فراخوان چهارمین جشنواره رسانه‌ای امام رضا (ع) منتشر شد + جزئیات تجلی معنویت در ورزش موجب تسری ارزش‌ها در جامعه است درباره میرزا احمد آشتیانی| واله‌ای در وادی دلدادگی ولایت امیرالمؤمنین (ع) شرط ورود به بهشت است غدیر یعنی خدا ما را رها نکرده است | بررسی فلسفه و عظمت غدیر در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین بهشتی وصیت نامه شهید آیت الله آل هاشم منتشر شد | می دانم شهید می شوم مشارکت ۶۰۰ مکبر نوجوان و جوان در نماز‌های جماعت حرم مطهر رضوی مشهدالرضا(ع) آماده برگزاری جشن‌های باشکوه عید غدیرخم | جشن بزرگ عید غدیر در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود جشن ازدواج ۱۱۴ زوج دانشجوی مشهدی در حرم امام‌رضا(ع) برگزار شد مردم و  خواص در  منطق حکومتی امام علی (ع) کتاب «عیدگاه» منتشر شد | بازسازی فضای تاریخی و بومی مشهد ویژه مخاطب نوجوان تبلور اندیشه‌های شریعتی، فراتر از ایران گفتاری از دکتر علیرضا واسعی در تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی دوران امام علی‌النقی(ع) برپایی ایستگاه‌های نقاشی غدیر ویژه کودکان در حرم مطهر رضوی برگزاری ۵۰۰ جشن غدیر با همکاری مردم در مشهد بازگشت زائران بدحال از عربستان با اولین پرواز‌ها (یکم تیر ۱۴۰۳) چیستی عید غدیرخم در  تبیین پیامبراکرم‌(ص)
سرخط خبرها

جهانی که عرفه برای ما خلق می‌کند

  • کد خبر: ۲۳۳۹۴۴
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۷
جهانی که عرفه برای ما خلق می‌کند
روز عرفه، فرصتی استثنایی برای خودسازی و نزدیک شدن به اهداف والای امام‌حسین (ع) و درک عمیق‌تر بندگی خداست.

روز عرفه، فرصتی استثنایی برای خودسازی و نزدیک شدن به اهداف والای امام‌حسین (ع) و درک عمیق‌تر بندگی خداست. در این روز پرفضیلت، می‌توان با انجام اعمال مخصوص، مسیر تقرب به حق تعالی و تعالی روح را هموار کرد. دعا در این روز، بسیار مستجاب است و می‌توان از خداوند حاجات خود را طلب کرد.

اعمال روز عرفه 

غسل در روز عرفه، مستحب و ثواب غسل در این روز، مانند غسل روز جمعه است. زیارت امام‌حسین (ع) در روز عرفه، ثواب هزار حج و عمره را دارد. اگر امکان حضور در حرم امام‌حسین (ع) را ندارید، می‌توانید از راه دور ایشان را زیارت کنید. دعای عرفه امام‌حسین (ع) از پرمحتواترین ادعیه‌هاست و قرائت آن در روز عرفه، فضیلت بسیاری دارد. سعی کنید با تدبر و تأمل در معانی بلند این دعا، با خدای خود رازونیاز و از او طلب مغفرت و توفیق کنید. استغفار و طلب مغفرت، صدقه دادن و روزه گرفتن از دیگر مستحبات روز عرفه است. 

چگونه به اهداف امام‌حسین (ع) نزدیک شویم؟ 

امام‌حسین (ع) الگوی کامل ایثار، فداکاری و عدالت‌خواهی هستند. برای نزدیک شدن به اهداف ایشان می‌توانیم در مسیر حق و حقیقت گام برداریم و از ظلم و ستم به دیگران پرهیز کنیم، با صبر و استقامت، در برابر مشکلات و سختی‌ها بایستیم، به یاری مظلومان بشتابیم و از حقوق آنها دفاع کنیم، سبک زندگی اسلامی را در تمام ابعاد زندگی و ذکر و یاد خدا را در زندگی خویش، جاری و ساری کنیم.

روز عرفه فرصتی مغتنم برای خودسازی و تعالی روح است. در این مسیر، توسل به ائمه اطهار (ع) و به‌خصوص امام‌حسین (ع) و دعا و مناجات با خداوند، می‌تواند یاریگر ما باشد. این روز در نزد شیعیان از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه مصادف با دعای عرفه امام‌حسین (ع) در صحرای عرفات است.

در این روز، مسلمانان در سراسر جهان با حضور در مساجد و حسینیه‌ها، به دعا و نیایش با خداوند متعال می‌پردازند و از او طلب مغفرت و آمرزش می‌کنند.
اما روز عرفه صرفا به دعا و نیایش ختم نمی‌شود، بلکه فرصتی است برای خودسازی و تعالی روح و نزدیک شدن به اهداف والای امام‌حسین (ع).

فضایل بی‌مثال عرفه 

روایات متعددی از ائمه اطهار (ع) درمورد فضیلت و اهمیت روز عرفه نقل شده است. برخی از این روایات، روز عرفه را از بهترین روز‌های سال دانسته‌اند. در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: «هیچ روزی در نزد خداوند محبوب‌تر از روز عرفه نیست». همچنین در روایتی از امام‌صادق (ع) آمده است: «هرکه در روز عرفه دعا کند، خداوند دعای او را مستجاب می‌کند، مگر آنکه دعای ظالمی برای ظلم او یا دعای گنهکاری برای گناهش باشد».

بهره‌مندی حداکثری از برکات عرفه 

روز عرفه، روزی برای مغفرت و آمرزش گناهان است. در این روز، در‌های رحمت الهی به روی بندگان گشوده و فرصتی برای توبه و بازگشت به‌سوی خدا فراهم می‌شود. همچنین، روز عرفه فرصتی برای دعا و نیایش و تقرب به خداوند متعال است، لذا سعی کنید در این روز با وضو باشید و با طهارت کامل به دعا و نیایش بپردازید. 

قبل از خواندن دعای عرفه، مقداری در مورد معانی و مفاهیم آن مطالعه و تفکر کنید. دعای عرفه را با حضور قلب و توجه کامل بخوانید. از خداوند بااخلاص و تضرع درخواست کنید. در دعا فقط به حاجات خودتان فکر نکنید و برای همه مسلمانان و همه مظلومان جهان دعا کنید.

ارتباط روز عرفه با امام‌حسین (ع) 

روز عرفه از جهات متعددی با امام‌حسین (ع) و قیام عاشورا ارتباط دارد. یکی از ارتباطات مهم روز عرفه با امام‌حسین (ع)، دعای عرفه است. دعای عرفه سرشار از معارف بلند و پرمغز است و مفاهیمی مانند توحید، معرفت نفس، توبه و استغفار، شکر و سپاسگزاری، دعا و نیایش و ذلت و مسکنت دربرابر خداوند در آن به‌زیبایی بیان شده است.

این دعا منعکس‌کننده موضع امام‌حسین (ع) دربرابر ظلم و ستم و تعهد ایشان به یاری مظلومان و اقامه عدالت است. دعای عرفه وصیتی ارزشمند از امام‌حسین (ع) برای شیعیان و همه پیروان حق و حقیقت است و مسیر سعادت و کمال را به انسان‌ها نشان می‌دهد.

عرفه؛ مقدمه عاشورا 

روز عرفه مقدمه‌ای برای حماسه عاشوراست. امام‌حسین (ع) در دعای عرفه با اشاره به ظلم و ستم حاکمان زمان خود و انحراف جامعه از مسیر اسلام، زمینه‌های قیام خود را بیان می‌کنند و می‌فرمایند که برای احیای دین اسلام، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و نجات بشر از ظلم و ستم قیام کرده‌اند.

مهندسی خاص دعای عرفه 

دعای عرفه امام‌حسین (ع) به‌عنوان مناجاتی عارفانه و عاشقانه، سرشار از مضامین عمیق در باب عبودیت و بندگی الهی است. دعای عرفه با تأکید بر یگانگی خداوند و عظمت و قدرت مطلق او آغاز می‌شود. امام‌حسین (ع) در ابتدای دعا، صفات جلال و جمال الهی را به‌زیبایی برمی‌شمارند و عظمت و شکوه او را به تصویر می‌کشند. این تأکید بر توحید، شالوده و روح دعا را بنا می‌نهد و بستر مناسبی برای بیان مراتب عبودیت و بندگی فراهم می‌کند.

پس از تأکید بر عظمت الهی، امام‌حسین (ع) به فقر و نیاز ذاتی انسان دربرابر خداوند اعتراف می‌کنند. این اعتراف به عجز و نیاز، مقدمه‌ای برای طلب یاری و کمک از خداوند در مسیر بندگی است.

در ادامه دعا، امام‌حسین (ع) با شجاعت و تواضع، به گناهان و تقصیر‌های خود اعتراف و از خداوند طلب بخشش و مغفرت می‌کنند و سپس با قاطعیت و تعهد کامل، اطاعت و بندگی خود را دربرابر خداوند اعلام می‌کنند.

در ادامه دعا، امام‌حسین (ع) با عجز و التماس از خداوند می‌خواهند تا ایشان را در مسیر بندگی و اطاعت، یاری کند. این طلب یاری، نشان‌دهنده درک عمیق امام‌حسین (ع) از ناتوانی انسان بدون کمک الهی و ضرورت توسل به خداوند در مسیر بندگی است.

در بخش پایانی دعا، امام‌حسین (ع) با دعا و نیایش، از خداوند تقاضای سعادت ابدی و رستگاری در آخرت را می‌کنند.

دعای عرفه امام‌حسین (ع) با مهندسی و چارچوب دقیق و منظمی که دارد، تصویری جامع و عمیق از عبودیت و بندگی الهی ارائه می‌دهد. تأکید بر توحید، اعتراف به عجز و نیاز، اقرار به گناه و استغفار، تعهد به اطاعت و بندگی، طلب یاری از خداوند و دعا برای نیل به سعادت ابدی، جزو مضامین کلیدی این دعا محسوب می‌شود. 

اقرار به عظمت و شکوه خداوند، اعتراف به گناه و تقاضای عفو، طلب مغفرت برای خود و دیگران، حمد و سپاس برای نعمت‌های بی‌شمار خدا، درخواست ثبات در دین، طلب شهادت در راه خدا، دعای فرج امام‌زمان (عج) و سلامتی ایشان و همچنین برقراری عدالت جهانی، از محور‌هایی است که در دعای عرفه امام‌حسین (ع) به آنها اشاره شده و به تاریخ نشان داده است که با چه حوائجی باید به در خانه خدا برویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->