کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار (۶ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) شهردار مشهد: خرید ۴۷۹ اتوبوس و مینی‌بوس در دستور‌ کار است یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید سعیدغدیرخم در مشهد دلجویی شهردار مشهدمقدس از نیروی حفاظت فیزیکی بوستان خورشید
سرخط خبرها

افتتاح پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه چرم کشور در شهرک صنعتی چرمشهر مشهد

  • کد خبر: ۲۳۲۴۶۳
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
افتتاح پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه چرم کشور در شهرک صنعتی چرمشهر مشهد
تصفیه‌خانه چرمشهر برای جلوگیری از ورود فاضلاب صنعتی به کشف‌رود مشهد با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد.

به گزارش شهرآرانیوز، پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه تخصصی شهرک صنعتی چرم کشور در شهرک رضویه مشهد با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، استاندار خراسان‌رضوی، نمایندگان مشهد در مجلس‌شورای‌اسلامی و جمعی از مسئولان محلی در قالب پروژه‌های «یادگار ابراهیم» به بهره‌برداری رسید.

توان بازچرخانی ۳‌هزار مترمکعب فاضلاب در روز

در این مراسم معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با تأکید بر اینکه سامان‌دهی چرم‌شهر مشهد و چرم‌شهر تبریز از دغدغه‌های رئیس‌جمهور شهید بود، بیان کرد: تصفیه‌خانه چرم‌شهر ۳‌هزار متر‌مکعب توان بازچرخانی فاضلاب در روز را دارد و با‌توجه‌به کمبود منابع آبی و اینکه در شهرک‌های صنعتی کشور در روز ۲۴۰‌هزار متر‌مکعب تولید پساب داریم، این تصفیه‌خانه‌ها در راستای برگشت این پساب‌ها به چرخه استفاده منابع آبی کشور است.
علی سلاجقه با اشاره به اینکه هیچ پروژه عمرانی‌ای نباید بدون مجوز‌های زیست‌محیطی انجام شود و این تأکید رئیس‌جمهور شهید بود، گفت: کشف‌رود منطقه حفاظت‌شده است و بخشی از این منطقه از حالت حفاظت‌شده خارج شد تا تبدیل به بخشی زنده برای مردم شود.

استمداد از استاندار برای تصفیه‌خانه سپتاژ

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تصریح کرد: قرار بود تصفیه‌خانه سپتاژ توسط شهرداری مشهد تکمیل و در ۲۲‌بهمن سال قبل به بهره‌برداری برسد؛ اما با وجود اینکه تسهیلات از صندوق ملی محیط‌زیست مهیا و پرداخت شد، این اتفاق نیفتاد و از استاندار خراسان‌رضوی درخواست می‌کنیم این مهم پیگیری شود.
وی افزود: کشف‌رود جزو منابع غنی خراسان‌رضوی است و مردم در این زمینه دغدغه دارند. خوشبختانه با راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های مختلف، مشکل آلودگی‌ها در حال حل‌شدن است. با‌توجه‌به اینکه خراسان‌رضوی تحت‌تأثیر گرد‌و‌غبار‌های داخلی و خارجی است، دوازده پایگاه پایش گرد‌و‌غبار در استان به بهره‌برداری رسید.

ایجاد بیش از ۸ هزارو ۵۰۰ هکتار فضای سبز در کشور

معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه احترام به محیط‌زیست وظیفه شرعی و قانونی ماست، بیان کرد: در پروژه‌های زیست‌محیطی به این مسئله توجه ویژه داریم و این نکته درخورتوجه است که صنعتگران ما خود در این مسئله پای‌کارند و خود را مقید می‌دانند.
فرشاد مقیمی افزود: در کل کشور بیش از ۸ هزار‌و ۵۰۰ هکتار فضای سبز برای توجه به محیط‌زیست در داخل شهرک‌های صنعتی ایجاد کرده‌ایم. این آمار فارغ از فضای‌سبزی است که واحد‌های صنعتی در محدوده خود ایجاد کرده‌اند. ما طبق قانون وظیفه داریم ۱۵ درصد از مساحت مجموعه‌های صنعتی را برای حوزه فضای سبز در نظر بگیریم ولی بر‌اساس تفاهم با سازمان محیط‌زیست، به‌عنوان متولیان شهرک‌های صنعتی، ۱۰‌درصد هم به این میزان اضافه کرده‌ایم.

سرمایه‌گذاری ۷ همت در ایجاد فضای سبز

مقیمی افزود: برای ایجاد فضای سبز در شهرک‌های صنعتی بالغ بر هفت همت سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام داده‌ایم؛ ضمن اینکه نگهداری از هر‌هکتار فضای سبز سالانه ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.
معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آمار تصفیه‌خانه‌های ایجاد‌شده در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در دولت سیزدهم توانستیم هجده مدول (بخش) تصیفه‌خانه به موراد قبلی اضافه کنیم.
وی تصریح کرد: تعداد زیادی مجوز شهرک‌های صنعتی غیردولتی در سراسر کشور صادر کرده‌ایم که این مسئله خود یک جهش درخورتوجه است.
مقیمی در ادامه به بحث نظام اجرایی پسماند و بحث مربوط به استحصال آب از پساب نیز اشاره کرد و افزود: اکنون هشت سیستم در کشور فعال است و بیش از ۸ هزار مترمکعب هم امکان استحصال آب از پساب را داریم.

حفظ محیط‌زیست در اجرای پروژه‌های صنعتی

استاندار خراسان‌رضوی نیز گفت: وقتی مسئله کشور اقتصادی می‌شود و شعار سال جهش تولید است، مشخص است که باید چه کنیم. رشد تولید در شعار سال گذشته بود و امسال به سمت جهش تولید با مشارکت مردم حرکت کردیم و باید در این زمینه تصمیمات جهشی داشته باشیم که خوشبختانه در طی سه سال گذشته شاهد جهش سرمایه‌گذاری مردمی در حوزه اقتصاد هستیم و تکلیف ما به‌عنوان حاکمیت، ایجاد زیرساخت‌ها برای جهش تولید است.
یعقوبعلی نظری با تأکید بر اینکه تکلیف و رسالت را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن ملاحظات انجام داد، گفت: از جمله ملاحظات در انجام پروژه‌ها حفظ محیط‌زیست است و هنر تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان در این است که تصمیماتی بگیرند که این مهم حفظ شود.
وی در ادامه افزود: هم باید جهش تولید داشته باشیم و هم حفظ محیط‌زیست. کار سخت می‌شود؛ اما تلاش می‌کنیم این هدف حاصل شود. ما مکلف به رعایت همه موارد هستیم و در‌حالی به محیط‌زیست برای ساخت‌و‌ساز دست می‌بریم که این دستبرد باید حداقلی و جبران‌پذیر باشد.

تولید ۴۵۰‌هزار متر‌مکعب فاضلاب در شبانه‌روز

استاندار خراسان‌رضوی در ادامه به موضوع کشف‌رود پرداخت و گفت: اولین و مهم‌ترین اقدام این است که این سرمایه طبیعی و محیط‌زیستی آلوده نشود. امروز تصفیه‌خانه صنعتی تخصصی چرم‌شهر به بهره‌برداری می‌رسد و اجرای فاز دوم پروژه تصفیه‌خانه شهرک صنعتی توس هم آغاز خواهد شد. در یک شبانه‌روز ۴۵۰‌هزار متر‌مکعب در مشهد تولید فاضلاب داریم که ۵۰ درصد آن تصفیه می‌شود و اگر تصفیه‌خانه‌های دیگر تکمیل شود و در کنار تصفیه‌خانه‌های صنعتی به تصفیه کامل برسیم، می‌توانیم به احیای کشف‌رود هم فکر کنیم.
نظری تأکید کرد: ساخت تصفیه‌خانه منحصر به مشهد نیست و می‌توانیم ادعا کنیم که در استان یک نهضت احداث تصفیه‌خانه داریم و امیدواریم طی دو سال آینده، آلودگی فاضلاب نداشته باشیم. این موارد با نگاه مسئله‌محوری به مرحله اجرا رسیده است. در حوزه مسئله‌محوری بیست مسئله برای استان تعریف شده که کشف‌رود یکی از این مسئله‌هاست و امروز در‌این‌راستا از پروژه‌های یادگار ابراهیم که ۱۰۹‌پروژه است، ۸۷‌پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و ۲۲پروژه کلنگ‌زنی خواهد شد.

نگاه ویژه به شرق مشهد در دولت سیزدهم

نماینده مردم شهرستان‌های فریمان و سرخس در مجلس‌شورای‌اسلامی نیز در این مراسم گفت: نگاه به شرق مشهد نگاه ویژه‌ای است که در این دولت برجسته شد و رئیس‌جمهور شهید توجه ویژه‌ای به این منطقه داشت.
احسان قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به اینکه عزمی جدی برای به سرانجام رسیدن پروژه‌های نیمه‌تمام وجود دارد، بیان کرد: درباره بافت مشهد، جاده میامی و کنار حوزه کشف‌رود مشکلات زیادی وجود دارد. چند‌منشأ آلودگی زیست‌محیطی داشتیم که یکی تصفیه‌خانه فاضلابی است که مربوط به حوزه آب منطقه و فاضلاب شهری مشهد و یکی جمع‌آوری پسماند مشهد است. البته شیرابه‌ها توسط شهرداری مشهد جمع‌آوری و مشکل تا حدودی مدیریت شده است.

صدور ۱۲۰۰ مجوز زیست‌محیطی در شهرک‌های صنعتی

وی تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها مربوط به بحث توسعه صنایع به سمت شرق مشهد است. این توسعه صنایع از دو سال پیش در قالب شهرک صنعتی مشهد محقق و مجوز‌های زیست‌محیطی برای ۱۲۶۳ هکتار صادر شد.
وی افزود: با توسعه مشهد به سمت غرب و شهرک صنعتی توس، در جاده قوچان گره‌های کور ترافیکی در مسیر ایجاد شده است که عملا ۳۰‌هزار کارگری که می‌خواهند به‌طور روزانه رفت‌و‌آمد کنند، با مشکل مواجه هستند.

اجرایی‌شدن پس از ۷ سال توقف پروژه

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌رضوی هم با بیان اینکه در دولت سیزدهم این طرح پس از هفت سال توقف وارد مرحله اجرایی شد و ظرف یک سال به بهره‌برداری رسید، گفت: با بهره‌برداری از این طرح که در نقطه انتهایی رودخانه کشف‌رود مشهد قرار دارد، ظرفیت تصفیه فاضلاب از هزار متر‌مکعب در شبانه‌روز به ۳ هزار متر‌مکعب رسید.
جعفر فرشچی افزود: وسعت شهرک صنعتی چرم‌شهر ۱۵۳‌هکتار است که ۷۰‌هکتار آن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و در این فضا ۱۱۲‌واحد صنعتی ایجاد شده است که ۶۸‌واحد از آنها مشغول فعالیت هستند.

رونمایی از ۱۲ ایستگاه کنترل و پایش گردو‌غبار در استان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه هم‌زمان از دوازده ایستگاه کنترل و پایش گرد‌و‌غبار در استان با صرف ۱۳۰‌میلیارد ریال اعتبار بهره‌برداری و رونمایی شده است، گفت: این ایستگاه‌ها در شهرستان‌های سرخس، نیشابور، خواف، سبزوار، گناباد، تربیت‌جام، کلات، درگز، صالح‌آباد، تایباد، رشتخوار و قوچان قرار دارد.
مهدی اله‌پور افزود: در این آیین هم‌زمان از پنج مرکز تحقیقات و فضای محیط‌زیستی در شهرستان‌های تربت‌جام، مه‌ولات، کوهسرخ، چناران و خلیل‌آباد بهره‌برداری شد. اعتبار هزینه‌شده برای بهره‌برداری از مراکز تحقیقات محیط‌زیستی شهرستان تربت‌جام ۲۹‌میلیارد‌و‌۴۰۰‌میلیون ریال، چناران ۳۳‌میلیارد ریال، مه‌ولات ۳۲‌میلیارد ریال، کوهسرخ ۶‌میلیارد‌و‌۷۰۰‌میلیون ریال و مرکز شهرستان خلیل‌آباد در بخش نخست ۲۸‌میلیارد ریال بوده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین پایگاه محیط‌بانی خادم‌الرضا (ع) شهرستان چناران نیز در مساحت ۱۳۰‌متر‌مربع از محل اعتبارات ملی با ۱۰‌میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری می‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->