چیستی عید غدیرخم در  تبیین پیامبراکرم‌(ص) میهمانی غدیر در ۳۰۰ شهر برگزار می‌شود ۱۰۰ هزار بوته و شاخه گل نذر عید ولایت شدند فضاآرایی ویژه حرم مطهر امام‌رضا(ع) به مناسبت دهه ولایت و عید سعید غدیر خم میراثبان نفائس خطی حرم رضوی | یادی از مرحوم میرزا مهدی ولایی، فهرست‌نگار کتابخانه حرم حرص پسندیده و ناپسند در اخلاق رضوی چرا به زیارت امام‌رضا(ع) حج فقرا گفته می‌شود؟ | جان به قربان تو شاها که حج فقرایی برپایی جشن بزرگ «بابا علی» با حضور ۳۱ هزار یتیم در استان‌های کشور ۱۲ خادم هنرمند مشغول شستشو و پرداخت گنبد رضوی (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) تصاویری زیبا از کتیبه جدید صحن گوهرشاد در آستانه عید غدیر (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) همایش بزرگداشت روز بسیج اساتید برگزار شد | تشکیل شبکه اساتید بسیجی خراسان‌رضوی کتاب «تواضع»، دومین جلد از مجموعه اخلاق توحیدی، منتشر شد با میراث شهدا چه می‌کنیم؟! آیت‌الله مکارم‌شیرازی از بیمارستان مرخص شد (۳۰ خرداد ۱۴۰۳) آفرین بر نظر پاک خطاپوشش باد! مروری بر ادعیه و احادیثی که از امام علی (ع) برای ما به جا مانده است| باب‌الرَّحمه، دری که بسته نمی‌شود آغاز عملیات تنظیف گنبد منور حرم امام‌رضا‌(ع) به‌مناسبت عید سعید غدیرخم + تصاویر
سرخط خبرها

نیت‌ها محترم، اما قفل فقط با کلید باز می‌شود

  • کد خبر: ۲۳۲۲۷۰
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
نیت‌ها محترم، اما قفل فقط با کلید باز می‌شود
قفل، کلید می‌خواهد. بدون آن اگر هزار نیت خیر هم داشته باشیم، کار به موفقیت نمی‌رسد.

خبر‌ها را می‌خوانیم. فراوانی افرادی که برای ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند نه چشمگیر که دل گیر است. واقعا این همه آدم توان اداره کشور بزرگی مثل ایران را در خود می‌بینند که پا پیش گذاشته اند؟ آیا علم کار را دارند؟ مرور کوتاه تجربه برخی‌ها خلاف این را ثابت می‌کند. این‌ها اگر نیتِ خیر و صالح هم داشته باشند، اما به دانش، توانمند نباشند نتیجه نخواهند گرفت. این کلامِ راهبردی حضرت امام جواد (ع) است که می‌فرمایند: من عَمَل علی غیر علم ما یفسد أکثر مما یصلح؛ کسی که کاری را بدون علم و دانش انجام دهد، افسادش بیش از اصلاحش خواهد بود. کار، کاردان می‌خواهد.

قفل، کلید می‌خواهد. بدون آن اگر هزار نیت خیر هم داشته باشیم، کار به موفقیت نمی‌رسد.  نیت المومن خیر من عمله که در کلام معصوم (ع) می‌خوانیم، ناظر به کارکرد‌های فردی است. مثلا، کسی نیت مهمان کردن چهل نفر را دارد، اما وسعت سفره اش به اندازه چهار نفر است. او اجر معنوی نیت خیر خود را می‌برد، اما ۳۶ نفرِ دیگر سیر نمی‌شوند. برای هر کاری، تأکید می‌کنم، هر کاری باید به دانش و توان مورد نیاز مجهز بود و الا به نتیجه نمی‌توان رسید. 

تجربه زیسته ما این را فریاد می‌زند که بسیار ند افراد پرادعا و حتی با نیت صادقانه خدمت هم قدم‌ها را ساز می‌کنند، اما نتیجه کارشان می‌شود ناسازگاری روزگار و بی سر و سامانی زندگی. عدالت اقتضا می‌کند، هرکس به اندازه دانش و توانش مسئولیت بپذیرد. مگر این افراد حاضرند، بیش از توانِ جسمی شان بار بردارند؟

مگر می‌توانند چنین کنند که خود، چون باری سنگین، شانه مردم را هدف گرفته اند؟ کسی که دانش و توان پذیرفتن مسئولیتی را نداشته باشد، اما برای رسیدن به آن بکوشد، مرتکب ظلم شده است. یاری کنندگان او برای رسیدن به این منصب به صرف هم جناحی بودن و حزبی نگریستن هم در تعریفِ این حدیث امام محمد تقی (ع) قرار می‌گیرند که می‌فرمایند: ألعالم بالظلم و المعین علیه و الراضی به، شرکاء. کسی که آگاه به ظلم است و کسی که کمک کننده بر ظلم است و کسی که راضی به ظلم است، هر سه شریک اند.

  ما مردم باید بکوشیم ضلع سوم نباشیم. ان شاءا...، احزاب و جریانات هم براساس شایستگی‌های قابل احصا، به معرفی نامزد‌ها بپردازند. کاندیدا‌های محترم هم راه را برای شایسته تر‌ها باز کنند تا کشور با انتخابی برتر به سوی فردا‌های بهتر قدم بردارد. این حق ملت است که روزگارش بهتر شود. این هم روزی هر روز خلق باشد تا در شرایطی بهتر و ایمانی وثیق‌تر فراتر از عبادت، به عبودیت حق، برخیزند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->