به گزارش شهرآرانیوز، عباسیانفر گفت: دولت زیان مالی را براساس زیان فیزیکی تعریف کرده بود؛ به طوری که افت ارزش وسایل نقلیه را در این نامه اجرایی ماده۳۰ تعریف نکرده بود که مقرر شد این آییننامه در ماده۳۰ گنجانده شد.
وی تصریح کرد: افتقیمت در خسارت باید براساس ضربه شدید به خودرو باشد و این نیست که خسارت جزئی به خودرو وارد شود و بیمه افتقیمت، شامل این خودرو شود. دستورالعمل افتقیمت پیشبینی شده است.
وی گفت: افتقیمت فقط یک بار شامل وسایل نقلیه میشود، گاهی آسیبهای جزئی و کلی در تصادفات رانندگی باعث کاهش شدید قیمت خودرو میشوند. این امر باعث میشود تا اگر خودرو صفر یا گرانقیمت باشد، صاحب اتومبیل هنگام فروش خودروی خود با ضرر چشمگیری روبهرو شود. بر اساس قانون، مسئول پرداخت خسارت افتقیمت خودرو راننده مسبب حادثه خواهد بود.
رئیس مرکز مدیریت بیمه مرکزی بیان کرد: خسارتها براساس شدت حادثه و سابقه تصادف تعلق خواهد گرفت. اگر شخصی در خصوص خسارت خود اعتراض دارد میتواند از سوی برخی صاحبنظران خبره و مستقل عمل کند و سپس از بعد از تأیید بیمه مرکزی، خسارت پرداخت خواهد شد.
عباسیانفر در خصوص میزان دستمزد ارزیاب بیمه مرکزی گفت: دستمزد این صاحبنظران چیزی حدود ۳۶۰ الی ۳۷۰ هزار تومان است.
وی افزود: در رابطه با بحث بیمه خودروهای متعارف و نامتعارف همان طور که بارها اعلام شده بیمه مرکزی نظر خود را داده و در کمیسیون اقتصادی مجلس هم مصوبات آن انجام شده و این موضوع جزء آخرین مصوباتی است که شاید به صحن علنی مجلس راه پیدا کند. در کل بیمه مرکزی موافق تعیین تکلیف این موضوع است.
در ادامه نمازی، ارزیاب رسمی خسارت بیمه گفت:بحث ارزیابی یک کار کارشناسی است ولی متاسفانه در بدنه ارزیابی خسارت این موضوع با جدیت پرداخت نشده است، بیمه گر خودش بیمه و خود سازمان بیمه گر کار کارشناسی را انجام میداد و این ضعف بود
او ادامه داد: باید بیمه مرکزی و قانون در این موضوع قدم برمی داشت، چرا که بیمه و خسارت وسائل نقلیه در پی حادثه سلیقهای عمل میشد ولی امروز با حضور کارشناسان بیمه مرکزی این موضوع برطرف خواهد شد.
نمازی تصریح کرد: شرکتهای بیمه گر مکلف به پرداخت خسارت منجر به افت قیمت وسایل نقلیه موتوری شدند. با اصلاح آیین نامه اجرایی بیمه اجباری خسارتهای وارده به شخص ثالث تصویب شد شرکتهای بیمه گر مکلف شدند که خسارتهایی ناشی از اُفت قیمت وسایل نقلیه موتوری میشود را بدون دریافت حق بیمه مضاعف بپردازند، این هدیه خوبی به مردم برای حمایتهای بیمهای است.
نمازی گفت: به طور کلی کارشناس بیمه باید براساس علم خود میزان افت قیمت خودرو پس از حادثه تصادف ارزیابی کند، معمولا آسیب و صدمه به هر قسمت از خودرو باعث درصد مشخصی افت قیمت خودرو میشود. یعنی اینکه بسته به این که چه قسمتی از ماشین آسیب دیده باشد، افت قیمت خودرو بالا و پایین میشود.
او تصریح کرد:مشکل ما در خودروهای غیر متعارف این است که خسارت در این خودروها قابل تشخیص از سوی شرکت بیمه گر نبود ولی امروز این آئیننامه تخصصی عمل و ارزیابی میکند.
نمازی افزود: شرکتهای بیمه باید خسارت اُفت قیمت خودرو تصادفی را پرداخت کنند همچنین این امر الزام جدی است، هم شورای حل اختلاف هم قوه قضائیه نظر بیمه مرکزی را قبول دارند، ماهم مدافع حقوق مردم هستیم و به ماهم مراجعه کنند پیگیری میکنیم تا حقوقشان پرداخت شود.
منبع:خبرآنلاین