سرخط خبرها

«جان برنساید» نویسنده اسکاتلندی درگذشت

  • کد خبر: ۲۳۱۴۷۱
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۱
«جان برنساید» نویسنده اسکاتلندی درگذشت
«جان برنساید» نویسنده اسکاتلندی و برنده جایزه کتاب «استخوان گربه سیاه» درگذشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «جان برنساید» که بیش از ۳۵ سال فعالیت ادبی داشت، یکی از تنها سه نفری بود که هر دو جایزه معتبر شعر بریتانیا را برای یک کتاب دریافت کرده بود.

او که نگارش کتاب‌های «استخوان گربه سیاه» و «رقص پناهندگی» را در کارنامه داشت، پس از یک بیماری کوتاه در سن ۶۹ سالگی درگذشته است.

اگرچه این نویسنده اسکاتلندی عمدتاً به خاطر شعرهایش شناخته می‌شود، اما به اشکال مختلف نویسندگی از جمله داستان‌نویسی و خاطرات در طول زندگی حرفه‌ای بیش از سه دهه‌ای خود اشتغال داشت. او در سال ۲۰۱۱ برنده جایزه تی اس الیوت و جایزه فوروارد برای مجموعه شعرش با عنوان «استخوان گربه سیاه» شد که او را به یکی از سه شاعری تبدیل کرد که هر دو جایزه معتبر شعر بریتانیا را برای یک کتاب برنده شده است.

این نویسنده سال گذشته برنده جایزه «دیوید کوهن» شد، جایزه‌ای که برای قدردانی از مجموعه آثار یک نویسنده اعطا می‌شود.

«جان برنساید» در سال ۱۹۵۵ در دانفرملین به دنیا آمد و پس از تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی در کالج هنر و فناوری کمبریج، پیش از این که یک نویسنده تمام وقت شود، چند سالی را به عنوان تحلیلگر و مهندس نرم افزار در صنعت کامپیوتر گذراند.

او اولین مجموعه شعر خود با عنوان «حلقه» را در سال ۱۹۸۸ منتشر کرد که آغاز همکاری با ویراستار «رابین رابرتسون» بود، رابطه کاری که تا زمان انتشار جدیدترین مجموعه وی به نام «ویرانه، شکوفه» در سال ۲۰۲۴ ادامه یافت.

آثار «برنساید» از غزلیات تا مسائل عمیقاً شخصی را در بر می‌گرفت. کتاب خاطرات او نیز با عنوان «دروغی درباره پدرم» و «بیدار شدن در تای‌تاون» از تجربه او از پسر یک پدر بدرفتار و الکلی می‌گوید.

«برنساید» ابتدا در دانشگاه داندی و بعد‌ها در دانشگاه سنت اندروز تدریس می‌کرد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->