دعوت شهردار مشهد از زائران و مجاوران امام رضا(ع) برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به حضور در انتخابات ریاست جمهوری تمام واحد‌های اقامتی مشهد هیچگونه افزایش قیمتی در تابستان نخواهند داشت فوت پاکبان مشهدی براثر بی‌احتیاطی یک موتورسوار (۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۷۹۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۵ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۷ تیر ۱۴۰۳) رکورد پرواز‌های فرودگاه مشهد با ۲۳۲ پرواز در یک روز، شکست رفع خطر از گود‌های پرخطر مشهد در دستورکار مدیریت شهری مشهد، مهیای نهضت جدید آسفالت ترافیک سنگین در میدان‌های فهمیده و استقلال و تقاطع شهید کامیاب | موتورسوار بر اثر واژگونی موتورسیکلت جان باخت (۷ تیر ۱۴۰۳) محلات مشهد مهمان محبان علی (ع) بودند نرخ مراکز اقامتی خراسان‌رضوی به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شود ترافیک سنگین در محدوده مجموعه شهید بهشتی، میدان جانباز و تقاطع خیام مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) اجتماع هواداران قالیباف در مشهد محدودیت ترافیکی ایجاد کرد (۶ تیر ۱۴۰۳) قطارشهری مشهد: در خردادماه امسال، بیش‌از ۷ میلیون و ۷۹۴ هزار سفر انجام شده است در خردادماه امسال، به بیش‌از ۲ میلیون زائر و مجاور در پایانه‌های مسافربری خدمت‌رسانی شده است شهروند خبرنگار | درخواست نصب نیمکت و سایبان برای ایستگاه اتوبوس رضا شهر در مشهد+ پاسخ اعمال‌قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) زمین‌های رهاشده رباط طرق مشهد پارکینگ می‌شود ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دیدار سرکنسول جمهوری ترکیه با شهردار مشهد مقدس | اعلام آمادگی برای خواهرخواندگی توس و شهر «حران» ترکیه

  • کد خبر: ۲۳۲۱۰۴
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹
دیدار سرکنسول جمهوری ترکیه با شهردار مشهد مقدس | اعلام آمادگی برای خواهرخواندگی توس و شهر «حران» ترکیه
«سنان جم باش» سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد با محمدرضا قلندرشریف شهردار مشهد مقدس دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، سرکنسول ترکیه در این دیدار با استراتژیک‌خواندن جایگاه مشهد مقدس در میان کلانشهر‌های آسیایی، آمادگی کشور متبوع خود نسبت به گسترش تعاملات با مشهدمقدس را اعلام کرد.

اعلام آمادگی شهردار مشهدمقدس برای خواهرخواندگی توس و شهر «حران» ترکیه

محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهدمقدس  در دیدار با سرکنسول جمهوری ترکیه در مشهد گفت: با توجه به موقعیت خاص توس و آرامگاه فردوسی، پیشنهاد داریم دو شهر توس و حران ترکیه نیز به عنوان خواهرخوانده در حوزه تاریخی مشترک معرفی شوند. 

وی اظهار کرد: کشور‌های ایران و ترکیه، اشتراکات عمیقی از جمله در فرهنگ و دین دارند که این امر برادری دو کشور را دوچندان می‌کند. 

وی ادامه داد: اشتراکات بین دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسیار زیاد است و عمقی به قدمت تاریخ تمدن بشری دارد که ما را ملزم به افزایش مراودات بیش از پیش بین دوکشور خواهد کرد. ارتباطات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به ویژه در دولت سیزدهم، نشانه استحکام و دوستی دولت و ملت دوکشور بوده است. 

شهردار مشهدمقدس با اشاره به شهادت ریاست جمهوری اسلامی ایران افزود: آخرین سفر شهیدجمهور آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به جمهوری ترکیه و امضای تفاهم نامه‌های مهم و راهگشا، گویای اهتمام ایشان برای تعمیق و گسترش ارتباطات با جمهوری ترکیه بوده و در همین راستا مدیریت شهری مشهدالرضا، جهانشهر برکت و کرامت خود را میراث دار آموزه‌های سیاست خارجی شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان می‌داند.

 شهردار مشهدمقدس بیان کرد:  از سرکنسول ترکیه بابت صدور پیام تسلیت برای شهادت رییس جمهور و همچنین فوت تعدادی از شهروندان مشهد در حادثه سیل تشکر و قدردانی می‌کنم و ما نیز همیشه در کنار ملت و دولت ترکیه هستیم. 

وی در خصوص بحث گردشگری خصوصا امر زیارت و گردشگری مذهبی در مشهد گفت: یکی از موضوعات مهمی که بین مشهد و ترکیه دارای اهمیت مضاعفی بوده، بحث گردشگری خصوصا گردشگری مذهبی است. مشهد به عنوان شهر مقصد گردشگری به خصوص در حوزه زیارت مطرح بوده و اهمیت زیادی دارد. این کلانشهر سالانه بیش از ٣٠ میلیون زائر دارد که ۴ میلیون آن زائران و گردشگران خارجی هستند و بیشترین گردشگر شهری ایران در مشهد حضور می‌یابند. 

قلندرشریف افزود: با توجه به این که از سوی دستگاه‌های ذی ربط مشهدالرضا به عنوان هاب دیپلماسی شهری ایران اسلامی قرار گرفته و با توجه به ویژگی‌های مشترک مشهد و استانبول خصوصا تاثیرگذاری این دو شهر در مهمترین سازمان‌های جهانی حوزه شهر‌ها به ویژه متروپلیس و سازمان شهر‌ها و حکومت‌های محلی متحد (UCLG) برای ایجاد تشریک مساعی در این عرصه و همچنین تبادل تجارب مورد نیاز دو طرف خصوصا در عرصه "شهر‌های نوآور" نسبت به انعقاد تفاهم خواهر خواندگی تمایل داریم.
 
شهردار مشهدمقدس اضافه کرد: با توجه به موقعیت خاص توس و آرامگاه فردوسی، پیشنهاد داریم دو شهر توس و حران ترکیه نیز به عنوان خواهرخوانده در حوزه تاریخی مشترک معرفی شوند. 

  وی با بیان وجود تمایل برای اقدام مشترک اقتصادی با شهر‌های ترکیه گفت:  یکی از موضوعات مهم بین مشهد و شهر‌های ترکیه می‌تواند ایجاد شرکت مشترک برای پیشبرد اهداف گردشگری شهری دو کشور باشد. 

قلندر شریف با اشاره به مراودات اقتصادی مشهد و شهر‌های ترکیه گفت: از پیشنهادات سرکنسول ترکیه برای مراودات اقتصادی بین مشهد و ترکیه استقبال می‌کنیم؛ براساس اطلاعات ما، مراودات بین دو کشور سالانه حدود ١٣ میلیارد دلار است و در آخرین سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به ترکیه تاکید بر افزایش آن به ٣٠ میلیارد دلار بود و بر این اساس دیپلماسی شهری و ارتباطات شهر‌ها سریع‌ترین و بهترین راه برای تحقق این امر مهم است. 

وی تصریح کرد: بحث مبادله تجربیات و کار‌های مشترک بین مدیریت شهری مورد تاکید ما نیز است. در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک، معاونت اقتصادی شهرداری امکان تسهیل سرمایه گذاری را دارد و ما آمادگی کامل در این حوزه داریم. در حوزه‌های مختلف از جمله حمل و نقل و احداث پارک و خدمات شهری نیز آمادگی تبادل تجربیات را با شهر‌های مختلف کشور ترکیه داریم. 

قلندر شریف ادامه داد: کلانشهر مشهد به عنوان دومین شهر جمعیتی ایران مطرح بوده و در بسیاری از حوزه‌های مدیریت شهری در سطح ایران پیشرو است که از مهمترین آن می‌توان به هوشمندسازی اشاره کرد که در این حوزه، رتبه اول کشور ایران متعلق به مشهد بوده و همچنین رتبه سوم غرب آسیا را دارا است.

وی گفت: یکی از موضوعات مورد تاکید ما برای ارتقا و کسب تجربیات، بحث هوشمندسازی است و ما کاملا آمادگی داریم تا در این زمینه همکاری‌های مشترک داشته باشیم. 

وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های مشهد افزود: در حوزه خدمات شهری، خوشه صنعتی از مرحله جمع‌آوری تا بازیافت زباله را داریم. یکی از موضوعات مهمی که درخواست داریم با شهر‌های بزرگ ترکیه همکاری داشته باشیم، حوزه خدمات شهری و تبدیل زباله است.

شهردار مشهد اظهار کرد: با وجود اینکه مشهد در منطقه آب و هوایی خشک قرار دارد، در پارک‌ها و فضای سبز بسیار پررنگ و قوی بوده و تمایل داریم در این حوزه و احداث شهربازی‌های ویژه نیز از تجربیات کشور ترکیه استفاده کنیم و همچنین سرمایه گذاری‌های مشترک در این حوزه‌ها شکل گیرد. 

قلندشریف تاکید کرد: مدیریت شهری مشهدمقدس پیشران‌ترین تسهیلگر زیست بوم "شهر نوآور " جمهوری اسلامی است و در همین راستا تمایل دارد اقدامات موثری را برای توسعه ارتباطات زیست بوم نوآوری مشهد با زیست بوم‌های نوآوری پیشران ترکیه را در چارچوب دیپلماسی نوآوری را پیگیری نماید.

قلندرشریف در پایان با تاکید بر آمادگی همکاری مشترک بین مشهد و ترکیه گفت: همه مدیران ارشد ایران و ترکیه در جهت پیشبرد اهداف مشترک دو کشور تلاش دارند و ما نیز در مشهد آمادگی کامل برای اجرای این اهداف مشترک داریم.

در این دیدار، حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس و جمعی از مدیران شهری نیز حضور داشتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->