرد، اظهار کرد: اکنون عملیات معماری ایستگاه باب‌الجواد (ع) با معماری متناسب با حرم‌مطهر‌رضوی در حال انجام است و عملیات سازه‌ای ایستگاه میدان‌شهدا نیز انجام شده و این ایستگاه نیز در مرحله نازک‌کاری است.

مجید نژادحسین با اشاره به اتمام ریل‌گذاری فاز نخست خط ۳ مترو و انجام عملیات ساخت ایستگاه پایانه مسافربری، ادامه داد: ایستگاه سلامت در بخش پایانی خط‌۲ مترو نیز در ۲۲‌بهمن‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد تا عملا با راه‌اندازی این ایستگاه خط‌۲ به‌صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی افزود: برای ساخت فاز‌یک از خط ۳ مترو از نظر منابع مالی مشکلی وجود ندارد و همه ظرفیت شورا و مصوباتی که برای این مهم نیاز است، در راستای درآمدزایی، مطابق سنوات گذشته در حال انجام است.

اتصال خط یک و ۳ در ایستگاه بسیج

وی تصریح کرد: همچنین براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا پایان سال خط یک و خط ۳ نیز در ایستگاه بسیج به‌هم متصل خواهند شد. قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) هم پنج ایستگاه حدفاصل میدان‌شهدا تا پایانه مسافربری را به‌صورت ترک تشریفات احداث خواهد کرد و امیدواریم با این اقدام تا پایان سال خطوط یک، ۲ و ۳ مترو مشهد به همدیگر متصل شوند.

هماهنگی شهرداری و آستان‌قدس‌رضوی در ایستگاه باب‌الجواد (ع)

در ادامه، معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه قرار است میزان پیشرفت کار بررسی شود تا در زمان‌بندی تعیین‌شده، پروژه فاز نخست خط ۳ مترو را تحویل دهیم، اظهار کرد: در‌این‌راستا باید تجهیزاتی را هم تهیه کنیم که همه سفارش این تجهیزات انجام شده است.

پوریا محمدیان‌یزدی افزود: در جریان ساخت شش کیلومتر ابتدایی خط‌۳، اتصال این خط به خط ۲ مترو در میدان‌شهدا و همچنین راه‌اندازی شش کیلومتر این خط (با سه ایستگاه میدان‌شهدا، باب‌الجواد (ع) و پایانه مسافربری) اولویت اصلی ماست؛ اما پس از راه‌اندازی این خط، اولویت با ایستگاه‌های دیگر این بخش از خط، به‌ویژه راه‌اندازی ایستگاه بسیج است که این اقدام نیز در مدت یک سال به‌مرور انجام خواهد شد و هر‌چند‌ماه یک ایستگاه به خط اضافه می‌شود.

وی درباره دسترسی‌های پیش‌بینی‌شده برای ایستگاه باب‌الجواد (ع) باتوجه‌به حجم بالای مسافرگیری در این ایستگاه، گفت: در این قسمت ایستگاه باب‌الجواد (ع) دو پروژه ساخت این ایستگاه از سوی شهرداری مشهد و پروژه «ضلع قبله» آستان‌قدس‌رضوی تعریف شده است و این دو پروژه باید با هم هماهنگ باشند؛ از‌همین‌رو در ابتدا دسترسی اولیه ایستگاه باب‌الجواد (ع) را به بهره‌برداری خواهیم رساند و به‌مرور و با شکل‌گیری پروژه ضلع قبله آستان‌قدس نیز دسترسی‌های ایستگاه باب‌الجواد (ع) افزایش خواهد یافت.

محمدیان درباره دسترسی مستقیم از ایستگاه باب‌الجواد (ع) به حرم‌مطهر‌رضوی، بیان کرد: در این زمینه صحبت‌هایی با آستان‌قدس‌رضوی انجام شده است تا کار کاملا هماهنگ باشد. به‌دنبال ایجاد بهترین دسترسی حرم برای سرویس‌دهی به زائران هستیم؛ اما این هدف‌گذاری مستلزم شکل‌گیری پروژه ضلع قبله آستان‌قدس است.

تلاش برای تأمین بودجه و تسریع در پروژه

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز در بخش دیگری از این بازدید با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مرحله نخست بهره‌برداری از شش‌کیلومتری ابتدایی خط ۳ مترو، شامل سه ایستگاه میدان‌شهدا، باب‌الجواد (ع) و پایانه مسافربری خواهد بود، اظهار کرد: خوشبختانه اکنون کارگاه‌های این خط با ظرفیت ۱۰۰ درصدی در‌حال فعالیت‌اند تا در پایان شهریورماه این پروژه آماده بهره‌برداری شود.

کیانوش کیامرز افزود: یکی از معضلات ما اکنون تأمین منابع مالی است. در ماه گذشته و این ماه، منابع مالی محدود شده و منابع مالی اوراق مشارکت سال گذشته روبه‌اتمام است. 

منابع اوراق جدید نیز تا مردادماه به دستمان نمی‌رسد؛ از‌همین‌رو تلاش می‌کنیم با همکاری شورای‌اسلامی‌شهر مشهد و شهرداری منابع را به طریقی تأمین کنیم تا سرعت پروژه کم نشود و بتوانیم این پروژه را طبق برنامه زمان‌بندی به اتمام برسانیم. وی ادامه داد: معماری ویژه‌ای برای ایستگاه باب‌الجواد (ع) در نظر گرفته شده و این معماری ویژه که متناسب با معماری حرم‌مطهر‌رضوی است کار را زمان‌بر کرده است. معماری ایستگاه میدان‌شهدا نیز براساس وضعیت میدان‌شهدا در حال انجام است و معماری پایانه ساده‌تر از دو معماری دیگر خواهد بود.

کیامرز گفت: حداقل مبلغ موردنیاز برای بهره‌برداری از فاز نخست خط ۳ مترو ۲‌هزار‌میلیارد تومان است؛ اما برای تکمیل این بخش از کار ۴‌هزار‌میلیارد تومان منابع مالی نیاز است. در‌همین‌زمینه در ابتدا با همان ۲‌هزار‌میلیارد تومان کار را پیش خواهیم برد تا بتوانیم افتتاح پروژه را داشته باشیم و در ادامه با تأمین منابع کلی، کار به‌صورت کامل انجام خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بسیجی مقتدر
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
1
1
اول گفتین فروردین ۴۰۳ بعد شد تابستون بعد شد شهریور
اخر هم ۴۰۴ تموم میشه میگن دو ایستگاه کلا ساختیم
شکر پنیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
1
1
درود برشما.
خدا قوت.اگر راست میگید یه فکری برای بازارسیاه حمل ونقل خطوط ریلی،هوایی وزمینی بکنید که این اژانسهای فروش برای خودشون چند برابر درامد زایی نکنند وبعد بازار سیاه بلیط راه بیندازند.سپاس
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
0
1
خدا خیرتون بده
اجرتون با آقا امام رضا علیه السلام
??
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
0
0
خدا قوت
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->