خبرنگار شبکه ماهواره‌ای الاقصی به شهادت رسید|افزایش شمار شهدای خبرنگار در غزه به ۱۵۲ تن عذرخواهی محمدجواد ظریف به‌خاطر نمایش نمودار اشتباه در میزگرد پزشکیان حملات روسیه شبکه برق اوکراین را هدف قرار می‌دهد نکات یک مفسر زبان بدن به ۶ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مدعی شد: تلاش برای آتش بس در غزه را ادامه می دهیم ستاد مرکزی جوانان سعید جلیلی در خراسان رضوی افتتاح شد اسماعیلی: بارزترین خصیصه شهید رئیسی، ایمان به خدا و آرمان‌های نظام اسلامی و مردم بود حمله به ستاد انتخاباتی جلیلی در مشهد با کوکتل مولوتف + فیلم لحظه حمله پوشش زنده و کامل دومین مناظره تلویزیونی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ + فیلم (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) بازهم حمله آمریکا و انگلیس به یمن | «الحدیده» تاوان مبارزه با صهیونیست‌ها را می‌دهد منابع خبری از بازداشت وزیر خارجه پیشین تاجیکستان خبردادند استاندار خراسان رضوی بر ضرورت همراهی اصحاب رسانه برای برگزاری باشکوه انتخابات تاکید کرد تعداد شهدای جنگ در غزه به ۳۷ هزار و ۴۳۱ نفر رسید جوادی‌حصار: نظام جمهوری اسلامی پزشکیان را به‌خوبی می‌شناسد | مردم رئیس‌جمهوری می‌خواهند که برای همه به میدان بیاید پخش زنده دومین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین سرپرست وزارت خارجه ایران: اسرائیل هرچه بیشتر تهدید کند، بیشتر در باتلاق جنایت‌هایش گرفتار می‌شود مخبر: شهید رئیسی ارتباط ما با کشور‌های منطقه را تقویت کرد روسیه از آمادگی غرب برای برکناری زلنسکی خبر داد دانش‌آموزان، ناظران افتخاری انتخابات می‌شوند | آغازبه‌کار قرارگاه دانش‌آموزی «۱۴صفر۳» در خراسان‌رضوی پوتین در ویتنام تقویت روابط راهبردی با این کشور را از اولویت‌های روسیه دانست
سرخط خبرها

فوت بیش‌از ۵۷۷ زائر حج در دمای ۵۲ درجه شهر مکه

  • کد خبر: ۲۳۴۵۹۴
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
فوت بیش‌از ۵۷۷ زائر حج در دمای ۵۲ درجه شهر مکه
در شبکه‌های مجازی، ویدئوهایی از تعداد زیاد زائران فوت‌شده در کنار خیابان و معابر منتشر شده است. هنوز مقامات عربستان سعودی آماری رسمی از میزان فوتی‌های حج امسال منتشر نکرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، منابع خبری از فوت دست‌کم ۵۷۷ نفر از حجاج بیت‌الله‌الحرام غالباً بر اثر گرمازدگی در مناسک حج امسال در عربستان سعودی خبر می‌دهند.

دو دیپلمات ارشد عرب با اعلام این خبر به خبرگزاری فرانسه گفتند که از میان این ۵۷۷ تن، ۳۲۳ نفر مصری بوده‌اند که بر اثر گرمازدگی و بیماری‌های ناشی از گرما جان خود را از دست داده‌اند.

یکی از دیپلمات‌ها گفت: همه آن‌ها (مصری‌ها) به دلیل گرما جان خود را از دست دادند به‌جز یک نفر که در جریان ازدحام جمعیت و برداشتن جراحت ناشی از آن فوت کرده است.

دست‌کم ۶۰ اردنی نیز جان خود را از دست داده‌اند که این عدد در مقایسه با آمار رسمی ۴۱نفری که اوایل روز سه‌شنبه توسط امان ارائه شد، بیشتر است.

دیپلمات‌ها گفتند که تنها آمار فوتی‌های نگهداری‌شده در سردخانه «المعیسم»، یکی از بزرگ‌ترین سردخانه‌های مکه، ۵۵۰ نفر است.

مرکز ملی هواشناسی عربستان اعلام کرد دمای هوا در مسجد‌الحرام در مکه روز دوشنبه این هفته به ۵۱.۸ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

بر اساس آمار‌ها، میانگین دمای هوای شهر مکه در هر دهه ۰.۴ درصد افزایش می‌یابد.

اوایل روز سه‌شنبه، وزارت خارجه مصر اعلام کرد که قاهره با مقامات سعودی برای جستجوی مصری‌هایی که در مراسم حج مفقود شده‌اند و گمان می‌رود فوت شده باشند، همکاری می‌کند.

مقامات سعودی از مداوای بیش از ۲ هزار زائر که از استرس گرمایی رنج می‌برند، خبر داده‌اند؛ اما از روز یکشنبه، این آمار را به‌روزرسانی نکرده‌اند و اطلاعاتی در مورد تلفات ارائه نکرده‌اند.

در سال گذشته حداقل ۲۴۰ زائر از کشور‌های مختلف در جریان مناسک حج فوت کردند که بیشتر آن‌ها اندونزیایی بودند.

روزنامه‌نگاران خبرگزاری فرانسه در منا - خارج از مکه - روز دوشنبه زائرانی را دیدند که بطری‌های آب را روی سرشان می‌ریختند، درحالی‌که زائرانی نیز با پناه بردن به نوشیدنی‌های سرد و بستنی شکلاتی تلاش داشتند خود را خنک نگه دارند.

مقامات سعودی به زائران توصیه کرده اند در گرم‌ترین ساعات روز از چتر استفاده کنند، آب فراوان بنوشند و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند.

اما بسیاری از مناسک حج، از جمله نماز در کوه عرفات که در روز شنبه برگزار شد، مستلزم ساعت‌ها بیرون ماندن در طول روز است.

برخی از زائران به خبرگزاری فرانسه گفتند که اجساد بی جان زیادی را در کنار خیابان مشاهده کرده اند که به نظر می‌رسید در اثر گرما جان خود را از دست داده اند. ویدئو‌هایی نیز از این فوت شدگان در کنار خیابان در فضای مجازی منتشر شده است.

به گفته مقامات سعودی، بیش از ۱.۸ میلیون زائر امسال در حج شرکت کردند که ۱.۶ میلیون آنها از خارج از این کشور بودند.

علاوه بر اینها هر ساله ده‌ها هزار زائر نیز تلاش می‌کنند تا حج را از طریق کانال‌های غیررسمی انجام دهند، زیرا نمی‌توانند از عهده مخارج پرهزینه ویزای حج رسمی برآیند.

این امر این زائران را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد، زیرا نمی‌توانند به امکانات تهویه مطبوع ارائه شده توسط مقامات سعودی در طول مسیر حج دسترسی داشته باشند.

یکی از دیپلمات‌هایی که روز سه‌شنبه با خبرگزاری فرانسه صحبت کرد، گفت که تعداد زیادی از زائران فوتی مصری از میان همین قشر زائران هستند.

یک مقام مصری ناظر بر امور حج و زیارت این کشور گفت: این گونه زائران باعث هرج و مرج بزرگی در اردوگاه‌های زائران مصری شد و باعث از بین رفتن خدمات شدند. زائران برای مدت طولانی بدون غذا، آب و تهویه مطبوع بودند. آنها از گرما فوت شدند، زیرا بیشترشان جایی برای سرپناه نداشتند.

در اوایل ماه جاری، مقامات سعودی گفتند که صد‌ها هزار زائر ثبت نام نشده را قبل از مراسم حج از مکه خارج کرده اند.

از دیگر کشور‌هایی که در مراسم حج امسال فوت شدند می‌توان به اندونزی، ایران و سنگال اشاره کرد. آمار اعلام شده زائران فوتی ایرانی ۱۱ نفر است.

بسیاری از کشور‌ها مشخص نکرده اند که چه تعداد مرگ و میر ناشی از گرما بوده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد، "فهد بن عبدالرحمن الجلجل" وزیر بهداشت عربستان سعودی، روز سه‌شنبه گفت که برنامه‌های بهداشتی برای حج امسال "با موفقیت انجام شده است" و از شیوع گسترده بیماری‌ها و سایر تهدیدات بهداشت عمومی جلوگیری شده است.

این خبرگزاری سعودی گفت که مقامات بهداشتی "مشاوره‌های مجازی را به بیش از ۵۸۰۰ زائر، عمدتا برای بیماری‌های مربوط به گرما ارائه کردند، که امکان مداخله سریع و کاهش احتمال افزایش موارد گرمازدگی را فراهم کردند. "

منبع: عصر ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->