کمبود مدرسه در شهرستان مشهد بارش باران در محور‌های مشهد، نیشابور و تربت حیدریه (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) شمار جان‌باختگان ایرانی در حج تمتع به ۱۴ نفر رسید (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) بعد از غذا، چای و شیرینی بخوریم؟ | به این شرط بعد از خوردن غذا بخوابید بیست‌وششمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز خراسان‌رضوی در مشهد برگزار شد کشف ۲۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان‌رضوی (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) طلا‌های اهدایی مرد به زن هِبه و قابل‌استرداد است از قند و شکر دوری کنید وزیر آموزش‌وپرورش: در ۳۳ ماه خدمت شهید رئیسی، ایران به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل شد خراسان‌رضوی در مسیر تبدیل‌‌شدن به قطب تجهیزات پزشکی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۳) | وقوع بارش‌های رگباری و وزش باد شدید مصرف چه دارو‌هایی در گرما خطرناک است؟ ابتلای ۴۵ درصد مردم کشور به کبد چرب استرس، کلسترول خون را بالا می‌برد؟ ۲۱ درصد ظرفیت سدهای خراسان‌رضوی پر شده است چشمان باز قبل از ازدواج، چشمان بسته بعد از ازدواج نتایج کلی مرحله اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ اعلام شد سقوط پراید در انتهای کوه‌های خلج مشهد، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت
سرخط خبرها

۸۷ درصد مراجعان پزشکی قانونی مصدومان نزاع و تصادفات هستند

  • کد خبر: ۲۳۱۶۰۵
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
۸۷ درصد مراجعان پزشکی قانونی مصدومان نزاع و تصادفات هستند
معاون سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سال گذشته به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار پرونده رسیدگی شد.

جلائیان | شهرآرانیوز؛ پزشکان و کارشناسان این سازمان هر سال با بهره‌بردن از تخصص و تجربه‌شان گره از صد‌ها و حتی هزاران پرونده خاص و پیچیده باز می‌کنند. پرونده‌هایی که از سوی مراجع قضایی به پزشکی قانونی ارسال می‌شود و کارشناسان این سازمان با انجام آزمایش‌ها یا کالبد‌شکافی، پرده از راز‌های ناگفته برمی‌دارند. آنها می‌توانند حقیقت یک مرگ مشکوک را فاش کنند یا یک تصادف ساختگی را برملا کنند، اگر چه بیشتر مراجعان به این سازمان مهم، آزرده‌خاطر و آسیب‌دیده هستند.

گاهی گروهی از اراذل و اوباش زخمی در یک نزاع دسته‌جمعی برای معاینه و مشخص‌شدن میـــزان جــراحت به این ساختــــمان در خیابان شهـــدای سلامت مشهد منتقـــــل مــی‌شـــونــد یـــا کودکی آسیب‌دیـــده در دل یـــک سانـــحه برای معاینه آورده می‌شود.

شغل آنها با پیشرفت علم هم روبه جلو حرکت می‌کند و امروز به جایی رسیده‌اند که پلیس با کوچک‌ترین مدارک به جا مانده در صحنه جرم می‌تواند در دستگیری مجرمان یاریگر نیرو‌های انتظامی باشد. شاید یکی از راز‌های پیشرفت این سازمان، ثبات مدیریتی آن بوده باشد تا جایی که دوازده سال سکان هدایت آن در استان برعهده دکتر سیدآریا حجازی بود، سکانی که دیروز طی مراسمی به دکتر علی نقش سپرده شد.

در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌رضوی، مدیرکل دادگستری استان پشت تریبون رفت و با تقدیر از عملکرد این سازمان در سال‌های گذشته گفت: پزشکی قانونی با انجام معاینات مختلف پرده از یک راز برمی‌دارد. این راز برای پزشکان این مجموعه فاش می‌شود، اما آنها وظیفه دارند آن را تنها به اطلاع دستگاه قضایی برسانند و به هیچ عنوان حتی برای همکاران خود بازگو نکنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا زرندی ادامه می‌دهد: ما می‌دانیم که بیشتر مراجعان پزشکی قانونی در چند دسته قرار دارند، برخی مصدومان اعضای یک خانواده هستند که در یک سانحه رانندگی آسیب دیده‌اند. ممکن است حتی هم‌زمان گروهی اراذل و اوباش به آنجا مراجعه کنند که احتمال درگیری بین این افراد در آن محل وجود دارد. اگر بتوانیم برای افراد عادی و مجرمان دو مرکز ارائه خدمات داشته باشیم، می‌توانیم خدمات بهتری ارائه کنیم و حتی جلو ازدحام جمعیت را بگیریم. هیچ ضرورتی ندارد که ما تنها یک مرکز پزشکی قانونی داشته باشیم.

۸۷ درصد مراجعان مصدومان نزاع و تصادفات

در ادامه این مراسم، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور در سخنانی گفت: سازمان پزشکی قانونی در سراسر کشور ۴۴۷ مرکز و ۳۸۰۰ پرسنل دارد، این کارکنان در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۰۰ پرونده را که از سوی مراجع قضایی ارسال شده بود رسیدگی و پاسخ داده‌اند. از این میان ۸۷ درصد مربوط به معاینات مصدومان نزاع و تصادفات بوده است. ۷ درصد مرتبط با آزمایشگاه، ۲ درصد کمیسیون و مابقی مربوط به تشریح است.

دکتر رضا حاج منوچهری افزود: این خدمات را کارکنان ما در شرایطی ارائه کردند که نیمی از ساختمان‌های ما تملیکی و بیشتر آنها فرسوده‌اند، ضمن اینکه تمام ارباب رجوعان ما هم ناراحت هستند و همین منجر به فرسودگی شغلی می‌شود. 

وی ادامه داد: خراسان‌رضوی در بین تمام استان‌های کشور درباره فضا‌های تملیکی پایین‌ترین رتبه را دارد. بار‌ها گفته‌ایم که سیزده مرکز غیرتملیکی در این استان داریم که آمادگی داریم تمام هزینه‌های احداث ساختمان را در صورت واگذاری زمین بدهیم. با وجود اینکه خراسان‌رضوی دومین استان از نظر میزان عملکرد در حوزه‌های مختلف است، باوجود کمبود نیروی انسانی حجم کار بسیار زیاد است.

حاج‌منوچهری با بیان اینکه خراسان‌رضوی یکی از ۱۰ استانی است که در حوزه ژنتیک فعالیت می‌کند، تصریح کرد: در این حوزه تاکنون ما موفق به شناسایی و دستگیری چهل مجرم پرتکرار شده‌ایم، مجرمانی که با تطبیق ژنتیک در بانک‌های مربوطه شناسایی شده‌اند.

مراجعه سالانه ۱۴۰ هزار نفر به پزشکی قانونی

در پایان این مراسم مدیر کل جدید پزشکی قانونی استان در سخنانی گفت: در زمینه نیروی انسانی ما بهترین و توانمندترین کارشناسان را داریم و اولویت اصلی خود را در دوره جدید به فعالیت‌های عمرانی اختصاص خواهیم داد. بیشتر ساختمان‌های ما قدیمی هستند و پزشکی قانونی نیاز جدی به زیرساخت‌های جدید دارد. به ویژه اینکه در طول سال نود تا صد هزار مراجعه‌کننده داریم که برخی از آنها چندین بار به ما مراجعه می‌کنند که به طور میانگین بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار مراجعه‌کننده می‌شود. با احداث ساختمان‌های جدید می‌توانیم خدمات بهتری به مراجعان ارائه کنیم.

دکتر علی نقش افزود: همچنین در مدیریت جدید خواهیم کوشید ارتباط و تعامل سازنده‌ای با رسانه‌ها داشته باشیم. ما آمادگی داریم با رسانه‌ها همکاری کامل داشته باشیم و با این کار می‌توانیم ذهنیت اشتباه جامعه را نسبت به پزشکی قانونی اصلاح کنیم و به مسئولان تصمیم‌گیرنده کمک کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->