بازهم حمله آمریکا و انگلیس به یمن | «الحدیده» تاوان مبارزه با صهیونیست‌ها را می‌دهد منابع خبری از بازداشت وزیر خارجه پیشین تاجیکستان خبردادند استاندار خراسان رضوی بر ضرورت همراهی اصحاب رسانه برای برگزاری باشکوه انتخابات تاکید کرد تعداد شهدای جنگ در غزه به ۳۷ هزار و ۴۳۱ نفر رسید جوادی‌حصار: نظام جمهوری اسلامی پزشکیان را به خوبی می‌شناسد | مردم رئیس جمهوری می‌خواهند که برای همه به میدان بیاید سرپرست وزارت خارجه ایران: اسرائیل هرچه بیشتر تهدید کند، بیشتر در باتلاق جنایت‌هایش گرفتار می‌شود مخبر: شهید رئیسی ارتباط ما با کشور‌های منطقه را تقویت کرد روسیه از آمادگی غرب برای برکناری زلنسکی خبر داد دانش‌آموزان، ناظران افتخاری انتخابات می‌شوند | آغازبه‌کار قرارگاه دانش‌آموزی «۱۴صفر۳» در خراسان‌رضوی پوتین در ویتنام تقویت روابط راهبردی با این کشور را از اولویت‌های روسیه دانست وزارت خارجه حق ایران برای پاسخ به اقدام خصمانه کانادا را محفوظ می‌داند تشکیل ۶۰ درصد شعبه‌های اخذ رأی مشهد در مراکز آموزشی اخلاق انتخاباتی برای نامزد‌ها و حامیان دومین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری امشب (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) سفر محمدجواد ظریف به مشهد لغو شد (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) نامه سفیر ایران به شورای امنیت سازمان ملل درمورد اتهامات بی اساس آمریکا درباره یمن تظاهرات گسترده خانواده اسرا در مقابل کنست تل آویو چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل مخالفت آلمان تصویب نشد انصارالله حمله به کشتی تیوتر را تأیید کرد
سرخط خبرها

هیئت حماس برای بررسی پیشنهاد آتش‌بس به قاهره می‌رود

  • کد خبر: ۲۳۱۸۸۴
  • ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶
هیئت حماس برای بررسی پیشنهاد آتش‌بس به قاهره می‌رود
تارنمای آمریکایی «آکسیوس» مدعی شد که هیاتی از جنبش حماس امروز (سه‌شنبه) برای گفتگو با میانجی‌های مصری و قطری درباره پیشنهاد‌های مطرح شده درباره دستیابی به آتش‌بس و تبادل اسیران به قاهره می‌رود.

به گزارش شهرآرانیوز، تارنمای آمریکایی «آکسیوس» به نقل از ۲ منبع آگاه خود بدون ذکر نام مدعی شد: پیش‌بینی می‌شود هیئت حماس امروز (سه‌شنبه) برای گفتگو با میانجی‌های مصری و قطری درباره پیشنهاد اسرائیل درباره آتش‌بس و تبادل اسیران به قاهره برود.

این تارنما گزارش داد که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا طی سخنرانی خود در روز جمعه گذشته «نکات اصلی پیشنهاد به روز شده اسرائیل برای توافق آتش‌بس و گروگان‌ها (اسیران)» را که روز قبل به حماس ارائه شد، مطرح کرد.

تارنمای آکسیوس در ادامه با طرح این ادعا که «میانجی‌های قطری و مصری به اسرائیل و آمریکا گفتند که "نشانه‌های مثبت" از حماس پس از سخنرانی بایدن دریافت کردند»، در عین حال افزود: حماس اعلام نکرده است که پیشنهاد اسرائیل را می‌پذیرد و با از سرگیری مذاکرات موافقت می‌کند.»

بر اساس این گزارش، دوازده مقام صهیونیستی از جمله سه تن از دستیاران بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در آخر هفته [به وقت محلی]در گفتگو با آکسیوس تایید کردند که سخنرانی بایدن نکات اصلی پیشنهاد تل آویو را تشریح کرد.

درپی تشدید اختلافات سران رژیم صهیونیستی از زمان سخنرانی بایدن درباره طرح پیشنهادی برقراری آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسیران، ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی و بزالل اسموتریچ وزیر دارایی این رژیم چندین بار به نتانیاهو حمله و اعلام کردند که اگر در نوار غزه آتش‌بس برقرار شود، ائتلاف را ترک و کابینه او را سرنگون خواهند کرد.

طبق گزارش آکسیوس، برخی از دستیاران نتانیاهو حتی تا آنجا پیش رفتند که از این پیشنهاد فاصله گرفتند و اعلام کردند که توضیحات بایدن «نادرست» بود.

با این حال، جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «این یک پیشنهاد اسرائیلی است و رئیس‌جمهور [بایدن]آن را به دقت توصیف کرده است».

از سوی دیگر، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفتگو با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر خواستار کمک این کشور برای موافقت حماس با طرح جدید پیشنهاد آتش بس با رژیم اسرائیل شد.

جو بایدن جمعه (۱۱ خرداد) اعلام کرد که رژیم صهیونیستی یک پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرده و از طرفین خواست این فرصت را از دست نداده و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

بر اساس این طرح مورد ادعای بایدن، ابتدا یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای برقرار خواهد شد که در این بازه زمانی جنبش حماس و رژیم صهیونیستی برای یافتن راهی برای پایان جنگ مذاکره خواهند کرد. با این حال، اگر مذاکرات بیشتر از ۶ هفته به طول بینجامد، آتش‌بس موقت تا زمان حصول یک توافق نهایی برای پایان جنگ، تمدید خواهد شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که مرحله اول این طرح ۳ مرحله‌ای رژیم صهیونیستی که ادعا می‌کند تحویل جنبش حماس شده است، شامل آتش‌بس کامل، خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نواحی پرجمعیت در نوار غزه، آزادی برخی از اسیران و تحویل اجساد برخی از اسیران، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به منازل خود در نوار غزه و افزایش کمک‌های انسانی می‌شود.

همچنین مرحله دوم این طرح نیز شامل پایان دائمی خصومت‌ها، تعامل برای آزادی اسیران باقی‌مانده و خروج نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه است.

این طرح در مرحله سوم نیز شامل طرح عمده برای بازسازی نوار غزه و تحویل اجساد اسیران به خانواده‌هایشان است.

سامی ابوزهری از رهبران ارشد جنبش حماس روز یکشنبه درباره طرح پیشنهادی رئیس جمهوری آمریکا درباره آتش بس در نوار غزه و مبادله اسیران گفت: بین اظهارات آمریکا و اقدامات رژیم اسرائیل تفاوت زیادی وجود دارد و هرگونه توافقی باید شروط مقاومت فلسطین را تامین کند. حماس با آنچه در سخنرانی اخیر رئیس جمهور آمریکا مطرح شد، موافق است و این رژیم اشغالگر است که آن را رد می‌کند.

این تحولات درحالی است که پس از گذشت بیش از هفت ماه از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم برای حفظ حیات سیاسی خود، بر تداوم جنگ اصرار دارد. تاکنون افزون بر ۳۶ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۸۲ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

رژیم اسرائیل این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از هفت ماه نتوانسته گروه‌های مقاومت را در یک منطقه کوچک که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و همراهی افکار عمومی جهانی را به خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->