سخنگوی پیشین کاخ سفید برای پاسخ‌گویی درباره خروج از افغانستان به سنا می‌رود پزشکیان: درباره مهاجران باید کار کاشناسی کنیم + فیلم رهبر طالبان: حاضرم برکنار شوم، اما اختلاف نباشد طالبان می‌گویند که در نشست دوحه ۳ شرکت می‌کنند افغانستان ناایمن‌ترین کشور در جنوب آسیا با موافقت AFC قهرمان فوتبال باشگاهی افغانستان به رقابت‌های چلنج لیگ آسیا می‌رود هزار روز محرومیت از تحصیل دختران افغانستانی ترافیک در مسیر تردد کامیون‌های ایرانی در مرز افغانستان نظر کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری درباره مهاجران افغانستانی چیست؟ شیوع تب کریمه کنگو در افغانستان افزایش یافته است سرلشکر باقری بر «سامان‌دهی اتباع بیگانه» و انسداد مرز‌ها تاکید کرد کابل؛ مسیر جدید پروازی ایران‌ایر معاون وزارت دادگستری: بیشترین آمار زندانیان خارجی در ایران مربوط به افغانستانی‌هاست خلاصه بازی افغانستان و کویت در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ + ویدئو طالبان در تلاش برای یافتن شریک برای استخراج نفت | شرکت‌های ایرانی در کابل پایان یک رویا | نه افغانستان نه هند؛ کویت صعود کرد پخش زنده بازی افغانستان و کویت مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ (۲۲ خرداد ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین وزرای خارجه بریکس بر حل مسئله افغانستان برای تأمین امنیت منطقه تأکید کردند محمد حیدری، مربی افغانستانی کادر فنی تیم ملی فوتسال: موفقیت ما نتیجه تلاش و برنامه‌ریزی بود سرمایه‌گذاران افغانستانی ۳ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند
سرخط خبرها

وزرای خارجه بریکس بر حل مسئله افغانستان برای تأمین امنیت منطقه تأکید کردند

  • کد خبر: ۲۳۳۱۷۶
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
وزرای خارجه بریکس بر حل مسئله افغانستان برای تأمین امنیت منطقه تأکید کردند
وزیران خارجه بریکس در بیانیه مشترک خود که در پایان نشست منتشر شد، تأکید کردند که حل مسالمت‌آمیز مسئله افغانستان به‌نفع تقویت امنیت منطقه است.

به گزارش شهرآرانیوز، در بیانیه مشترک وزیران خارجه بریکس که در پایان نشست این گروه منتشر شده، در مورد افغانستان آمده است که این کشور‌ها از افغانستانی متحد، مستقل، صلح‌آمیز و عاری از تروریسم، جنگ و موادمخدر حمایت می‌کنند.

در این بیانیه گفته شده است که حل‌وفصل مسئله افغانستان به روشی مسالمت‌آمیز به‌نفع امنیت و ثبات منطقه‌ای است.

در این سند آمده است: «وزرا بر ضرورت حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز فوری در افغانستان به‌منظور تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای تأکید کردند.

آن‌ها از افغانستان به‌عنوان یک کشور مستقل، متحد و صلح‌آمیز عاری از تروریسم، جنگ و موادمخدر حمایت کردند.»

حاضران در این نشست خواستار اقدامات ملموس و قابل‌تأیید بیشتر در افغانستان شدند تا اطمینان حاصل شود که خاک افغانستان توسط تروریست‌ها استفاده نمی‌شود.

همچنین وزرای خارجه بریکس، بر ضرورت ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری و بدون‌وقفه به مردم افغانستان و حفظ حقوق اساسی همه افغان‌ها ازجمله زنان، دختران و اقوام مختلف تأکید کردند.

در این بیانیه همچنین به نقش اولیه و مؤثر پلتفرم‌های منطقه‌ای و کشور‌های همسایه افغانستان تأکید کردند و از تلاش‌های این پلتفرم‌ها و ابتکارات منطقه‌ای برای تسریع حل‌وفصل افغانستان استقبال کردند.

این درحالی است که یکشنبه، ۲۰ خرداد ۱۴۰۳، ذاکر جلالی، رئیس ریاست سوم وزارت امور خارجه طالبان، در پیام ایکس خود نوشت که افغانستان دیگر «مسئله» نیست.

این مقام وزارت خارجه طالبان گفت که افغانستان دیگر مسئله نیست، اما بدون شک مثل هر کشور دیگری به ویژه کشور‌های منطقه «مسائلی» دارد که در جست‌وجوی یافتن راه‌حل برای آن‌هاست.

تهران شنبه (۱۹ خرداد ۱۴۰۳) میزبان دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان با حضور نمایندگان کشور‌های چین، روسیه و پاکستان بود. این رویداد در راستای تقویت رویکرد منطقه‌ای برای حل مسائل افغانستان ایجاد شده و مهم ارزیابی شد.

نشست وزرای امور خارجه بریکس ۱۰ ژوئن در «نیژنی نووگورود» روسیه برگزار شد. این اعضا در مورد روند‌ها و موضوعات مهم جهانی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->