مشارکت ۶۰۰ مکبر نوجوان و جوان در نماز‌های جماعت حرم مطهر رضوی مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد مردم و  خواص در  منطق حکومتی امام علی (ع) کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع) برپایی ایستگاه‌های نقاشی غدیر ویژه کودکان در حرم مطهر رضوی برگزاری ۵۰۰ جشن غدیر با همکاری مردم در مشهد بازگشت زائران بدحال از عربستان با اولین پرواز‌ها (یکم تیر ۱۴۰۳) چیستی عید غدیرخم در  تبیین پیامبراکرم‌(ص) بررسی شبهات مرتبط با «غدیر» | تلاش شکست خورده برای تحریف تاریخ میهمانی غدیر در ۳۰۰ شهر برگزار می‌شود ۱۰۰ هزار بوته و شاخه گل نذر عید ولایت شدند فضاآرایی ویژه حرم مطهر امام‌رضا(ع) به مناسبت دهه ولایت و عید سعید غدیر خم میراثبان نفائس خطی حرم رضوی | یادی از مرحوم میرزا مهدی ولایی، فهرست‌نگار کتابخانه حرم حرص پسندیده و ناپسند در اخلاق رضوی چرا به زیارت امام‌رضا(ع) حج فقرا گفته می‌شود؟ | جان به قربان تو شاها که حج فقرایی
سرخط خبرها

نحوه خواندن نماز (واعدنا موسی) دهه اول ذی‌الحجه + اعمال ماه ذی‌الحجه

  • کد خبر: ۲۳۲۴۳۸
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲
نحوه خواندن نماز (واعدنا موسی) دهه اول ذی‌الحجه + اعمال ماه ذی‌الحجه
نماز واعدنا یا نماز ذی‌الحجه از جمله نماز‌های مستحبی است که خواندن آن در دهه اول ماه ذی‌الحجه توصیه شده و دارای ثواب بسیاری است.

به گزارش شهرآرانیوز، این نماز متشکل از دو رکعت بوده و مانند نماز صبح خوانده می‌شود با این تفاوت که در هر رکعت پس از خواندن سوره حمد، و توحید، آیه ۱۴۲ از سوره اعراف نیز خوانده می‌شود که متن آن بدین صورت است:

«وَ واعَدْنا مُوسی ثَلاثینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْنا‌ها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَهً وَ قالَ مُوسی لِأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدین»

اهمیت ماه ذی‌الحجه

این ماه بزرگ دو عید بزرگ مسلمانان جهان به‌نام‌های عید قربان و غدیر را در خود دارد و همچنین فصل رفتن به حج تمتع حجاج نیز است. علاوه بر این، این ماه آخرین ماه از سال قمری نیز هست و این مورد نیز باعث افزایش اهمیت ذی‌الحجه می‌شود.

خداوند در آیه ۲۸ سوره‌ حج فرموده است: «لِیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَعْلُومَاتٍ عَلَى مَا رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِیمَهِ الْأَنْعَامِ فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ»: تا شاهد منافع گوناگون خویش (در این برنامه حیات‌بخش (یعنی مراسم حج)) باشند و در ایام معینی نام خدا را، بر چهارپایانی که به آنان داده است، (به هنگام قربانی‌کردن) ببرند؛ پس، از گوشت آن‌ها بخورید و بینوای فقیر را نیز اطعام نمایید.

طبق تفاسیر بزرگان و عالمان دینی، منظور از ایام معلومات در این آیه، دهه اول ماه ذی‌الحجه است که خداوند امر کرده تا او را بسیار یاد کنند. علاوه بر این، در روایتی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرموده که اعمال نیک و عبادت خداوند در هیچ یک از ایام به‌قدر دهه اول این ماه فضیلت ندارد.

ثواب نماز و واعدنا

نماز واعدنا که به نماز دهه اول ذی‌الحجه معروف است، بنابر احادیث و روایات صحیح و معتبر، دارای ثواب بسیار زیادی بوده و کسی که آن را به جای آورد در ثواب همه‌ حاجیان شریک می‌شود.

زمان خواندن

نماز ذی‌الحجه را در ده شب اول این ماه و مابین نماز مغرب و عشا می‌خوانند.

سایر اعمال دهه ذی‌الحجه

علاوه بر نماز ذی‌الحجه که تاکید فراوانی بر آن شده و آثار و ثواب بسیاری دارد، اعمال مستحبی دیگری نیز برای این دهه وجود دارد. برای مثال در روایتی از امام کاظم(ع) آمده است که: هر کسی ۹ روز از اول ماه ذی‌الحجه را روزه بگیرد. خداوند ثوابی برابر با ثواب روزه‌گرفتن در تمام عمرش را برای او خواهد داد.

امام باقر(ع) نیز فرموده: خداوند ۵ دعا را به وسیله جبرئیل برای حضرت عیسی علیه السلام هدیه فرستاد. تا در ایام این دهه، آن‌ها را بخواند. اگر کسی هر روز هریک از این پنج دعا را ده‌مرتبه بخواند، به روایت عمل کرده است. آن پنج دعا چنین است:

اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلی کُلِّ شَیْء قَدیرٌ
اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لاشَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَهً وَلا وَلَداً
اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَدٌ
اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللهُ، وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، یُحْیی وَیُمیتُ، وَهُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلی کُلِّ شَیْء قَدیرٌ
حَسْبِیَ اللهُ وَکَفی، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعا، لَیْسَ وَرآءَ اللهِ مُنْتَهی، اَشْهَدُللهِ بِما دَعا، وَاَنَّهُ بَریءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَاَنَّ لِلّهِ الاْخِرَهَ وَالاْولی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->